کد خبر: ۴۸۲۶۷
تعداد بازدید: ۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
گفتگوی حسین مرعشی با عصر ایران:
رئیسی بداند در همین مقطع بایستد و به آقای روحانی  کمک کند و نظر رهبری را جلب کند، چراکه باید مسئله بازسازی برجام و رفع تحریم‌ها را جدی بگیرد، لذا باید مسئله رفع تحریم‌ها و برجام را جدی بگیرد و حتماً از یک اقتصاددان استفاده کند.

به گزارش تجارت امروز، حسین مرعشی که سخنگوی حزب کارگزاران است، معتقد است تندروها چالشی جدی برای رئیسی خواهند بود و او کابینه‌ای معتدل را تشکیل نخواهد داد.

 مرعشی این پیشنهاد را به رئیس‌جمهور منتخب می‌دهد که حزب متبوعش حاضر است برنامه‌هایی که برای بهبود اقتصاد کشور دارد را در اختیارش بگذارد.

 مرعشی از رئیس‌جمهور مطلوب رهبر انقلاب حرف زد، از پوست خربزه‌ای که برخی دلشان می‌خواست زیر پای رئیسی بیندازند، از احمدی‌نژاد که معتقد به تاریخ پیوسته، از انتخابات سال 84 و پیامی که رهبری به آیت‌الله هاشمی داد و ...

آقای مرعشی! این روزها بحث بازسازی در جریان اصلاحات دوباره در حال مطرح‌شدن است، بعضی‌ها بحث جوان‌گرایی در جبهه اصلاحات را به‌عنوان تاکتیک می‌دانند می‌گویند کل اصلاح‌طلبان  قدیمی خداحافظی کنند و نیروهای جدید بیایند و ...

خیر. پرونده هر سیاستمدار یا هر مدیری با مرگ بسته می‌شود. اینکه روی صحنه بازی کند یا پشت‌صحنه بازی کند تاکتیک است و این دیگر استراتژی نیست. استراتژی حضور و توجه به صندوق و ترک نکردن سیاست است. ما در بدترین شرایط نمی‌توانیم سیاست را ترک کنیم، این درسی است که ما از آقای هاشمی گرفته‌ایم.

آیت‌الله هاشمی گفت از آیت‌الله خامنه‌ای پیام رسیده که جشن نگیرید

در سال ۸۴ که مرحله دوم انتخابات بود ساعت ۱۰ و نیم شب آقای هاشمی به من زنگ زدند و گفتند از آیت‌الله خامنه‌ای پیامی به من رسیده که جشن نگیرید و من به حاج‌آقا گفتم که جشن را قرار است رقیب ما بگیرد چون ما انتخابات را واگذار کردیم، آقای هاشمی به من گفتند من دارم می‌خوابم، نتیجه که نهایی شد من را بیدار نکنید و فردا صبح به من بگویید و ایشان واقعاً ساعت ۱۰ و نیم شب خوابیدند و من ۶ صبح از آقای کرباسچی و آقای محمد هاشمی خواهش کردم که به خانه بروند و به ایشان بگویند و ایشان ساعت ۸ در جلسه مجمع حضور پیدا کردند.

 شخصیتی در سطح آقای هاشمی به احمدی‌نژاد باخته و این‌یک شوک بزرگی به‌طور طبیعی است ولی به آقای هاشمی شوک وارد نمی‌شد و هیچ‌وقت هم بعدازاین تصمیم نگرفتند که در انتخابات شرکت نکنند.

سیاست مفت و مجانی به دست نمی‌آید

مسئله مهم بازسازی روابط با مردم است. مردم اصل هستند. ما باید رنجش و دلخوری‌ها و مشکلات مردم را درک کنیم، سیاست مفت و مجانی به دست نمی‌آید. مثلاً در مورد آقای هاشمی بعد از همه فشارهایی که از چپ و راست به‌اشتباه به ایشان وارد کردند کف رأی ۶ الی ۷ میلیونی خودش را داشت و این برای آن ارتباطی بود که بین آقای هاشمی و قشرهای مختلف ایجادشده بود. مثلاً شما جامعه کارگری را در نظر بگیرید. آقای هاشمی هیچ‌وقت رابطه‌اش را با جامعه کارگری قطع نمی‌کرد.

رابطه آقای خاتمی با نویسندگان و هنرمندان کاملاً واقعی است

کسانی بودند که نظام را قبول نداشتند ولی آقای هاشمی را قبول داشتند.

بله. ما باید روابطمان را با مردم بازسازی کنیم. مردم اصل هستند و باید نارضایتی‌های آن‌ها را به رسمیت بشناسیم و مطالباتشان را پیگیری کنیم و با جوانان وزنان و کشاورزان و صنعتگران و .. همراهی کنیم، نمی‌شود فکر کنیم که محبوبیت و داشتن پایگاه اجتماعی رایگان به دست می‌آید.

 شما باید خودتان را برای مردم هزینه کنید تا مردم هم خودشان را برای شما هزینه کنند. رابطه استراتژیک بین آقای هاشمی و خانه کارگر و تیپ بچه‌های کارگری کشور یکی از نکات  درس‌آموز است، رابطه بین آقای خاتمی و نویسندگان و هنرمندان کاملاً واقعی است و هنوز هم ادامه دارد چون در روزی که باید به داد این‌ها می‌رسید، به داد آن‌ها رسیده است و آن‌ها را همراهی کرده است و ما باید این را گسترش دهیم و در همه قشرهای اجتماعی، با دانشجو و غیر دانشجو، بافرهنگی و غیرفرهنگی و ..، بازسازی روابط با مردم را در دستور کارمان بگذاریم.

با روابط تجاری با پاکستان و عراق و ونزوئلا نمی‌توان کشور را اداره کرد

این برای بخش خودمان بود. برای آینده و دولت آقای رئیسی هم چند نکته را بگویم. توجه ما این بود والان هم‌روی نظر کارشناسی خودمان و درست بودن آن اصرار داریم که اقتصاد ایران که دارای یک نرخ تورم متوسط سالانه ۱۸ درصد در ۴۲ سال گذشته است، یعنی نرخ رشد اقتصادی ۱ و نیم درصد و تورم ۱۸ درصد را اقتصاد ایران برای ۴۲ سال تجربه کرده است و دیگر برای کشور ایران و مردم ایران ادامه این دو شاخص کاملاً ناامیدکننده غیرقابل‌تحمل است و کارد به استخوان مردم رسیده است و اقتصاد ایران دیگر طاقت تحمل فشار بیشتر از این را ندارد. اینجا دو مسئله وجود دارد، یکی اینکه اولاً ما برای آقای رئیسی آرزوی موفقیت داریم، قرار نیست که کشور ایران برای ۴ سال درجا بزند و قرار نیست که کشور ایران عقب رود.

 ما علاقه‌مند هستیم که اگر ۴ سال دیگر اینجا در خدمت شما نشستیم به شما بگوییم که خوشبختانه رقیب ما آن‌قدر کشور را خوب اداره کرده که ما ۴ سال دیگر هم شانس پیروزی نداریم. این برای ما مطلوب است که آقای رئیسی این موفقیت را داشته باشد، منتهی آقای رئیسی باید توجه کند که با روابط تجاری با پاکستان و عراق و ونزوئلا و افغانستان نمی‌شود کشور را اداره کرد.

رفع تحریم‌ها و برجام جدی گرفته شود

آقای رئیسی باید بداند که در همین مقطع باید بایستد و به آقای روحانی  کمک کند و نظر رهبری را جلب کند، چراکه باید مسئله بازسازی برجام و رفع تحریم‌ها را جدی بگیرد، اگر این حل نشود هیچ مسئله‌ای از مسائلی که موردتوجه ایشان و موردتوجه ما است حل نمی‌شود.

دومین مسئله‌ای که ما دنبال آن بودیم و روی آن اصرار داشتیم این بود که شکاف بین سیاستمداران و اقتصاددانان باید برطرف می‌شد.

ما فکر کردیم مثل تجربه نخست‌وزیر فعلی هند، مثل تجربه ترکیه و مثل تجربه برزیل، این‌ها کشورهایی بودند که تورم ۴۰ درصد و ۵۰ درصد و ۸۰ درصد داشتند ولی یک اقتصاددان آمده و تصمیم گیر شده است یعنی این شکاف بین سیاستمدار و اقتصاددان از بین رفته و این تورم مهارشده و کشورها روی فُرم درست با تورم زیر ۱۰ درصد آمده‌اند.

 ما در ایران فکر می‌کردیم یک کسی مثل دکتر همتی که در این دو سال و نیم که سخت‌ترین دوره ریاست بانک مرکزی بوده، با موفقیت توانست در مقابل فشارها بایستد و کشور را از این گردنه سخت عبور دهد، ما فکر می‌کردیم اگر ایشان بیاید چون هم رئیس‌جمهور شده و هم اقتصاد بلد است می‌تواند تورم را زیر ۱۰ درصد بیاورد و کشور را از این تورم مزمن نجات دهد که مردم انتخاب دیگری داشتند. البته عده‌ای رأی ممتنع داشتند که آن ۱۱ تا ۱۹ میلیونی هستند که خدمت شما عرض کرد و عده‌ای هم‌رأی مثبت به آقای رئیسی دادند و ایشان رئیس‌جمهور شدند.

ضرورت وجود یک اقتصاددان

توصیه من به آقای رئیسی بعد از حل مسئله تحریم و بازسازی برجام این است که اقتصاد را ایشان اداره نکند، چون نه تجربه این کار را دارد و نه علم این کار را دارد. حتماً از یک اقتصاددانی که هم ایشان و هم رهبری قبول دارند استفاده کند حتماً یک اقتصاددان را به‌طور قاطع به‌عنوان محور ستاد اقتصادی‌اش قرار دهد ما چندین تجربه دراین‌باره داریم در زمان آقای هاشمی، آقای نوربخش باآن‌همه تجربه و تسلطش بر اقتصاد ایران(همان‌طور که می‌دانید بعد از مرحوم نوربخش تا امروز هیچ‌کس پیدا نشده که به لحاظ علمی  و عملی، تسلطی مانند وی به اقتصاد ایران داشته باشد) به همراه یک سری کسانی مانند روغنی زنجانی، طبیبیان در سازمان برنامه، افراد شاخصی بودند و حتی در برابر تصمیمات آقای هاشمی، برای خودشان شخصیت مستقل داشتند و می‌ایستادند. بنده آن‌ها را در دولت می‌دیدم. کسانی مانند مرحوم دکتر نژاد حسینیان به‌عنوان انسان بسیار مبنایی و در تصمیمات، فردی باقاعده بودند.

 این افراد در دولت بودند اما ما تورم ۴۷ درصد را در دولت مرحوم هاشمی تجربه کردیم می‌خواهم بگویم مسئله چقدر مهم بوده است. در دولت خاتمی، تجربه اختلافات بین نوربخش، ستاری فر و طهماسب مظاهری را داشتیم که کشور را یکی، دو سال بسیار دچار تنش کرد اما آقای خاتمی اصلاح کرد و گروه را تغییر داد هم آقای ستاری فر را برداشت آقای شالی‌کار را جایگزین کرد و هم آقای طهماسب مظاهری را برکنار کرد و آقای صفدر حسینی را جایگزین وی کرد. بعد از این‌ها، گروه هماهنگ شد. هماهنگی گروه اقتصادی با محوریت یک اقتصاددانی که حرف آخر را بزند امروز ضرورت کار آقای رئیسی است بنده این را به‌عنوان تجربه چند ده‌ساله‌ای که در دولت و سیستم داشتم به ایشان می‌گویم. آقای رئیسی باید به‌طور قاطع یک اقتصاددان را یا در وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی و یا رئیس سازمان برنامه قرار دهد دو نفر دیگر را با هماهنگی بچیند.

توصیه نمی‌کنم فرهاد رهبر محور گروه اقتصادی رئیسی باشد

گویا این نقش را آقای فرهاد رهبر ایفا می‌کند...

بنده آقای رهبر را توصیه نمی‌کنم چون دوست صمیمی و استاد بنده بودند به ایشان جسارتی نمی‌کنم اما پایه اقتصادی‌اش، پایه چپ است و کشور را قاعدتاً به سمت سیاست‌های چپ می‌برند به‌هرحال آقای رئیسی حتماً باید از اینکه خودشان اقتصاد را مدیریت کند اجتناب کند.

به روحانی توصیه کردم در اقتصاد دخالت نکند

آقای روحانی سعی کرد خودش اقتصاد را مدیریت کند اگر به جهانگیری می‌سپرد ممکن بود قضیه بسیار متفاوت بود.

هم آن بود هم اینکه من همان سال اول دولت، اولین توصیه‌ای که به روحانی کردم این بود که در نامه‌ای نوشتم آقای روحانی ستاد اقتصادی را به یک نفر بسپارید دو نفر دیگر را با هماهنگی اولی، انتخاب کنید هدف‌های رشد و تورم را به آن‌ها بدهید از آن‌ها فقط تحقق این هدف‌ها را بخواهید و اصلاً در کار آن‌ها دخالت نکنید.

 روسای جمهور (حالا هرکسی باشد) تمایل دارند پول هزینه کنند و هر جا می‌روند خواسته‌های مردم را محقق کنند و به این‌وآن پول می‌دهند درحالی‌که این‌ها تبدیل به تورم و اخلال‌های مهم در اقتصاد کشور می‌شود مجلس هم که بودجه می‌دهد مجدداً همین کار می‌کند طرح، پروژه، سیاست اضافه می‌کند.

 اگر اقتصاد ایران بخواهد آرام بگیرد یعنی ما به رشد اقتصادی بالای ۵ درصد برسیم که آقای رئیسی هم قول آن را داد و به تورم زیر ۲۰ درصد برسیم و به‌تدریج به زیر ۱۰ درصد برسیم تنها راه این است که کار را به دو، سه نفر نسپرد در این کار رئیس‌جمهور نمی‌تواند دخالت کند. رئیس‌جمهور باید بگوید من فلان شخص را تعیین کردم بودجه، ارز، بانک‌ها از آن تبعیت کنند بنابراین حتماً آقای رئیسی باید یک محور داشته باشد تا بتواند اقتصاد را کنترل کند وگرنه کار قابل‌جمع کردن نیست.

شکاف بین قالیباف و رئیسی

جدا از بحث توصیه‌هایی که به آقای رئیسی کردید، قبلاً نسبت به یکدست شدن قدرت هشدار داده بودید و آن را آسیب‌زا دانستید، با وضعی فعلی، نگرانی اصلی‌تان چیست؟

الآن حاکمیت یکپارچه نیست بین آقای قالیباف و آقای رئیسی، شکاف زیادی وجود دارد تجربه هم همواره این‌گونه بوده هرگاه فکر می‌کردیم حاکمیت یکپارچه است و رقیبی در میدان نبوده، همان هیات حاکمه تقسیم‌بر دو شده است به‌عنوان‌مثال، در مجلس دوم، دولت دوم آقای مهندس موسوی و حزب جمهوری اسلامی، هر سه این‌ها وقتی‌که نهضت آزادی، بازرگان و سحابی حذف شدند تقسیم‌بر دو شدند یعنی خط امام‌ در مجلس دوم تقسیم‌بر دو شدند و در دولت آقای موسوی تقسیم‌بر دو شدند آقای پرورش، مرحوم مهندس عسگراولادی و آقای ناطق تبدیل به جناح راست دولت شدند. بهزاد نبوی و آقازاده به جناح چپ دولت تبدیل شدند.

 در حزب جمهوری اسلامی هم همین اتفاق رخ داد که منجر به توقف حزب شد. در مجلس ششم هم وقتی‌که رقیب جدی نداشتند و اکثریت دوسوم به افراد دوم خردادی رسید آقای کروبی و روحانیون مجلس یک‌طرف، آقای بهزاد نبوی و خاتمی در طرف دیگر ایستادند و از هم جدا شدند. بنابراین بسیار مشکل است که بدون وجود یک رقیب درصحنه، اکثریت، تقسیم‌بر دو نشوند.

در دوره رئیسی هیات حاکمِ حداقل تقسیم‌بر دو می‌شود

در این دوره چطور؟

حداقل تقسیم‌بر دو می‌شود. حتی ممکن است چند شاخه شود

احمدی‌نژاد را باید فراموش کرد، او هیچ‌گاه تکرار نخواهد شد

یعنی انتظار یک دوره‌ای مانند دوره احمدی‌نژاد را می‌توانیم داشته باشیم؟

آقای احمدی‌نژاد پدیده‌ای منحصر به فر بود و او هیچ‌گاه در تاریخ ایران تکرار نخواهد شد باید او را فراموش کرد چون اساساً از هیچ منطقی غیر از منطق خودپرستی تبعیت نمی‌کرد احمدی‌نژاد اصلاً با عرف دیپلماسی سازگار نبود هیچ‌کدام از اقداماتش، مبنا نداشت.

نگرانم مسئولیت‌های دولت متوجه رهبری شود

نه شخصیت، نه توانایی‌اش و نه اخلاصش مبنا نداشت من احمدی‌نژاد را در تاریخ ایران یک پدیده استثنایی می‌دانم. آنچه به‌عنوان یک ایرانی و کسی که عمیقاً به جمهوری اسلامی علاقه‌مندم، از آن نگرانی دارم این است که مسئولیت‌های دولت، متوجه رهبری شود این موضوع به لحاظ ملی بسیار پرهزینه است.

احمدی‌نژاد انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای نبود

همان‌طور که در زمان احمدی‌نژاد رخ داد.

بله همان‌طور که در دوره احمدی‌نژاد به‌ناحق صورت گرفت احمدی‌نژاد انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای نبود این اشتباهی است که همه در تاریخ سیاسی ایران مرتکب می‌شوند. از نگاه من آیت‌الله خامنه‌ای ابتدا به‌عنوان رئیس‌جمهور تا سال ۶۴ و تا امروز به‌عنوان رهبری، پس از رحلت حضرت امام، اولین باری است که شاید بتوانیم بگوییم دولت موردتوجه ایشان در حال روی کار آمدن است یعنی از سال ۶۴ که دولت دوم آقای موسوی روی کارآمد(آیت‌الله خامنه‌ای علاقه‌مند نبود آقای موسوی را معرفی کند و بنا به خواست امام، این کار را انجام داد) تا امروز، هیچ‌کدام از این دولت‌هایی که روی کارآمدند(شاید دولت اول آقای هاشمی تا حدودی) با آنچه مطلوب رهبری بوده، فاصله داشتند جز دولت آقای رئیسی. الآن به نظر می‌رسد آقای رئیسی اولین کسی است که مطلوب و مقبول است.

امیدوارم رئیسی مسئولیت کارهایش را بپذیرد

امیدوارم آقای رئیسی، این توان و ظرفیت را داشته باشد که خودش مسئولیت کارهایش را بپذیرد و کار بسیار سختی است که باید الآن شروع کند یعنی هم به‌خوبی جلو ببرد و هم مسئولیت‌هایش را خودش بپذیرد و به گردن رهبری نیندازد.

 *ممکن است کارگزاران درخواست دیداری به آقای رئیسی بدهد؟

اگر فکر کنیم روی ایشان مؤثر است، درخواست می‌دهیم.

حاضریم برنامه کارگزاران را به رئیسی بدهیم

*آقای رئیسی اعلام کردند که دولتشان دولت فراجناحی است.

ایرادی ندارد چون ما برنامه جامع و خوبی را برای آینده ایران آماده کرده بودیم می‌توانیم این برنامه را به ایشان بدهیم.

 *بیشترین انتظاری که از دولت آقای رئیسی مطرح کردید بحث اقتصادی است به سایر حوزه‌ها ورود نمی‌کنید این به این دلیل است شما الآن بار سنگین مملکت را در اقتصاد می‌بینید....

اولویت یک ایران هرچند خودش سیاسی است اولین مسئله‌اش به سیاست خارجی ایران بازمی‌گردد که منهای سیاست خارجی معمولی نمی‌توان ایران را به نرخ رشد بالا رساند و تورم را کنترل کرد. این‌یک بخش است بخش دوم این است که اگر ما می‌خواهیم هم توسعه رخ دهد و هم تورم نداشته باشیم (چون یکی بیاید و بگوید توسعه را دولت‌محور می‌کند به‌هرحال توسعه دولت‌محور نیازمند منابع است که حالا منابع را از کجا بیاوریم ما الآن کسری بودجه سنگین داریم حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اوراقی است که قبلاً فروختیم و هزینه کردیم و الآن سررسید می‌شود امسال و سال آینده. این‌ها را باید دولت پرداخت کند. کسری هم که داریم آقای رئیسی در شعارهایش اعلام کرده که مالیات راداریم از طرفی گفته که نرخ مالیات را از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد می‌رسانم از سوی دیگر گفته که کشور را با مالیات اداره می‌کنم  ضمن اینکه در شرایط رکود اقتصادی، کسی نمی‌گوید که مالیات اضافه شود.

اقتصاد ایران اگر بخواهد حرکتی انجام دهد فقط با منابع خارجی است

یعنی فعلاً امکان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود ندارد؟

اقتصاد ایران اگر بخواهد حرکتی انجام دهد فقط با منابع خارجی است در دنیا اتفاقی که در دهه‌های اخیر رخ‌داده یک‌زمانی بود که الگوی توسعه، برزیل بود که ناموفق بود یعنی حجم زیادی وام خارجی دریافت کردند و پروژه‌های دولتی اجرا کردند غیراقتصادی بود و بدهکار شدند یک‌زمان دیگر گفتند کره جنوبی، منابع خارجی  به بخش خصوصی وارد شد و موفقیت داشت.

 الآن بعدازاینکه چین در اقتصاد جهانی ظهور کرد در دنیا بیش از ده هزار میلیارد دلار ذخایر ارزی و پس‌انداز سایر ملت‌ها در خدمت طرح‌های توسعه است. الآن به‌راحتی نمی‌توان در دنیا پروژه توسعه‌ای تعریف کرد اقتصاد ایران ظرفیت تعریف پروژه دارد.

فقط در صنایع نفت و پتروشیمی؟

نفت، پتروشیمی، همه زیرساخت‌ها. زیرساخت‌های ایران کسری بسیاری دارد حداقل کشور به ۳۰ هزار کیلومتر اتوبان نیاز دارد حداقل تمام شهرهای بالای ۵۰۰ هزار جمعیت ایران مترو می‌خواهد، بندرها جدید لازم داریم، راه‌آهن ۲۰ هزار کیلومتر باید توسعه یابد حتی شبکه دوم راه‌آهن سریع‌السیر برقی را با ۳۰ هزار کیلومتر طراحی کرد.

*آقای مرعشی توسعه‌ای که با سرمایه خارجی است مدل کره جنوبی است که اینجا نمی‌تواند رخ دهد.

این مدل خاص خودش است ما یک ظرفیتی داریم که می‌توانیم از سه میلیون و هشتصد هزار بشکه نفتی که الآن ظرفیت تولید داریم و اگر تحریم نباشیم به آن می‌توانیم برسیم یک و نیم میلیون به مصرف داخلی می‌رسد و ۲ میلیون و سیصد هزار آن برای صادرات اختصاص می‌یابد  ما باید روی این سه میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت، می‌توانیم سه میلیون اضافه کنیم.

ایران تبدیل به جزایری جداگانه شده است زیرا ...

این سه میلیون ظرفیت جدید باقیمت حدود ۸۰ دلاری نفت امروز که در دنیا رو به افزایش است برای بیست سال آینده، حدود هزار و هشتصد میلیارد دلار درآمد جدید می‌شود که لازم نیست به بودجه یا هزینه جاری برود. مطلقاً نیابد به بودجه برود این باید با این میزان ارز، هزینه ارزی درست کنیم برای واردات ماشین‌آلات، برای واردات تکنولوژی، دانش حتی خدمات مدرن برای پروژه‌هایی مثل راه‌آهن سریع‌السیر برقی ایران. این تبدیل به زیرساخت گردشگری می‌شود یعنی گردشگری ایران بدون داشتن یک شبکه بزرگ راه‌آهن سراسری سرالسیر برقی چندان امکان‌پذیر نیست چون فاصله‌ها زیاد است به‌عنوان‌مثال جمعی از دوستانم در چابهار مهمان من بودند  و از سوی دیگر دوستانی از کردستان هم آمده بودند.

 این دو گروه باهم مواجه شده بودند هیچ کرُدی، شناختی از خلیج چابهار ندارد و هیچ چابهاری هیچ شناختی از کردستان، ارومیه و دریاچه ارومیه ندارد به‌بیان‌دیگر ایرانی‌ها اصلاً با یکدیگر ملاقات نمی‌کنند ایرانی‌ها الآن جزایری جداگانه هستند ما با یک شبکه سریع‌السیر برقی می‌توانیم همه شهرهای ایران را به هم متصل کنیم یعنی صبحانه در چابهار و ناهار در کرمان و عصرانه هم در تهران و در ارومیه شام بخوریم. یعنی باید ایران را به هم بدوزیم. این اقدامات کاملاً شدنی است اگر اشتباه نکنیم. این‌ها هم‌گروه نیرومند و هم یک رئیس‌جمهور بااراده نیاز دارد و هم حمایت آیت‌الله خامنه‌ای را می‌خواهد این کارها نمی‌تواند بدون حمایت رهبری انجام شود.

سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم، بیست سال دیگر رخ می‌دهد

*اگر همین الآن تحریم‌ها برداشته شود از چه زمانی اولین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران متصور است؟

سرمایه‌گذاری خارجی به معنای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بیست سال دیگر رخ می‌دهد چون اساساً ایران تا برسد به نقطه‌ای که سرمایه‌گذار خارجی پولش را با خیال راحت به ایران بیاورد و سودش را با خیال راحت خارج کند زمان می‌برد.

*یعنی روی نفت حساب کردید؟

نفتی که وارد بودجه و ...نشود.

* یعنی نفتی که صادر شود و پولش به سمت پروژه‌ها برود؟

بله پول نفت به‌صورت مستقیم به سمت پروژه برود پیشنهادی که من تدوین کردم و در حزب رأی آورد و به بحث گذاشته شد این بود که پکیج‌های توسعه با مخزن نفت را با پکیج‌های توسعه زیرساخت‌ها و یا توسعه صنعتی باهم مناقصه بدهیم.

اقتصاد بدون نفت برای ایران یعنی تبدیل‌شدن ایران به افغانستان!

*با کلمه اقتصاد بدون نفت تضاد ندارد...

اقتصاد بدون نفت برای ایران یعنی تبدیل‌شدن ایران به افغانستان. این حرف آن‌قدر نادرست است که ...

منظور شما اقتصاد بدون نفت یعنی نفتی که برای داخل هزینه نشود

نفتی که در هزینه جاری نباشد بلکه دولت بودجه جاری‌اش را به سمت مالیات ببرد نه به‌صورت یکجا. می‌تواند سالیانه ۵ درصد از نفت کم کند و ۵، ۱۰ درصد مالیات اضافه کند مثلاً در ۱۰ سال باید اقتصاد بزرگ شود تا مالیات‌هایش بتواند کشور را اداره کند یعنی ما در افزایش هزینه‌های جاری دولت باید به‌شدت سختگیر باشیم درآمدهای نفتی ناشی از نفت جدید را به سمت توسعه صنعتی و توسعه زیرساخت‌ها ببریم.

این‌طور بخش عمده‌اش به سمت دولت نمی‌رود؟

خیر این‌گونه نیست چون قانون داریم می‌توانیم ۳۵ درصد که برای صندوق توسعه ملی است بیش از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های صنعتی است که بخش خصوصی ایران می‌تواند انجام دهد یعنی لازم نیست که همه به سمت زیرساخت‌ها برود سهم صندوق توسعه ملی را می‌توان داد.

 تمام پروژه‌های زیرساختی می‌تواند متعلق به صندوق توسعه ملی باشد و سهام صندوق توسعه ملی را می‌توان به مردم داد مثل صندوق توسعه نفت نروژ که بهترین تجربه است و همه نروژی‌ها به‌صورت مساوی در آن صندوق نفت شریک هستند.

خواسته‌های غیرمنطقی افراطیون بزرگ‌ترین چالش سیاسی دولت رئیسی است

*آقای مرعشی! بزرگ‌ترین چالش سیاسی دولت رئیسی را چه می‌دانید؟

من خواسته‌های غیرمنطقی افراطیونی که به ایشان رأی دادند می‌دانم ایشان اگر بخواهد عاقلانه کشور را اداره کند به همان سرنوشتی مواجه می‌شود که پیشینیانش شدند یعنی این افراد تندرو علیه وی می‌شوند. اگر آقای رئیسی خودش را به آن‌ها بسپارد با مشکل مواجه می‌شود همه هم دچار این مشکل شدند به‌هرحال آقای خاتمی هم دچار این مشکل شد و نگاه آقای خاتمی این بود که افراد تندرویی که در ستادش  بودند و برایش رأی جمع کردند و از چپ‌های ریشه‌دار بودند رنجیده‌خاطر نشوند وگرنه حرفه‌ای آن‌ها با حرفه‌ای کشورداری سازگار نبود.

رئیسی اگر با تندروها همراهی کند...

*آقای جلیلی ظاهراً به نظر می‌رسد چندان راحت کنار نرفته است و فشار سنگینی به او واردشده در شعارهایی هم که می‌داد بسیار تند بود همچنان فکر می‌کنم با همان روش‌های سی سال پیش می‌خواهد کشور را اداره کند.

این به نظر من شکاف بین اردوگاه آقای رئیسی، اگر بخواهد ملایم اداره کند تندروها قانع نمی‌شوند اگر بخواهد با تندروها همراهی کند کشور را گرفتار می‌کند.

همه وزرای احمدی‌نژاد از وی تبری جستند

*از نگاه شما ممکن است وزرای احمدی‌نژاد، تندروها و پایداری‌ها دست بالا را داشته باشند و یا آقای رئیسی در کابینه از معتدل‌ها استفاده می‌کند.؟

احمدی‌نژاد اصلاً جریان نیست همه وزرای احمدی‌نژاد از وی تبری جستند، تفکرات نادرست است. یک سؤالی از بنده پرسیدند که بنده در پاسخ آن ماندم سؤال این بود چه مسئله‌ای وجود داشته که نظام حاضر شد این هزینه سنگین را برای رئیس‌جمهوری آقای رئیسی پرداخت کند یعنی بالاخره هدف از یکپارچگی حکومت چه بوده است. حتی بگویند جانشینی. درحالی‌که جانشینی این‌همه هزینه نیاز نداشت. یعنی آقای لاریجانی یا آقای جهانگیری با جانشینی فرد خاصی مشکل نداشتند علت چه بوده؟ جمهوری اسلامی چه پروژه‌ای مدنظرش بوده که لازم بود با این هزینه سنگین عمل کند. اگر محمد شریعتمداری، ناطق، لاریجانی و جهانگیری و بقیه برنجند و همه حذف شوند که یک اتفاق این‌طوری رخ دهد این سؤالی است که من نتوانستم پاسخ دهم.

برخی دلشان می‌خواست پوست خربزه زیر پای رئیسی بگذارند

*به نظر شما اصولگرایان آیا به دنبال یک نوع تقدس نگری به آقای رئیسی هستند؟ آیا جامعه این را می‌پذیرد؟

بعید می‌دانم. تقدس از نگاه اصولگرایی مخصوص مقام رهبری است قاعدتاً آن‌ها برای رهبری رقیب نمی‌سازند یعنی این فهم و درک رادارند. ممکن است عده‌ای دلشان می‌خواست که پوست خربزه زیر پای آقای رئیسی بگذارند. نباید خیلی ساده از کنار این مسئله گذشت.

کابینه رئیسی یقیناً معتدل نیست

یعنی به نظرتان کابینه معتدلی، آقای رئیسی ندارد؟

یقیناً معتدل نیست. باید دید آقای رئیسی با چه فرمانی جلو می‌رود هنوز مشخص نیست. چند روز پیش آقای رئیسی گفتند که واکسن خارجی باید وارد کنیم. من می‌ترسم بسیاری از گرفتاری‌ها گردن رهبری بیفتد.

برجام و FATF یقیناً تصویب می‌شود

*پیش‌بینی شما از برجام و FATF در دولت آینده چیست؟

یقیناً تصویب می‌شود. برجام هم تصویب می‌شود اصولگرایان هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهند.

در جهان تشیع هیچ تیری از هیچ تفنگی خارج نمی‌شود مگر اینکه...

*به نظر می‌رسد توقعات آمریکایی‌ها به‌هم‌خورده است.

آمریکایی‌ها تا الآن از ما عاقل‌تر هستند حتی در قضیه اعدام‌های ۶۷، آمریکایی‌ها از روی موضوع پریدند آمریکایی‌ها مسئله‌شان روشن است یک مسئله آن‌ها  مسئله امنیت اروپا است که رهبری طی چند روز گذشته پالس‌های مثبتی داده است از زمان اوباما، یک تحلیلی در حزب دموکرات آمریکا پذیرفته‌شده و آن تحلیل این است که تهدید از ناحیه جهان اسلام برای شیعه نسبت به غرب نیست.

 تفاوت اهل سنت با تشیع این شده که در جهان تشیع، هیچ تیری از هیچ تفنگی خارج نمی‌شود مگر اینکه در ایران ولی‌فقیه موافق باشد یا مرجعیت در عراق. اما اهل سنت این‌گونه نیست در اهل سنت، با ملک عبدالله و بن سلمان و همه این‌ها هماهنگ کنید یکی پیدا می‌شود که برج‌های دوقلو را منفجر می‌کند. بنابراین حزب دموکرات آمریکا به یک تصمیم راهبردی رسیدند که این شیعیان، امنیت غرب را تهدید نمی‌کنند بلکه تهدید امنیت غرب، سلفی‌های اهل سنت هستند.

انتهای گفتگو//ح.ع1356

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری