کد خبر: ۵۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
متاسفانه قوانین با رشد تکنولوژی همخوانی ندارند؛ امروز یکی از مشکلات فروشگاه‌های آنلاین که دستورالعملی نیست تا کالاهایی که مشمول مرجوعی نمی‌شوند را مشخص کند.

به گزارش تجارت امروز؛ بارها پیش‌آمد کرده که محصول معیوب به جای محصول سالم به فروشگاه مرجوع شده است؛ آن طرف ماجرا هم مشتری از خدمات و کیفیت محصولات راضی نیست. 

متاسفانه قوانین با رشد تکنولوژی همخوانی ندارند؛ امروز یکی از مشکلات فروشگاه‌های آنلاین که دستورالعملی نیست تا کالاهایی که مشمول مرجوعی نمی‌شوند را مشخص کند. کسب‌وکارهایی مثل طلا یا تلفن‌های هوشمند با نوسان قیمت ارز مقدار زیادی نوسان قیمتی خواهند داشت.

 

قانون فعلی چه می‌گوید؟

طبق قانون تجارت الکترونیکی در معاملات برخط یا آنلاین موارد زیر باید توسط عرضه‌کننده خدمت یا کالا رعایت شود و هرگونه شرط خلاف این قواعد باطل است:

۱. حق انصراف بی‌قیدوشرط برای خریدار به مدت هفت روز از تسلیم کالا یا انعقاد قرارداد خدمات – ماده ۳۷ و بند الف ماده ۳۸

بر اساس این بند خریدار می‌تواند بدون هیچ دلیلی ظرف مدت ۷ روز کالای خریداری‌شده را به فروشنده مرجوع کند و هزینه پرداخت‌شده را دریافت کند.

۲. پرداخت عین مبلغ دریافتی خریدار در اسرع وقت و بدون دریافت هیچ‌وجهی از خریدار – بند ب ماده ۳۸،

۳. پرداخت مبلغ دریافتی از خریدار در صورت عدم امکان تأمین کالا یا عدم امکان اجرای خدمات – ماده ۳۹،

۴. اعلام شرایط فسخ در معاملات یا انجام خدمات مشروط بر اینکه مخالف قواعد بندهای الف و ب و ج نباشد – بند ج و د ماده ۳۴،

۵. اعلام مدت‌زمانی که پیشنهاد ارائه‌شده معتبر است – بند ه ماده ۳۴،

۶. اعلام شرایط و فرایند عقد ازجمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویل کالا و یا اجرای خدمات، فسخ، ارجاع و خدمات پس از فروش (مشروط به عدم نقض موارد بندهای الف و ب و ج) – بند و ماده ۳۴

با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و لزوم حمایت از خرده‌فروشان؛ باید قوانین به گونه‌ای باشد که نه فروشنده و نه خریدار متضرر نشوند.

انتهای مطلب//ا.م

انتهای گزارش// ا.م

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری