کد خبر: ۵۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
 شاید برایتان خنده‌دار باشد اما طراحی داشبورد دنا و شاهین یک پیشرفت بزرگ برای صنعت خودروسازی کشور است!

به گزارش تجارت امروز؛ این روزها صنعت خودرو به لحاظ فنی در اوج خود قرار دارد. چرا می‌گویم در اوج؛ چون جاده‌ای که در آن مسیر را پیموده سنگلاخ بوده؛ حتی می‌توانم بگویم جاده‌ای نبوده و خود خودروساز جاده را ساخته است.

حافظه تاریخی ما نشان می‌دهد که این صنعت قبل از انقلاب امکان تولید زه آلومینیومی روی داشبورد را نداشت. حتی در حد ساده‌ترین فنّاوری‌ها که طراحی و جابجایی دو برف‌پاک‌کن پیکان بود هم نمی‌توانست تغییر ایجاد کند. اما امروز باافتخار داشبورد دنا و شاهین را طراحی می‌کند.

شاید شما بخندید و بگویید دنیا چه می‌کند و نویسنده چه می‌گوید؛ اما واقعیت این است با توجه به زیرساختی که به صنعت داده می‌شود باید از آن انتظار داشت!

دولت‌ها چقدر برای حل واقعی مشکلات خودروسازان تلاش کردند؟ به نظر حقیر هیچ! آنها صرفاً با دادن موقعیت‌های ویژه و خاص این صنعت را از بین برده‌اند.

 

تحریم با صنعت خودرو چه کرد؟

تحریم‌ها آسیب جدی به این صنعت وارد کردند! مثال ساده تأثیر تحریم‌ها را می‌توانید در قرارداد رنو با ایران‌خودرو و سایپا با کیا ببینید! هر دو برند بزرگ نیروهایی از کارگران و مهندسان ایرانی جهت آموزش انتخاب و به کشورهای صنعتی فرستادند.

اما تحریم‌ها نگذاشت که همکاری این شرکت‌ها ادامه پیدا کند و عملاً بازار صادراتی مورد انتظار دو شرکت کیا و رنو در محصولات تولیدی در ایران از بین رفت و موجب قطع همکاری طرفین شد! مشکلی که کرمان موتور نیز با هیوندایی پیدا کرد.

اما همان زمان کوتاه همکاری و تجربه کار جهانی نتایجی نظیر طراحی داشبورد دنا و شاهین را با خود به همراه آورد!

این اتفاق برای صنعتی که توانایی جابجایی سیم کاپوت پیکان را نداشت؛ رشدی فوق‌العاده است! امروز اما همه هجمه‌ها به سمت این صنعت است که چرا خودرویی در کیفیت جهانی تولید نمی‌کنند!

 

چرا صنعت خودرو موردانتقاد است؟

صنعت خودرو کشور مانند دیگر صنایع کشور مجهز به فنّاوری روز دنیا نیست و طبیعتاً وقتی تلاش می‌کند با استانداردهای روز دنیا خود را تطبیق دهد با مشکلاتی روبرو می‌شود.
دولت‌ها با حمایت غلط باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شدند اما بااین‌حال وجود تولید چند خودرو ازجمله کوئیک، شاهین و سمند کم‌کاری نبوده است.

در کنار این  موضوع هزینه‌هایی که به این صنعت تحمیل می‌شود؛ هزینه‌هایی است که به دلیل ساختار دولتی این مجموعه‌ها و بیشتر مربوط به دو خودروساز بزرگ کشور است.

به‌عنوان‌مثال نایب‌رئیس مجلس خبر از تحقیق و تفحص در صنعت خودرو داد و اعلام کرد: "مدیران شرکت‌های خودروسازی بیش از ۲۰۰ نیرو و مشاور از نزدیکان و اقوام خود استخدام کرده‌اند ". اما ایشان نگفت که سهم نمایندگان از استخدام‌های این دو خودروساز و شرکت‌های تابعه آنها چقدر است!

تعداد شرکت‌های اقماری زیرمجموعه این دو خودروساز نشان‌دهنده ساختار بیمار دولتی است. شرکت‌هایی که در اغلب موارد جهت دریافت حق جلسات و درآمد برای نورچشمی‌ها و آقازاده‌ها است تا حل مشکلات شرکت و برداشته شدن باری از دوش سازمان.

 

نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم و تمامی انتقادات از ایربگ‌های باز نشده و سوء مدیریت؛ انتقاد من هم هست اما واقعیت این است که هر صنعتی نیاز به زیرساخت‌هایی دارد و خود تکمیل‌کننده بخشی از زنجیره آن صنعت است.

 

بیشتر بخوانید:

 

راهکار چیست؟
چرا از ترکیه یاد نمی‌گیریم؟

ترکیه از همسایگان میهن عزیزمان؛ با استراتژی درست؛ اقدام به دادن پیشنهاد‌های جذاب جهت تولید خودرو به شرکت‌های بزرگ دنیا داد. این پیشنهادها به‌قدری محرک بود که تعدادی از برندها نظیر هیوندایی و فولکس‌واگن امروز در ترکیه اقدام به تولید خودرو در کارخانه‌های تحت مدیریت خود این برندها کرده‌اند.

چرایی این عملکرد روشن است؛ در مرحله اول نیروی کار کشور که نیازمند شغل است به‌کارگماشته می‌شود؛ در مرحله دوم این نیروی کار صاحب مهارت و تجربه می‌گردد و در مرحله سوم فنّاوری روز دنیا وارد کشور شده و البته نیروی کار کشور نیز کار کردن با آن را یاد می‌گیرد.

طبیعتاً با حضور شرکت‌های خودروساز؛ رشد کارخانه‌های قطعه‌سازی شروع می‌شود و امروز ترکیه یکی از قدرتمندترین تولید‌کنندگان لوازم خودرو در منطقه است.

از این‌ها که بگذریم؛ شرکت‌های خودروساز ترک؛ تا پایان سال 2023 دومین خودرو تولید داخل برقی خود را روانه بازار می‌کنند.

آیا حرکت صنعت خودروسازی در ایران نیز به این شکل بود؟ جواب مشخص است نه! دولت‌ها شرکت‌های خودروساز را در جاده‌ای سنگلاخ رها کردند و به آنها گفتند خودتان جاده بسازید و پیش بروید! همواره از آنها حمایت کردند اما حمایت غلط و از آنها چیزهایی خواستند که نباید!

 

محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
0
0
عالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: