
به گزارش تجارت امروز؛ ابهامات زیادی در خصوص چگونگی اجرا و امتیازات بند فوقالعاده رتبهبندی معلمان وجود دارد. در ادامه بخشی از این ابهامات و توضیحات آن را خدمتتان ارائه میدهیم.
امتیازات بند فوقالعاده رتبهبندی
مهلت سهماهه برای اجرا
نومعلمان
بازنشستهها
آییننامه اجرایی
کف حقوق سال آینده
اصلاحات رتبهبندی معلمان در مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اصلاح لایحه نظام رتبهبندی معلمان جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
بر این اساس در ماده ۲ اصلاحی آمده است:
شایستگی عمومی: مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشوپرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین موردبررسی و تأیید قرار میگیرد.
شایستگی تخصصی: مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزههای دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
شایستگی حرفهای: مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با بهکارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران
بر اساس تبصره اصلاحشده ماده ۲؛ ارزیابی بند (۱-۳) این ماده در مورد اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی، بر اساس معیار مندرج دربند «ح» ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ خواهد بود.
در ماده ۳ اصلاحشده آمده است: معلمان بر اساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و تجربه خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند.
بر اساس ماده ۴ اصلاحشده؛ فرآیند رتبهبندی برای کلیه معلمان، دریکی از رتبههای ماده (۳) این قانون و مطابق آییننامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، بر مبنای امتیازات ناشی از معیارهای ذیل با رعایت ترتیب اولویت، انجام میشود.
۱- شایستگی عمومی
۲- شایستگی تخصصی
۳- شایستگی حرفهای
۴- تجربه
در تبصره اصلاحشده ماده ۴ آمده است: افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزشوپرورش که برای خدمت معلمی استخدامشدهاند از طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۷/ ۰۹/ ۱۳۵۸ شورای انقلاب با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون میشوند.
در ماده ۵ اصلاحی آمده است: کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیینشده در آییننامه اجرائی این قانون خواهد بود.
تبصره ۱- دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدائی، مدارس استثنایی، مناطق محروم، مرزی و عشایری به ازای هرسال خدمت تماموقت در این مناطق سه ماه کاهش مییابد.
تبصره ۲- دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب ۱۱/ ۷/ ۱۳۹۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفاً برای یکبار حداقل سه سال هست.
تبصره ۳- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبههای دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است و ارفاقت مذکور در تبصرههای (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر میشود.
در ماده ۶ اصلاح آمده است: برای رتبههای موضوع این قانون، فوقالعاده رتبهبندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین میشود. فوقالعاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهلوپنج درصد (۴۵%)، مربی معلم حداقل پنجاهوپنج درصد (۵۵%)، استادیار معلم حداقل شصتوپنج درصد (۶۵%)، دانشیار معلم حداقل هفتادوپنج درصد (۷۵%) و استاد معلم حداقل نود درصد (۹۰%) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوقالعاده شغل هست.
تبصره ۱- فوقالعاده رتبهبندی معلمان جزء عوامل مبنای محاسبه حداقل حقوق کارکنان دولت و حداقل دریافتی مقرر در قوانین بودجه سنواتی نیست.
تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوقالعاده رتبهبندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور هست و مشمول کسور بازنشستگی نیز میگردد.
تبصره ۳- فوقالعاده رتبهبندی موضوع این قانون، از تاریخ ۳۱/ ۶/ ۱۴۰۰ اعمال میگردد. معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمیشوند.
همچنین بهمنظور رفع ایراد شورای نگهبان، دو ماده بهعنوان مواد (۷) و (۸) به شرح زیر به مصوبه الحاق، شماره ماده (۷) به (۹) اصلاح و متن آن نیز به شرح زیر اصلاح میگردد:
ماده ۷- بهمنظور اجرای صحیح نظام رتبهبندی، هیئتهای ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقهای و ناحیه با ترکیب زیر تشکیل میشود:
الف- اعضای هیات ممیزه مرکزی:
۱ - وزیر آموزشوپرورش (رئیس هیات)
۲ - معاون برنامهریزی و توسعه منابع (نایبرئیس)
۳ - رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
۴ - دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش
۵ - دو نفر از معاونین وزارت آموزشوپرورش به انتخاب رئیس هیات
۶ - مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
۷ - حداقل دو نفر صاحبنظر به انتخاب وزیر آموزشوپرورش
۸ - رئیس دانشگاه فرهنگیان
۹ - رئیس مرکز حراست
ب- اعضای هیات ممیزه استانی:
۱ - مدیرکل آموزشوپرورش استان (رئیس هیات)
۲ - معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع استان (نایبرئیس)
۳ - مدیر منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
۴ - یکی از مدیران ادارات آموزشوپرورش شهرستان /منطقه/ناحیه به انتخاب مدیرکل
۵ - دو نفر صاحبنظر به انتخاب مدیرکل
۶ - معاونین اداره کل آموزشوپرورش استان و رئیس اداره استثنایی
۷ - رئیس اداره حراست
۸ - مدیر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
۹ - رئیس پردیس استان دانشگاه فرهنگیان
پ- اعضای هیات ممیزه شهرستان /منطقه /ناحیه:
۱ - رئیس اداره آموزشوپرورش شهرستان /منطقه /ناحیه (رئیس هیأت)
۲ - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی (نایبرئیس)
۳ - کارشناس امور اداری و تشکیلات (دبیر)
۴- معاونین آموزشوپرورش شهرستان/ منطقه/ ناحیه و نماینده اداره استثنایی استان
۵ - یک نفر از مدیران واحدهای آموزشی با انتخاب رئیس هیأت
۶ -دو نفر صاحبنظر با انتخاب رئیس هیأت
۸ - کارشناس حراست
۹ - کارشناس ارزیابی
ماده ۸- معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقاء به یکی از رتبههای موضوع این قانون کسب نمودهاند، هر سه سال یکبار مجدداً مورد ارزیابی قرار میگیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب ننمایند، با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبههای پایینتر تنزل مییابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی میگردد.
ماده ۹- آییننامه اجرائی این قانون، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزشوپرورش با همکاری سازمان برنامهوبودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (بهعنوان ناظر) تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
انتهای گزارش// ا.م