سیاسی

پرونده پیچیده دولت احمدی‌نژاد

برخی مدعی هستند که حسینی توسط مشایی به دولت معرفی و به طیف بقایی و مشایی نزدیک شده بود که البته این ادعا هنوز تائید نشده اما با مرور آنچه در زمان دولت احمدی‌نژاد میان این ۳ نفر گذشت، قابل‌تأمل است.

به گزارش تجارت امروز؛  سید محمد حسینی ازجمله مردانی بود که در زمان دولت احمدی‌نژاد خود را شیفته رفتار و گفتار رئیس آن دولت نشان می‌داد اما پس از پایان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، او به‌یک‌باره دوستدار رئیسی شد.

رابطه حسینی و مشایی

برخی مدعی هستند که حسینی توسط مشایی به دولت معرفی و به طیف بقایی و مشایی نزدیک شده بود که البته این ادعا هنوز تائید نشده اما با مرور آنچه در زمان دولت احمدی‌نژاد میان این ۳ نفر گذشت، قابل‌تأمل است. در ادامه به‌مرور این موضوعات پرداخته خواهد شد. در آذرماه سال ۹۰ محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران طی حکمی سید محمد حسینی وزیر ارشاد را به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی دولت منصوب کرد. پیش از آن اسفندیار رحیم مشایی این سمت را عهده‌دار بود. رئیس وقت مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس‌جمهوری بابیان اینکه اسفندیار رحیم مشایی با پیشنهاد خود از ریاست کمیسیون فرهنگی دولت کنار رفته است و نمی‌توان نقش او در جایگزینی حسینی را به‌راحتی انکار کرد. در مورد دیگر که ۲۰ خرداد ۹۲ بود، لیست ستاد انتخاباتی زنده‌باد بهار حامیان مشایی و احمدی‌نژاد برای انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد. اسامی اعلام‌شده به شرح زیر است: عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، پروین احمدی‌نژاد، سید یاسر زواره‌ای، سعید کریمی، الهه رضایی، مهندس افشین نیلی، روح‌ا… هدایتی، علی ذبیحی، محمد ابوالحسنی، هما فلاح، مهندس حسین هاشمی، دکتر غلامرضا کرد زنگنه، مختار علی بهرامی، آتنا آل یاسین، اسدا… حیدری، مهندس ناصر بختیاری، مسعود رهنما، مهدی طیبی شیر مرد، فاطمه زرین‌ماه، علی طهماسبی، مهرداد کارگری، علی حسینی، ولی‌ا… صالحی، داوود نظام آبادی، سید محمد حسینی، محمود معربی سینکی، حدیث پازکی، عین‌ا… پنجعلی میانه، مختار جباری. در این نمونه به‌طور رسمی همسویی حسینی با مشایی مشخص است.

خاطره‌ای آقای مشاور

عبدالرضا داوری مشاور احمدی‌نژاد هم در سال ۹۵ بابیان خاطره‌ای از حسینی گفته بود که یازدهم شهریور ۸۸ در شبی که فردایش قرار بود از سوی احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شود؛ در همان روز عده‌ای از مجلسیان به رئیس‌جمهور وقت مراجعه کرده و در مورد مدرک دکتری حسینی شبهاتی را مطرح کرده‌اند، که او هم سراسیمه به مشایی مراجعه می‌کند و در حضور یکی از معاونان رئیس‌جمهور، پایان‌نامه دکتری خود را تورق کرده تا اصالت تحصیلی‌اش را به اثبات برساند و یک جلد از پایان‌نامه را به مشایی تقدیم می‌کند تا نزد رئیس‌جمهور شفاعتش را کند. حسینی این خاطره را رد کرد. در بهمن ۹۱ هم مشایی و سید محمد حسینی در اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کردند. در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ سید محمد حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا از کاندیدای دولت (مشایی) حمایت می‌کنید یا خیر؟ گفت: «دولت به‌عنوان دولت قطعاً کاندیدایی نخواهد داشت ولی اعضای دولت به‌عنوان افراد حقیقی می‌توانند حمایتی از کاندیداها داشته باشند، بسیاری از اوقات شاهدیم که اعضای دولت عضوی از احزاب نیز هستند.»

بقایی

حسینی در سال ۹۶ در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اینکه ۶۰ هزارشی گران‌بها در زمان تصدی بقایی از موزه ملی خارج‌شده و تعدادی از دوربین‌ها نیز ازکارافتاده، اظهار کرد: احمدزاده به دلیل آنکه مسئولیت سازمان میراث فرهنگی را بر عهده داشته، بهتر می‌تواند نسبت به این مسئله اظهارنظری کارشناسی داشته باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم بیان کرد: درباره مناطق آزاد و تخلفات مالی در آن مجموعه خبرهایی مبنی بر احضار و بازداشت بعضی مدیران کیش و مراکز دیگر شنیده‌ام که احتمالاً پاره‌ای از آن موارد بی‌ارتباط با آقای بقایی نباشد و انتظار داریم قوه قضائیه پس از صدور رأی نهایی، روشنگری‌های لازم را انجام دهد.

احمدی‌نژاد کیه!

سید محمد حسینی پس از پایان دولت از احمدی‌نژاد فاصله گرفت و در صف منتقدان او بود. خودش می‌گوید: مدت‌هاست که با ایشان گفت‌وگو نداشته‌ام. هیچ‌کس از دوستان علاقه‌مند نبود که احمدی‌نژاد در این مسیر قرار بگیرد و زحمات فراوان و طاقت‌فرسای خود را تحت‌الشعاع قرار دهد! چقدر در سفرهای استانی زحمت کشید. ای‌کاش با همان روحیه پرکاری، عدالت‌خواهی، ولایت‌پذیری، خدمت به مردم و محرومان و استکبارستیزی همچنان در میدان بود و موجب دلگرمی نیروهای انقلابی و بغض و کینه ضدانقلاب بود.

تغییر در روزهای آخر

از سال ۹۲ به بعد رابطه حسینی با مشایی و بقایی قطع شد. این گمانه را می‌توان مطرح کرد که او به دولت یازدهم فکر می‌کرد که با انتخاب روحانی اوضاع تغییر کرد. حسینی در ۸ سال دولت روحانی کوشید با انتقادات جدی از احمدی‌نژاد، مشایی و بقایی چهره جدیدی از خودش به نمایش بگذارد که با اصولگرایان سنتی و دارای نفوذ همراه شود به‌نحوی‌که پس از تلاش زیاد اکنون بر کرسی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور سیزدهم تکیه زده است.

رشد در خانواده

نباید فراموش کرد حسینی در خانواده هم با دیگر برادرانش همسو نیست. سید احمد یک تاجر و مدیر اقتصادی است که کم‌تر از ایشان اطلاعاتی وجود دارد. سید محمود اصلاح‌طلب است و سابقه همکاری با روزنامه «سلام» را دارد. سید حمید متمایل به کارگزاران است و درنهایت سید محمد که گرایش‌های اصولگرایانِ دارد. سیدحمیدحسینی می‌گوید: «ما یک خانواده ۹ نفرِ هستیم؛ چهار برادر و پنج خواهر. سید محمد کوچک‌ترین برادر خانواده است. خانواده ما در رفسنجان کاملاً شناخته‌شده است. مادرمان از خانواده‌های متمول و اصیل رفسنجان بود. مرحوم پدرم نیز از خانواده‌ای مذهبی بود که در رفسنجان کسب‌وکار تجاری داشت.» وی در سال ۸۹ گفت: خانواده ما ماکت کوچکی از دموکراسی خانوادگی است. ما همه به هم احترام می‌گذاریم اما عقایدمان متفاوت است. پیش از انتخابات من و دو برادر دیگرم اعتقاد داشتیم که در انتخابات اخیر شاهد تغییر و تحول در فضای مدیریت کشور خواهیم بود اما سید محمد سفت‌وسخت معتقد بود که آقای احمدی‌نژاد رأی می‌آورد.

انتهای مطلب// ا.م

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا