اقتصاد خرد

چرا باید حسابداری بدانیم؟

همان‌طور که می‌دانيد حسابداری، عنوان یکی از رشته‌های بسیار پرطرفدار در میان ایرانیان به ویژه دانشجویان است و از طرف دیگر، به نوعی سیستم گفته می‌شود که در آن به فرایند جمع آوری اطلاعات و داده‌های مالی اقدام می‌گردد.

همان‌طور که می‌دانید حسابداری، عنوان یکی از رشته‌های بسیار پرطرفدار در میان ایرانیان به ویژه دانشجویان است و از طرف دیگر، به نوعی سیستم گفته می‌شود که در آن به فرایند جمع آوری اطلاعات و داده‌های مالی اقدام می‌گردد و سپس این نوع از اطلاعات، به صورت طبقه بندی شده در می‌آیند. پس از ثبت کردن این نوع از داده‌های مالی، به تلخیص و یا خلاصه سازی آن‌ها اقدام می‌شود.

پس از طبقه بندی این اطلاعات مالی و هم‌چنین ثبت و خلاصه کردن آن‌ها، گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری تدوین می‌شوند و در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار می‌گیرند. از این طریق، مدیران و صاحبان مشاغل مختلف چه مشاغل کوچک و چه کسب و کارهای بزرگ، می‌توانند به تصمیم گیری‌های موثر برای توسعه کسب و کار خود اقدام نمایند.

اهمیت حسابداری

استفاده از خدمات حسابداری، باعث می‌شود تا صاحبان بنگاه‌های بزرگ و کوچک اقتصادی، تجاری، اداری، خدماتی و … بتوانند به مسائل مالی خود نظم و ترتیب بدهند. بنابراین از این طریق، صاحبان مشاغل از نظر اداره امور مالی شرکت و واحد تجاری و یا خدماتی تحت امر خود از قبیل بیمه، سررسید چک‌ها و …، خیالی آسوده خواهند داشت. استفاده از خدمات حسابداری، هم‌چنین موجب می‌شود این دسته از افراد و مدیران، بتوانند زمان بیشتری را برای رسیدگی به امور فنی شرکت خود صرف نمایند. چرا که از خدمات ارائه شده حسابداری اطمینان خواهند داشت.

از طرف دیگر و همان‌طور که می‌دانید لازم است مدیران شرکت‌های مختلف، بیلان کار و یا عملکرد مالی سازمان خود را در دوره‌های مختلف زمانی از قبیل روزانه، هفتگی، ماهیانه، سالیانه و … تحت نظر داشته باشند و به ارزیابی صورت‌های مالی خود اقدام نمایند.

لذا استفاده از خدمات حسابداری، در چنین شرایطی اهمیت پیدا می‌کند. از سوی دیگر لازم است مدیران، به کنترل‌هایی موثر و مناسب در زمینه امور مالی مجموعه خود اقدام نمایند تا از این طریق، از بروز هر گونه تقلب در سیستم خود، پیشگیری به عمل آورند و میزان تخلف و اشتباه را به حداقل ممکن برسانند. بنابراین خدمات حسابداری داری اهمیت زیادی برای صاحبان کسب و کارهای مختلف است.

نقش یک حسابدار در شرکت چیست؟

حسابدار در یک شرکت، می‌تواند مسائل مالی آن را تنطیم و مرتب کند و به سازماندهی صحیح اطلاعات مالی بپردازد. هم‌چنین وی می‌تواند نقشی بسیار موثر در تنطیم عملکرد مالی مجموعه مورد نظر بر عهده داشته باشد و بیلان کار و عملکرد مالی سازمان را در دوره‌های زمانی مختلف تنطیم نماید و مورد بررسی دقیق قرار دهد.

همان‌طور که می‌دانید در دنیای امروز، تمامی کسب و کارها به دنبال راهی برای جلوگیری از مخارج و هزینه‌های بسیار بالای سازمان‌های خود هستند. نقش یک حسابدار در این سیستم‌ها از آنجایی حائز اهمیت است که وجود چنین فردی موجب می‌شود تا هزینه‌ها و مخارج کسب و کار شما بسیار کم‌تر گردد. حسابدار می‌تواند به شما کمک کند تا جلوی مخارج اضافی خود را بگیرید و آن‌ها را در جایگاه مناسب خود و برای توسعه کسب و کارتان مورد استفاده قرار دهید.

نقش حسابدار در ورشکستگی یک شرکت چیست؟

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از کسب و کارها، دچار ورشکستگی می‌شوند. دلیل اصلی این اتفاق این است که مدیران چنین موسساتی، به طور ناگهانی با کم و کاستی‌هایی که در سیستم وجود دارند مواجه می‌شوند. بنابراین نمی‌توانند جلوی آسیب و یا ضرر و زیان وارد شده به مجموعه را بگیرند. در صورتی که اگر این دسته از مشاغل، یک حسابدار متخصص و با تجربه در کنار خود داشته باشند، خیلی زودتر از مواجهه ناگهانی، با هر گونه نقص در سیستم آشنا خواهند شد. چرا که به طور معمول، حسابداران با در اختیار داشتن اطلاعات و منابع مالی، بسیار زودتر از دیگران چنین خطراتی را پیش بینی خواهند کرد.

بنابراین می‌توانند نتایج پیش بینی خود را خیلی زودتر از وقوع آسیب، در اختیار شما قرار دهند. بنابراین می‌توانید از بروز چنین حوادثی، پیشگیری به عمل آورید. لذا نقش یک حسابدار در ورشکستگی یک شرکت و یا پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، حائز اهمیت بسیاری است. در حال حاضر بیشتر شرکت‌هایی که دچار ورشکستگی می‌شوند مؤسساتی هستند که از یک حسابدار با تجربه و متخصص استفاده نمی‌کنند. این عامل موجب شده تا بسیاری از شرکت‌ها به حالت‌های تعطیل و یا نیمه تعطیل در بیایند.

چطور نیروی متخصص حسابداری داشته باشیم؟

همان‌طور که می‌دانید شرایط اقتصادی موجود در جامعه، سبب شده تا پیچیدگی‌های زیادی برای کسب و کارها ایجاد شود. از طرف دیگر میزان تعاملات اقتصادی میان سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف افزایش پیدا کرده است. بنابراین تغییر و تحولات اقتصادی شرکت‌ها بر یکدیگر اثر گذار است. تمامی این موارد باعث شده تا نقش حسابدار و حسابداری به عنوان فراهم کننده اصلی اطلاعات مالی، بیش از پیش مشخص باشد.

این دسته از افراد می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید به ثبت و نگهداری اطلاعات مالی مجموعه تحت امر خود دست بزنید و از طرف دیگر، می‌توانند این اطلاعات را به صورت منظم و دسته بندی شده در اختیار شما قرار دهند تا در موقعیت‌های تصمیم گیری از آن‌ها استفاده کنید. لازم به ذکر است که سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برای تصمیم گیری‌های مورد نیاز و موثر خود، به اطلاعات صحیح و دقیق و هم‌چنین به هنگام‌ و در زمان مناسب نیاز دارند.

اهمیت و نقش بسیار بالای حسابدار و حسابداری در چنین شرایطی، موجب شده تا برخی از شرکت‌ها به اقدامات جدیدی در این زمینه دست بزنند. بعضی از این شرکت‌ها می‌توانند آموزش‌های مالی و حسابداری متنوعی را در اختیار علاقمندان قرار دهند. از این طریق نیروهای متخصص و مناسب با ویژگی‌های مورد نیاز برای برعهده گرفتن وظایف و نقش حسابداری در شرکت‌ها و موسسات تجاری، اداری، خدماتی و … تربیت خواهند شد و دوره‌های آموزشی لازم را در این زمینه کسب خواهند کرد.

حسابداران آموزش دیده می‌توانند به صاحبان کسب و کارهای مختلف کمک کنند تا اطلاعات مالی و گزارش‌های مورد نیاز را به صورت منظم و دقیق و صحیح گردآوری نمایند و نتیجه این اطلاعات را در اختیار مدیران و افراد ذی نفع و هم‌چنین سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط از قبیل سازمان اداره امور مالیاتی، بیمه و … قرار دهند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا