
به گزارش تجارت امروز؛ رئیس انجمن سی ان جی کشور گفت: اجرا نشدن هوشمندسازی جایگاههای سی ان جی، منجر شده که سالیانه بیش از ۱۰۰ انفجار در این جایگاهها رخ میدهد.
آقای محسن جوهری رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی کشوری سیانجی به سؤالات زیر درباره هوشمندسازی جایگاههای عرضه سوخت گاز طبیعی پاسخ داده است:
آقای جوهری: هیئتوزیران از اسفند سال ۱۳۹۷ هوشمندسازی جایگاههای عرضه سوخت گاز طبیعی را به تصویب رسانده که طبق آن، تکالیف قانونی برای دستگاههای مختلف تعیینشده؛ اما دستگاههای مجری مصوبه هیئتوزیران یعنی وزارت نفت، صمت و کشور، با عدم اجرای بهموقع تکالیف خود، موجب بروز اشکالاتی در اجرای این طرحشدهاند.
آقای جوهری: وزارت نفت باید تا یکم آبان سال ۱۳۹۸ هوشمندسازی جایگاههای سیانجی بهمنظور شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی و گواهی سلامت را اجرایی میکرد که مهلت آن تا یک سال بعد هم تمدید شد؛ اما تاکنون این کار را انجام نداده درحالیکه جایگاههای سیانجی گلوگاه مناسبی برای شناسایی خودروهای فاقد ایمنی لازم برای سوختگیری به شمار میروند.
از شروع طرح تاکنون، تنها حدود بیست هزار خودرو نسبت به دریافت گواهی سلامت از سامانه گازسوز اقدام کردهاند درحالیکه وزارت نفت موظف بوده بستر لازم برای اتصال سامانه هوشمند جایگاههای سوخت به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) و سامانه اطلاعات خودروهای گازسوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را فراهم کند تا فقط خودروهای دوگانهسوزی که در کارت شناسایی آنها عبارت «دوگانهسوز» یا «دوگانهسوز تبدیلی» درجشده و دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند، امکان سوختگیری در این جایگاهها را داشته باشند.
آقای جوهری: طبق مصوبه هیئتوزیران قرار بوده تا سامانه گواهی سلامت وزارت صمت، اطلاعات آزمون خودروهایی که برای دریافت این گواهی اقدام کردهاند را بهصورت برخط به سامانه معاینه فنی سیمفا تحت نظر وزارت کشور ارسال کند که این کار نیز به دلیل عدم هماهنگی بین دو سامانه مذکور محقق نشده است.
منتقل نشدن دادهها میان این دو سامانه نیز منجر به این شده تا آن دسته از خودروهایی که گواهی سلامت وزارت صمت را دریافت کرده و با پلیس راهور هم نوع سوخت آنها را به «دوگانهسوز تبدیلی» تغییر داده، در هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی، مجدداً برای آزمایش مخزن به آزمایشگاههای همکار سازمان ملی استاندارد ارجاع داده میشوند!
عدم اتصال سامانههای وزارت صمت و کشور، هزینه مجددی به مالکان خودروها تحمیل میکند و از آن مهمتر، میتواند علتی برای افزایش خطر انفجار مخازن سیانجی خودروها شود چراکه انجام آزمایش در بازههای زمانی کمتر از ۶ سال، ممکن است به مخازن آسیب برساند. این عدم هماهنگی بین سامانههای دو وزارتخانه، موجب نارضایتی مالکان این خودروها شده است و رسانههای معاند نیز از آن بهرهبرداری سیاسی میکنند.
آقای جوهری: این عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی موجب شده که علاوه بر تأمین نشدن ایمنی خودروهای دوگانهسوز و جایگاههای سیانجی، بروز خسارتهای جانی و مالی همچنان به قوت خود باقی بماند. بسیاری از موارد انفجار در جایگاه و خودروهای دوگانهسوز بهطور رسمی به انجمن اطلاعرسانی نمیشود؛ اما بر اساس مواردی که به ما اطلاع داده میشود، سالیانه بیش از ۱۰۰ انفجار در جایگاههای سیانجی سراسر کشور رخ میدهد.
بسیاری از این انفجارها، مربوط به خودروهای وانت نیسان تولیدی شرکت زامیاد است که باید برای آنها فراخوان صورت میگرفت و مخازن خود را تعویض میکردند؛ زیرا شرکت زامیاد برای آنها پوشش روی مخزن را نصب نکرده و برخی از انفجارها نیز مربوط به دستکاریهایی است که قاچاقچیان مواد مخدر روی مخازن خودروها برای حمل مواد انجام دادهاند، ولی عمده این انفجارها مربوط به پوسیدگی مخازن است.
با توجه به ظرفیت ایجادشده از سوی بخش خصوصی چه در حوزه ایجاد کارگاههای مجاز و چه در حوزه ایجاد بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد برای آزمایش مخازن سیانجی خودرویی، به علت عمل نکردن وزارتخانهها به وظایف خود، حالا دیگر این ظرفیت برای انجام آزمونهای ادواری از بین رفته و شاهد تعطیلی کارگاهها و آزمایشگاههای مجاز هستیم که با صرف هزینههای بالا تأسیسشده بودند؛ بهگونهای که هماکنون، حدود ۲۰۰ آزمایشگاه بهطور کامل تعطیلشدهاند!
آخرین انفجار در یک جایگاه سوخت که بهطور رسمی به انجمن سیانجی کشور اطلاعرسانی شده، مربوط بهروز پنجشنبه، هشتم اردیبهشت امسال است که دریکی از جایگاههای رامهرمز خوزستان رخ داد و منجر به فوت یک دختر نوجوان شد.