کد خبر: ۴۹۷۹۹
تعداد بازدید: ۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
تهران ظرفیت پذیرش مهاجران جدید را ندارد آمارها نشان می‌دهد این افزایش در ۲ سال اخیر بیشتر شده و همچنان تداوم دارد، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بازنگری در طرح ترافیک این کلانشهر یک نیاز اصلی و در دستور کار شهرداری است بنابراین برای کنترل ترافیک وسائل نقلیه و مخابرات ، رشته دانشگاهی مهندسی ترافیک ایجاد شده‌است.

به گزارش تجارت امروز، در چنین شرایطی اتخاذ تدابیر کلان و مؤثر برای کاهش رانت سیاسی در تهران، کنترل و هدایت روند تمرکزگرایی و ایجاد زمینه مهاجرت معکوس از تهران به دیگر شهرها باید جزو اولویت‌های دستگاه‌های مسئول باشد.

انتقال مرکز سیاسی و اداری از شهر تهران به شهری تازه ایجاد، بخش عظیمی از توجهات و سرمایه‌گذاری و مشاغل مرتبط با آن به شهر دیگر منتقل می‌شوند و این امر می‌تواند از ابعاد بحران ترافیک، آلودگی و ... در آینده، تمرکز منابع و تصمیم‌گیری‌ها که رشد یکپارچه و همه‌جانبه استان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بکاهد.

ورود بی رویه خودروها به استان باعث ایجاد بار ترافیکی زیادی شده و آلودگی هوا را افزایش داده است؛ به علاوه دستگاه‌ها و ادارات باید نسبت به بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل خود برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

فعال سازی بیشتر حمل و نقل عمومی یکی دیگر از راهکارهای بیشترین معضل ترافیک تهران را خودرو‌های حومه شامل می‌شوند چرا که به استناد تردد شمار وزارت راه و شهرسازی روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد شهر تهران می‌شوند و همین تعداد نیز در عصر و شبانگاه از تهران خارج می‌شوند که باید با توسعه حمل‌ونقل عمومی در ورودی‌های شهر از تردد خودرو‌های شخصی جلوگیری کرد.

رفع مشکل ترافیک تهران است تا مردم بتوانند نیاز‌های0 خود را بر طرف کنند. معضل ترافیک و در پی آن آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد سال، باید اولویت اصلی مدیریت شهری باشد که رفع آن یک شبه ممکن نیست.

ترافیک یکی از مشکلات اجتماعی در جوامع امروزی و در شهرهای بزرگ می باشد که خود ناشی از عوامل مختلف می باشد، شاید سرمنشا مشکلات کنونی، زمینه تاریخی ایجاد شبکه معابر و رانندگی در ایران باشد.

برای رفع این مشکل نیاز به قانون، سیاست گذاری و توسعه راهها است. چرا که در قدیم تعداد وسایل نقلیه بسیار کم بوده است و عملا مشکلات چندانی احساس نمی شد. به خصوص ابعاد شهرها چنان نبود که نتوان بخشی از آن را پیاده طی کرد.

ولی افزایش تعداد وسیله نقلیه و رشد شهرها موجب بروز فشار روی سیستم شبکه معابر گشت و باید بستر مناسب برای تردد فراهم می شد.

لذا ساخت خیابانهای مناسب و تعریض برخی از محورهای موجود در دستور کار قرار گیرد، تا اینکه توسعه سریع موجب شود که اقتصاد رشد سریعتری داشته باشد.

پیچیــدگی تــرافیک تهران روز به روز گویی سبقت از تحقیقات و مطالعات کارشناسانه و دستاوردهای آن را می رباید و همواره جلوتر از راه حل ها حرکت می کنند.

مدیران شهری در تکاپوی رفع مساله تدابیر و سیاست های گوناگونی اتخاذ می کنند غالبا به صورت مسکن های مقطعی، مدت زمانی بیماری را التیام می بخشد.

معضل ترافیک تهران اگر چه ویژگی های خاص خود را دارند لیکن در کلیت عام خود جدا از مسائل و ویژگی های ترافیک در دیگر کلان شهرهای جهان و خصوصا جهان سوم نیست که باید با استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها در زمینه ی ترافیک می توان ریسک های ناشی از آزمون و خطای شیوه های مختلف را به حداقل کاهش دهد و باید اصلاح معابر ساخت خیابان ها و اتوبان های جدید شهری غالبا در افق طرح های ساختاری بلند مدت و میان مدت در امتداد رشد جمعیت و نیازهای ارتباطی گسترده جامعه شهری پیش بینی می شود و به موازات تحقیق پیش بینی طرح های بالادست در بعضی محورهای تردد که سبب فراتر رفتن نیازها از پیش بینی ها ، معابر شهر پاسخ گوی مناسبی نیست تعریض یا اصلاح معابر با تاکید بر حفظ هویت منظر و در کل حفظ هماهنگی و توازن در ساختار منطقه ای شهری و مناطق مجاور انجام پذیرد تا امروزه ما شاهد بعضی قانون ها مثل محدود کردن استفاده از اتومبیل ها در مقاطعی مدیریت شهر برای روان کردن ترافیک مراکز عمده ی شهری، طرح های ویژه ای در معابر شهر را طراحی می کنند که از جمله طرح های محدوده ممنوعه در مراکز پر ترافیک شهر و ترتیب بندی اتومبیل ها برای ورود به شهر بر اساس شماره پلاک یا پرداخت حق استفاده از بزرگراه ها و خیابان های پر تراکم را نام برد که جوابگو نیست که در این زمینه باید تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

محدودیت تردد شبانه عملاً هیچ کارکردی ندارد و تنها محدودیت‌هایی را برای مردم اعمال کرده‌ایم که نتیجه آن فشار روانی در این شرایط کرونایی است.

ترافیک تهران مشکل چندین ساله پایتخت است، به‌ویژه در نیمه دوم سال که خورشید زودتر غروب می‌کند ترافیک عصرگاهی بیشتر می‌شود. اما حالا به‌نظر می‌رسد عامل دیگری سبب شده ترافیک‌های تکراری تهران در صبح و عصر روزهای پاییزی بیشتر از گذشته شود.

متهم همیشگی این روزها نه‌تنها سبب افزایش مرگ‌ومیر آدم‌های شهر شده بلکه آن‌ها را ساعت‌ها در صف طولانی ترافیک معابر نگه می‌دارد، طوری‌که حالا کرونا و محدودیت‌های مربوط به آن یکی از عوامل ترافیک سنگین این روزهای تهران شده است.

با شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیرها مدارس تعطیل و آموزش به بستر فضای مجاز منتقل شد، از طرفی انجام دورکاری در ادارات و سایر مراکز سبب شد بخش زیادی از ترددهای شهری کاهش پیدا کند تا این‌که ترافیک تهران مانند سال‌های قبل نباشد، با این وجود حالا بعد از گذشت مدتی این ترافیک به خیابان‌های شهر برگشته است، پایان دورکاری‌ها به‌دلیل رشد واکسیناسیون عمومی علیه کرونا سبب شده پاییز امسال نسبت به پارسال رفت‌وآمدهای بیشتری را در معابر ببیند، اما سهم این رفت‌وآمدها با وسایل نقلیه شخصی نسبت به وسائل نقلیه عمومی به‌دلیل ترس شهروندان از مبتلا شدن به کرونا برخلاف سال‌های گذشته بیشتر شده است، طوری‌که سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری امروز خود بیان کرد: «۳۷ درصد افزایش تردد خودروهای شخصی را در شبکه معابر و ۳۳ درصد کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی را نسبت به سال ابتدایی ورود کرونا به کشور داریم.

دلیل ترافیک سنگین این روزهای تهران چیست؟

همان‌طورکه گفته شد افزایش استفاده از وسائل شخصی در کنار لغو دورکاری‌ها در روزهای کرونایی یکی از دلایل افزایش ترافیک صبحگاهی پاییز امسال نسبت به سال گذشته است. از طرفی وجود محدودیت تردد شبانه کمک کرده که شهروندان تهرانی که حالا بیشتر از خودروی‌های شخصی استفاده می‌کنند سبب افزایش ترافیک عصرگاهی شوند. درهمین‌باره سردار حمیدی عنوان کرد: «محدودیت شبانه کرونایی مزید بر علت ترافیک عصرگاهی در پایتخت است.» محدودیت‌های شبانه‌ای که سخنگوی شورای شهر تهران درباره آن گفت: «این محدودیت تردد زحمات زیادی برای مأموران راهنمایی و به وجود آورده است.

حالا باید گفت وجود محدودیت‌های شبانه سبب شده شهروندان برای این‌که مشمول جرائم آن نشوند در یک بازه زمانی محدودتری در معابر تردد کنند و همین مسئله به افزایش ترافیک عصرگاهی کمک کرده است، محدودیت‌هایی که حتی به گفته کارشناسان تاثیری در کنترل شیوع کرونا نداشته است، زالی، فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران دراین‌باره گفت: «شکل تردد شبانه تغییر کرده است و ساعت های انتهایی شب خلوت تر است و ساعات ابتدایی شلوغ تر شده است و از سوی دیگر محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمع خانوادگی تاثیر نداشته است.

از طرفی این افزایش ترافیک در شرایطی است که همچنان مدارس در وضعیت آموزش آنلاین هستند، به‌گفته سردار حمیدی هنوز مراکز آموزشی ما به طور کامل بازگشایی نشده و برف و باران‌های نیمه دوم سال نیز شروع به بارش نکرده که وضع ترافیک این است، در واقع این ترافیک شرایط عادی نیمه دوم سال است، از این رو باید در مورد آن اقدام های اساسی با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول انجام شود.

با وجود این وضع پلیس راهور تهران بزرگ برای بهبود شرایط ترافیک این روزها سه پیشنهاد برای ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرده است، لغو محدودیت تردد شبانه، اصلاح ساعات کاری کارکنان و اصلاح ساعت طرح ترافیک پیشنهادهای پلیس هستند، پیشنهاداهایی که باید دید مورد قبول ستاد ملی مقابله با کرونا قرار می‌گیرد و البته در صورت تایید آن تاثیری در وضعیت ترافیکی تهران خواهد داشت یا خیر؟

انتهای خبر//ح.ع

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: