صنایع هوایی

پهبادهای قابل حمل در کوله پشتی

پهپاد‌های دست‌پرتاب از تجهیزاتی هستند که برای شناسایی موقعیت نیرو‌های بیگانه و دشمنان به کار می‌رود.

باشگاه تجارت امروز، پهپاد‌ها یکی از تجهیزات و تسلیحات پرکاربرد در عرصه نظامی هستند. پهپاد‌های دست پرتاب از کاربردی‌تــرین انواع پهپـــاد‌هــا به شمــار می‌روند و در دستــه پهپاد‌های کوچک دسته‌بندی می‌شوند.

ماموریت‌این پهپاد‌هاجایی اهمیت پیدا می‌کند که شرایطی همچون باند‌های پروازی مناسب وجود نداشته باشد.

مهم‌ترین ماموریت این پهپاد‌ها،جمع آوری اطلاعات،کنترل تاسیسات دریایی، گشت‌های مرزی، مراقبت مرزی، کنترل ترافیک و کمــک به اطفاء حریق است.

پهپاد نصیر

این پهپاد دست پرتاب، محصول سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح وابسته به وزارت دفاع است. وزن این پهپاد با محموله ۶ کیلوگرم و سرعت ۶۰ کیلوتر بر ساعت تخمین زده می‌شود.

نصیر می‌تواند۳۰ دقیقه تاشعاع ۱۰ کیلومتری عملیات اجرا کند. طول پهپاد نصیر ۶/۱ متر و دهانه بال آن ۵/۲ متر است.

موتور الکترونیکی آن مهمترین‌مزیت،کم‌صدابودنش و قابلیت اجرای عملیات به صورت مخفی رافراهم می‌کند. اندازه کوچک قابلیت جداشدن سریع بخش‌های مختلف پس از اجرای عملیات را دارند.

یعنی پس از اجرای ماموریت این امکان وجود دارد تا کاربر پهپاد را جمع آوری کرده و بسرعت از منطقه خارج شود. یکی ازقابلیت‌های این پهپادرا بایدرصدلحظه‌ای میدان نبردو ارسال اطلاعات آن به‌فرماندهان در کمترین زمان اعلام کرد.

جمع آوری اطلاعات،کنترل تاسیسات دریایی،گشت‌های مرزی،مراقبت مرزی، کنترل ترافیک، کمک به اطفاء، جنگلبانی و مبارزه با قاچاقچیان از وظایف پهپاد نصیر است.

پهپاد فرپاد

این پهپاد از دستاوردهای سازمان تحقیقات و جهادخودکفایی نیروی زمینی ارتش است که سال ۱۳۹۸ رونمایی شد. آخرین رونمایی که مربوط به نمونه عملیاتی آن بود در ۱۱ مهر همان سال انجام شد.

امیر سرتیپ حیدری ۸ آبان ۱۳۹۸ گفت: تست‌های میدانی این پهپاد انجام شده است و در حوزه عملیاتی در اختیار یگان‌های نیروی زمینی ارتش قرار گرفته است. از پهپاد فرپاد در راستای تجهیز تیپ‌های متحرک هجومی و واکنش سریع و یگان‌های اطلاعاتی استفاده می‌شود.

نیروی محرکه،موتور الکتریکی به وزن ۴ کیلوگرم تامین می‌شود. توان عملیاتی این پهپاد برای اجرای عملیات‌های شناسایی – رزمی ۲۰ کیلومتری است. طبق اعلام کارشناسان، فرپاد نسبت به نمونه‌های خارجی توان پیمایش مسیر بیشتری را دارد.

پهپاد قائم

این پهپاد جزو پهپادهای ساخت نخبگان بسیجی در تیپ ۱۲ قائم سپاه پاسداران سمنان است. پهپاد قائم با سرعت ۷۵ کیلومتر برساعت تا شعاع ۲۵ کیلومتری عملیات انجام می‌دهد.مدوامت پروازی یک ساعت و ۳۰ دقیقه اعلام شده است.

این پهپاد به دو روش دست‌پرتاب و لانچر پرتاب می‌شود. نحوه فرود یا بازیابی این پهپاد نیز از ۳ طریق چتر، تور زیر بدنه و فرود بر روی زمین قابل اجراست.

خانواده پهپادی فراز

خانواده پهپادی فراز یکی از پهپادهای ساخت شرکت دانش بنیان هستند. عبارتند از؛ فراز ۲ و فراز ۱۰۲. البته فراز ۳.

فراز ۲

این پهپاد راباید نخستین عضو این خانواده است،پهپادی که فرآیند طراحی تاساخت آن به شکل دانش بنیان انجام شد.

طول فراز۲؛ ۱/۷ متر،ارتفاع ۰/۳ متر و دهانه بال آن نیز ۲/۳ متر اعلام شده. جرم این‌پهپاد ۲/۵ کیلوگرم است که بیشینه جرم آن درهنگام برخاست به ۴/۸ کیلوگرم نیز می‌رسد. کمینه سرعت پرواز آن ۳۰، سرعت کروز ۵۵ و سرعت بیشینه نیز ۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

دوربین دیددر روز و دوربین حرارتی را با مدوامت پروازی۴۰ دقیقه تا محدوده ۱۰ کیلومتری می‌تواند حمل کند. موتور این پهپاد از انواع پره‌ای است که می‌تواند فراز ۲ را تا ارتفاع ۴۵۰۰ پا پرواز بدهد.

قابلیت تحرک عملیاتی، شعاع پرواز عملیاتی منطقه‌ای، آماده سازی و به کارگیری سریع، وزن و حجم کم برای سهولت حمل و نقل، قابلیت ارسال سریع تصاویر از ویژگی‌های این پهپاد است.

فراز ۱۰۲

مکانیزم پرواز پهپاد فراز ۱۰۲ خلبان خودکار برنامه‌ریزی شده و براساس مسیر و اهداف از پیش تعیین شده پرواز می‌کند. این پهپاد همچنین می‌تواند در صورت قطع ارتباط با ایستگاه زمینی به صورت غیر فعال و طبق برنامه از پیش تغیین شده پرواز کند.

می‌تواند در هر نوع از باند فرود نشست و برخاست کند. کاربران این پهپاد می‌توانند با جداسازی قطعات آن، این پهپاد را در کوله پشتی حمل کنند. با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تا ارتفاع ۳ هزار و ۵۰۰ متری اوج بگیرد. البته سرعت گشت‌زنی این پهپاد ۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت پیمایشی در ۷۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

ضبط و ارسال تصاویر و اطلاعات در مأموریت شناسایی، گشت زنی و کنترل منطقه تا شعاع عملیاتی ۱۰ کیلومتر و در مدت ۷۰ دقیقه را می‌توان از سایر ویژگی‌های این پهپاد دانست.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا