
به گزارش تجارت امروز؛ در سال گذشته تنها ۱۲هزار و ۳۹۶ دستگاه خودروی دوگانهسوز سواری در کشور به تولید رسیده که نسبت به سال ۹۹ افت ۵۰درصدی را نشان میدهد. تمام دوگانه سوزهای تولیدی، متعلق به ایرانخودرو بودهاند و سایپا، پارسخودرو و شرکتهای بخش خصوصی هیچ محصول سواری دوگانهسوزی را در سال گذشته به تولید نرساندهاند. هرچند در آمار وزارت صمت مشخص نیست که چه تعداد از سمند و پژو ۴۰۵ دوگانهسوز تولیدی در سال گذشته، تاکسی بودهاند، بااینحال با توجه به کاهش شدید تقاضا برای این مدل خودروها نزد شهروندان، احتمالاً بیشتر آنها مخصوص ناوگان تاکسیرانی به تولید رسیدهاند. این موضوع البته در مورد پژو پارس منتفی است، زیرا این خودرو هرگز بهصورت تاکسی تولید نشده و نمیشود. بنا بر آمار وزارت صمت، سال گذشته تنها ۱۸۷ دستگاه پژو پارس دوگانهسوز به تولید رسیده که در مقایسه با سال ۹۹ افت بالای ۹۵درصد را نشان میدهد. به نظر میرسد ایران خودروییها طی امسال تولید پارس دوگانهسوز را متوقف خواهند کرد. اما بیشترین تولید در بخش خودروهای دوگانهسوز طی سال ۱۴۰۰، به سمند اختصاص دارد. طبق آمار وزارت صمت، ۸هزار و ۱۲۴ دستگاه سمند دوگانهسوز در سال گذشته به تولید رسیده که البته نسبت به سال ۹۹ افت ۳۲درصدی را نشان میدهد. سایت ایرانخودروی تبریز میزبان سمندهای دوگانهسوز بوده است. دیگر خودروی دوگانهسوز تولیدی در سال گذشته، پژو ۴۰۵ بوده که شمار کمتر از سمند و بیشتر از پژو پارس داشته است. آمار وزارت صمت نشان میدهد طی سال گذشته ۴هزار و ۸۵ دستگاه پژو ۴۰۵ بهصورت دوگانهسوز تولیدشده که در مقایسه با سال ۹۹ افت ۲۳درصدی داشته است. تمام ۴۰۵ دوگانهسوز سال گذشته، در سایت خراسان ایرانخودرو تولیدشدهاند.
اما ایران خودروییها اعلام کردهاند تا ۲ ماه دیگر تولید سمند و پژو ۴۰۵ را متوقف خواهند کرد، بنابراین، این امکان وجود دارد که امسال سال وداع با دوگانه سوزها باشد. درواقع اگر ایرانخودرو قصد توقف کامل همه مدلهای سمند و پژو ۴۰۵ را داشته باشد، طبعاً دیگر مدلهای دوگانهسوز این دو محصول نیز به تولید نخواهند رسید، مگر اینکه همچنان از ناحیه ناوگان تاکسیرانی تقاضا وجود داشته باشد. درواقع ممکن است ایرانخودرو حداقل برای مدتی همچنان مدلهای دوگانهسوز سمند و پژو ۴۰۵ را بهصورت تاکسی به تولید برساند. از آنسو با توجه به کنار گذاشتن احتمالی پژو پارس دوگانهسوز و ازآنجاکه دیگر خودروسازان کشور تولیدی در این حوزه ندارند، این احتمال هست که پرونده دوگانه سوزها در خودروسازی ایران پس از نزدیک به دو دهه بسته شود. تولید این خودروها در اواسط دهه ۸۰ اوج گرفت، اما پس از چند سال به دلایل مختلف ازجمله ضعف زیرساختها و مشکلات فنی، دوره نزول آنها آغاز شد و حالا نیز گویا به آخر خط نزدیک شدهاند.
انتهای مطلب// ا.م