به گزارش تجارت امروز؛ در این نشست هماندیشی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بر اجرای برنامههای عملیاتی بهدوراز شعارزدگی تأکید کرد و گفت: صنعت قطعهسازی کشور از پتانسیل تخصصی و تجهیزاتی کامل برخوردار است و برای تولید محصولات فعلی در صنعت خودرو نگرانی خاصی ازنظر توان زنجیره تأمین وجود ندارد.
محمدعلی تیموری اظهار کرد: مباحث موردنظر اعضای انجمن همگن قطعهسازی کشور در جلسات تخصصی با اعضای هیات مدیره، قائممقامها و معاونان سایپا بررسی خواهد شد تا در کوتاهترین زمان ممکن، راهکاری عملیاتی برای اقتصادی شدن تولید محصولات در این گروه خودروسازی تدوین و اجرا شود.
وی از طراحی و اجرای نرمافزار پایش و تعیین قیمت قطعات در زنجیره تأمین گروه خودروسازی سایپا خبر داد و گفت: قیمتگذاری قطعات بهصورت شناور مدنظر قطعه سازان سایپا بوده و برای انجام این کار، طراحی نرمافزار تعیین قیمت قطعات بر اساس شاخصهای تخصصی در دستور کارگروه خودروسازی سایپا قرارگرفته است.
مدیرعامل سایپا در بخشی از گفتوگوی خود با قطعه سازان کشور، ضمن انتقاد از شرایط فعلی خدمات پس از فروش، گفت: متأسفانه هزینه ارائه خدمات و حتی تأمین قطعات موردنیاز در شبکه خدمات پس از فروش نسبت به بازار آزاد بیشتر است؛ در چنین شرایطی نباید انتظار داشت مشتریان تمایلی به استفاده از خدمات پس از فروش ما داشته باشند.
تیموری بابیان اینکه اجازه نمیدهم به مردم ظلم شود، افزود: اگر بهای تأمین قطعه و ارائه خدمات در نمایندگیها بالاست، مشکل خودروساز است و خودش باید حل کند، نه اینکه مردم هزینه آن را پرداخت کنند.
در این جلسه اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی نقطه نظرات خود پیرامون مسائل جاری صنعت خودرو و قطعهسازی کشور را مطرح کردند.
رضا رضایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور با اشاره به نقش مهم صنعت خودرو در اقتصاد جهانی اظهار کرد: صنعت خودرو و قطعهسازی ازجمله صنایع استراتژیک در دنیا به شمار میرود که به دلیل اشتغالزائی مستقیم و غیرمستقیم، نقشآفرینی در تولید ناخالص داخلی و دستاوردهای فنی و فنّاورانه موردحمایت قرار میگیرد و دولتها در جهت رفع موانع آن حرکت میکنند.
وی بابیان اینکه این روند در کشور ما معکوس است و تقریباً همه جریانها به تخریب این صنعت مشغول هستند، افزود: چین از چند سال پیش تصمیم گرفت تا یکی از کشورهای برتر در صنعت خودرو باشد و برای تحقق این هدفگذاری، قوانینی تصویب کرد تا خودروسازان بزرگ دنیا برای مشارکت با شرکتهای چینی احساس امنیت کنند. نتیجه این حمایت و بسترسازی را امروز که چین بزرگترین خودروساز دنیا شده است، مشاهده میکنیم.
محمدرضا نجفی منش، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور نیز بزرگترین مشکل زنجیره تأمین را نقدینگی بیان کرد و گفت: به دلیل مسیر اشتباهی که در چند سال اخیر طی شده، صنعت خودرو و قطعهسازی با بحران نقدینگی روبهرو شده و لازم است بهسرعت چارهای برای این معضل اندیشیده شود.
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت صنعت قطعهسازی کشور، بر احیای سه کمیته مشترک بین انجمن همگن و سایپا تأکید کرد.
انتهای مطلب// ا.م