اقتصاد خرد

چطور کسب وکارهای ایرانی در ترکیه جا باز کردند

اگر در ایران صاحب کسب و کار هستید، این خبر خوبی برای شما هم خواهد بود. فرصت توسعه فرامرزی کسب و کار و سرمایه گذاری یا واگذاری نمایندگی یا گرفتن یک شعبه در ترکیه را خواهید داشت.

توسعه کسب وکارهای در ترکیه، راهی که میتواند بیزینس های داخلی را نجات دهد. این مطلب گزارشی از راه اندازی کسب وکارهای ایرانی در ترکیه است

کسب و کارهای ایرانی را صادر می کنیم

این جمله ای است که مهرداد محمدرضا، مشاور کسب و کار در ترکیه می گوید. او که ۶ سالی است در مهاجرت به ایرانیان در ترکیه کمک میکند این بار به کسب و کارهای ایرانی کمک می کند تا بیزینس خود را در ترکیه گسترش دهند و با واگذاری شعبه در این کشور توریست پذیر درآمد دلاری و لیری داشته باشند.

از رستوران‌های زنجیره‌ای گرفته تا تولیدکنندگان پوشاک و برندهای چرم و طلا

اگر در ایران صاحب کسب و کار هستید، این خبر خوبی برای شما هم خواهد بود. فرصت توسعه فرامرزی کسب و کار و سرمایه گذاری یا واگذاری نمایندگی یا گرفتن یک شعبه در ترکیه را خواهید داشت.

چرا ترکیه و چطور

توانمندی ایرانیان و موفقیت‌های بزرگ استارت آپ های ایرانی را نمی توان نادیده گرفت. خلاقیت و پشتکار در توسعه دهندگان ایرانی باعث شده بسیاری از آنها توجه صاحبان بیزینس های بزرگ در کشورها پیشرفته را جلب کند و بسیاری از آنها مهاجرت را انتخاب کرده اند. اما چرا کسب و کارهای ایرانی را توسعه ندهیم؟

مهرداد محمدرضا، بنیانگذار هلدینگ مدیاپل معتقد است کسب و کارهای ایرانی می توانند از طریق ترکیه موفقیت بین المللی کسب کنند.

  • ترکیه باتوجه به موقعیت مکانی پلیبیناروپاوایراناستوازطرف دیگررابطه تجاری خوبی باکشورهای عربی دارد. صادرات وواردات ازاین کشورها به ترکیه فرصتی برای کسب وکارهای ثبت شده درترکیه است.
  • ترکیه هرسال بیش از۱۰میلیونگردشگرازتمام نقاط دنیامیزبانی می کند.
  • این مسئله،بدون شک، به معنی فرصت های بی شمارتوسعه بیزینس ودرآمددلاریویورویی کسب وکاردرترکیه است.
  • قوانین انعطاف پذیرترکیه برای جذب سرمایه گذاران خارجی، این امکان رابرای ایرانیان هم فراهم کرده تابتوانند بیزینس خودراتوسعه بدهند.

پس از تحریم ها…

پیش از این بیشتر تمرکز روی صادرات و واردات بود، اما با وجود تحریم ها صادرات و واردات قانونی بیش از پیش سخت شده است. اما راه چاره چیست؟

مدیر هلدینگ مدیاپل ترکیه، مهرداد محمدرضا، که خود تجربه کار در هر دو حوزه را نیز دارد، معتقد است فرانچایز راه توسعه بین المللی کسب و کارهاست. او که تنها عضو ایرانی عضو انجمن فرانچایز ترکیه است، به کسب و کارهای ایرانی کمک میکند تا در کشور ترکیه نمایندگی واگذار کنند.

«البته این فرانچایز با ثبت یک شرکت مجزا در ترکیه امکان پذیر است. برای مثال ما با برند چاکوچ کار را شروع کردیم. برند موفق مواد غذایی و رستوران های زنجیره ای مواد غذایی که بیش از ۲۵ شعبه در شهرهای کشور ایران دارد. حالا این برند کار شعب خود را در ترکیه آغاز کرده است.

  • اولین قدم بررسی بیزینس وپتانسیل ورودآن به بازارترکیه وهمچنین بازارهای جهانی است.
  • قدم بعدی بررسی های قانونی وموانع احتمالی خواهد بود.
  • درگام سوم، باباهمکاری وکلایه لدینگمدیاپل، ثبت شرکت رسمی درترکیه هویت مس تقلب هبرندداده می شود.
  • دراین مرحله، بامشاورهای تخصصی این نمایندگی به مراجعان متقاضیان اخذ نمایندگی واگذارمی شود یا توسط خود صاحب برند گسترش یابد.
  • بعدازمشخص شد نصاحب نمایندگی، قرارداد قانونی ورسمی نوشته می شود.
  • مکانیابی قدمبعدیاستکه خیلی اوقات نادیده گرفته می شود.
  • براساس نوع بیزینس وپتانسیل‌هایآن، بابررسی رقبا و نیازها کسب وکاروتراکم مشتریان، بهترین نقطه شهربابهینه ترینهزین  انتخاب می شود.
  • بررسی وعقد تمام قراردادها برعهده مشاوران مدیاپل خواهد بود.
  • هربرند برای توسعه، به تبلیغات محیط یوآنلاین نیازدار دو مدیاپلاینمسئولیترانیزبه عهده می گیردوازتولید ویدیو و گرافیک تاانتخاب بهترین کانال تبلیغات درترکیه به زبان ترکی وانگلیسی همراه مشتریان فارسی زبان خواهد بود.

همراهی کسب و کارها از صفر مطلق

ایجاد کسب و کار، برای مهاجران از دغدغه‌ای اصلیست و از طرف دیگر صاحبان بیزینس نیز با توجه به محدودیت ها و تفاوتهای قوانین، تفاوت فرهنگ و زبان در کشور مبدا با مشکلات زیادی همراه است و همین هم ریسک بیزینس را بالا میبرد.

در این بین اعتماد به یک مشاور کسب و کار اهمیت بیشتری پیدا می کند. تجربه مسئله مهمی است که پایه‌های یک بیزینس بر آن استوار خواهد بود.

مهرداد محمدرضا: من هم مهاجر بودم و با وجود تجربه تجارت بین‌المللی، ریسک بالای کسب و کار را داشتم. از ابتدا با خودم عهد کردم، منصفانه به هموطنانم کمک کنم تا در این شرایط اقتصادی، راهی مطمئن تر برای پیشرفت و کسب درآمد دلاری بیابند. حالا افتخار میکنم که صاحبان کسب و کار در ترکیه از مدیاپل به نیکی یاد می کنند و توانسته اند راه خود را بیایند.

البته بدون شک توانمندی های ایرانیان و پشتکار صاحبان بیزینس در موفقیت آن ها حرف اول را می زند. شعار من همواره هوای ایرانیان را داشته باشیم بوده و هست و هدفم درخشش نام ایران و ایرانی بیش از پیش در جوامع بین المللی است.

سرمایه گذاری و گسترش کسب و کارهای ایرانی در خارج از ایران می تواند فرصتی برای ارزآوری به داخل کشور باشد و در عین حال می تواند درآمد دلاری، یورویی و لیری برای هموطنان در پی داشته باشد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا