کد خبر: ۵۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
بررسی‌ها نشان می‌دهد کامیون در بازار گران شده است. فروشندگان علت گرانی کامیون را انحصار ایجاد شده توسط شرکت‌های خودروسازی می‌دانند. از ابتدای امسال تاکنون قیمت کامیون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌‍‌امروز، احمد کریمی، دبیر کانون کامیون‌داراران کشور مقصر گرانی کامیون را شرکت‌های خودروسازان اعلام کرد و افزود: واردات کامیون به کشور ممنوع نیست اما به تازگی روند واردات کند شده است. انحصار ایجاد شده در شرکت‌های خودروسازی روند واردات کامیون را کند و گران کرده است.

کریمی اظهارداشت: روند نوسان قیمت کامیون از پایان سال ۱۳۹۷ ایجاد شد. در سه سال گذشته یک کامیون ولوو کشنده FH500 ، ۴۷۰ میلیون تومان قیمت داشت اما اکنون این خودرو به قیمت ۷۴۰ میلیون تومان رسیده است.

او ادامه داد: اعضا دولت و خانه ملت از اجناس بی‌کیفیت خودروسازان حمایت می‌کنند و با شعار حمایت از تولید، اجناس بی‌کیفیت چینی را وارد ایران می کنند تا خودرو بسازند.

کریمی گفت:با دلار۱۰۰ هزار تومانی هم قیمت یک کامیون دست دوم اروپایی بالای 3 میلیارد تومان نیست. دلال‌بازی‌ها باعث افزایش چند برابری قیمت کامیون شده است.

او اعلام کرد: فلسفه واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی این بود که علاوه بر نوسازی صنعت حمل و نقل قیمت خودروهای سنگین در بازار تعدیل شود و با عملکرد ضعیف سازمان راهداری، نوسان قیمت در بازار ایجاد شد.

کریمی درباره واردات خودروهای سنگین به کشورگفت: امسال بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه کامیون وارد کشور شده است اما ۱۰درصد آن از گمرک‌های کشور ترخیص شد.علت عدم ترخیص این خودروها متفاوت است. برخی برای اختلاف بین خریدار و واردکننده است و برخی دیگربه مساله تعویض پلاک مربوط می‌شود.

ماه گذشته با افزایش کارمزد دولت از محل بارنامه کامیون‌ها موجب نگرانی شده بود اما هاشم مظاهری، دبیر کانون‌ انجمن‌های صنفی رانندگان حمل‌ کالا گفته بود: افزایش قیمت کارمزد تاثیر چندانی در گرانی نرخ کرایه حمل و نقل یا تورم ندارد. اما در نهایت این تصمیم کامیون را در بازار گران کرد.

انتهای خبر//ح.ع

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: