گردشگری

دانستنی‌های آرامگاه “بی‌بی شهربانو”

مشهور است که وقتی اسرای ایرانی به مدینه رسیدند، خلیفه وقت قصد داشت دختر یزدگرد، آخرین شاه ساسانی را به ازدواج فرزند خودش درآورَد.

به گزارش تجارت امروز، امام اول شیعیان استدلال کرد که دختران شاهان، در انتخاب همسرشان مختارند. دختر یزدگرد، امام حسین را به همسری برگزید. آن دختر، همان “بی‌بی شهربانو” است که عده‌ای اعتقاد دارند در همین استان تهران خودمان،در کوهی حوالیِ شهرری دفن شده است.

البته برخی از فضلا و پژوهشگران تردید کرده‌اندکه این بقعه،آرامگاه “بی بی شهربانو” همسر امام حسین باشد یا اصلاً حتی چنین بانویی وجود داشته بوده باشد؛ ولی به‌هرحال عقیده دوستداران آن بانو را باید محترم شمرد.

اعتقاد عامه بر این است که بعد ازحادثه کربلا،ذوالجناح به درِ خیمه آمد و بی بی شهربانو را سوار کرد و ایشان را از کربلا به شهرری برد و در کنار کوهی توقف کرد.

در کنار این کوه،شهبانو به‌جای”یا هو”،”یا کوه” گفت و کوه از هم شکافت و ایشان به میانه‌ شکاف کوه رفتند. ظاهراًاین بنادر اصل متعلق به فرهنگ مذهبی دین زرتشت بوده و یکی از نیایشگاه‌های متعلق به “آناهیتا”، ایزدبانوی آب و باروری بوده؛ و بنا بر قولی، یکی از دخمه‌ها (محل قرار گرفتن مردگان) در عهد ساسانیان بوده است.

دانستنی‌های آرامگاه "بی‌بی شهربانو"

به‌هرحال هسته‌ اولیه‌ بنای آرامگاه “بی‌بی شهربانو”در زمان ساسانیان ساخته شده و چه دخمه، چه نیایشگاه ایزدبانوی زرتشتی-مهری، چه آرامگاه بی بی شهربانو، این بنا از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است.

مقبره‌ منسوب به بی بی شهربانو در سال ۸۸۸ قمری ساخته شده و نام بانیِ بنا بر آن نگاشته‌شده؛ و منبت‌های بسیار زیبا و ارزشمندی نیز متعلق به عصر شاه طهماسب در آرامگاه بی بی شهربانو وجود دارد که به چندین بار دیدن می‌ارزد.

اگرمی‌خواهید بادیدنی‌های شهرری از نزدیک آشنا شوید، پیشنهادمی‌کنیم‌ازاین آرامگاه تماشایی دیدن کنید. شما با قدم زدن در میان آرامگاه بی بی شهربانو، می‌توانید معماری متفاوتی را ببینید که دیوارهایش از سنگ بنا شده است.

همچنین‌به نظاره چلچراغ‌هایی بنشینیدکه زیبایی این بنا رادو چندان می‌کند.خوب است بدانید،این مجموعه بی‌نظیر که بر فرازکوه و در مجاورت چشمه قرار دارد، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. علاءالدین تراول امیددوار است دربازدید از این بنا، لحظات معنویِ خوشی را تجربه کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا