کد خبر: ۵۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
خبرهایی به‌دست‌آمده است که منتخبان ذخیره ثبت‌نام‌های شرکت‌های خودروساز به‌قیدقرعه صاحب خودرو می‌شوند.

به گزارش تجارت امروز؛ چندی است که وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ثبت‌نام خودرو را در سامانه متمرکز انجام می‌دهند تا شرایط بازار به ثبات برسد؛ اما این ثبت‌نام‌ها تاکنون با مشکلاتی همراه بوده است.
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: علت مشکل پیش‌آمده در اعلام نتایج منتخبان خرید خودرو مشخص نشدن منتخبان ذخیره از منتخبان اصلی بود و به منتخبان ذخیره این دوره در قالب طرح‌های مشخص خودرو تخصیص داده می‌شود.
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره ابهامات پیش‌آمده در اعلام نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه گفت: برای جلوگیری از قرعه‌کشی‌های دوباره در یک فرآیند تخصیص، حدود ۱۲ هزار نفر به‌عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند؛ اما این موضوع به‌صورت شفاف در سامانه یادشده، مشخص نشد و ابهاماتی ایجاد کرد.
به گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، صدیف بیک‌زاده در ادامه توضیح داد: برای رفع دغدغه‌های ایجادشده برای کسانی که به‌عنوان منتخب ذخیره مشخص‌شده‌اند، هماهنگی‌های لازم انجام‌شده است تا در قالب سازوکار مشخصی، فرآیند تحویل خودرو با طرح‌هایی مانند فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش که توسط خودروسازان اعلام‌شده است و منتخبان نیز برای آن‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، پیگیری شود و برای آنان از سوی وزارت صمت تخصیص خودرو در قالب این طرح‌ها، انجام شود.
وی افزود: تعیین منتخبان ذخیره به این سبب بود که اگر به هر علتی منتخبان اصلی، فرآیند خرید خودرو را در زمان تعیین‌شده تکمیل نکرده یا وجه را واریز نکنند، این افراد جایگزین شوند؛ اما در سامانه یکپارچه، نفر اصلی یا ذخیره بودن مشخص نشد و متأسفانه اطلاع‌رسانی نادرست از سوی برخی خودروسازان نیز بر این ابهامات دامن زد و نگرانی‌ها را دوچندان ساخت.
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بیان کرد: تغییر رویه تخصیص خودرو، اعمال نظارت‌های شدید و شفاف‌سازی نیز فشار مضاعفی را بر سیستم جدید تخصیص خودرو وارد کرده بود که پیش‌ازاین، کنترل‌ها و نظارت به این حد نبوده است.
وی با اشاره به بررسی وضعیت تخصیص خودرو، یادآور شد: در فرآیند تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه طراحی‌شده، قرار بود در گام نخست کنترل‌ها و نظارت‌های لازم انجام شود تا متقاضیان دارای شرایط به‌عنوان منتخبان اصلی تخصیص خودرو معرفی شوند.


قرعه‌کشی تا کی؟

وضعیت نابسامان قیمت خودرو باعث شد طرحی در دولت قبل شروع شود که به متقاضیان خودرو باکارت ملی و شرایط مشخص خودرو باقیمتی پایین‌تر از قیمت عرضه بازار تحویل شود. این طرح تاکنون ادامه دارد؛ اما سؤال اینجا است که اگر این طرح خوب است و خودروساز در آن متحمل ضرر از اصل نمی‌شود چرا پایه قیمتی‌اش تا این حد افزایش داشته است؟ اگر هم خودروساز به خاطر این تخفیف‌ها متضرر می‌شود و دولت در حال پرداخت یارانه است چرا به‌جای دادن سوپسیت به خودرو بی‌کیفیت همین هزینه را برای واردات خودروهای شهری باکیفیت انجام نمی‌دهد؟
نکته مهم آنکه قرار است این قرعه‌کشی‌ها تا کی ادامه داشته باشد؟

انتهای مطلب/

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: