صنعت غذایی

زنگ خطر سلامت با افزایش مرجوعی شیر به صدا در آمده است!

اگر کسی از مسئولان کشوری گوش شنیدن داشته باشد خواهد فهمید که با افزایش مرجوعی محصولات لبنی از فروشگاه‌ها به شرکت‌های توزیع و کارخانجات زنگ خطر سلامت جامعه به صدا درآمده است.

به گزارش تجارت امروز؛ افزایش قیمت محصولات لبنی باعث کاهش تقاضا این محصولات در کشور به‌خصوص در مناطق کمتر برخوردار شده است. مسئله‌ای که نشان‌دهنده میزان فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت این محصولات در سبد خانوار است که در مناطقی منجر به حذف آنها خواهد شد.

این روزها شرکت‌ها با حجم غیرمتعارف مرجوعی محصولات لبنی به دلیل کاهش فروش و تمام شدن دوره تاریخ محصول مواجه شدند. مسئولان امر باید توجه می‌کردند که در صورت افزایش قیمت محصولات لبنی با کاهش خرید از سوی مردم مواجه خواهد شد چراکه فشار اقتصادی مردم را آماده حذف هر ماده غذایی گرانی از سفره کرده است.

اما باید دقت داشت که موضوع محصولات لبنی جدای از سایر مواد غذایی است چراکه به‌صورت مستقیم با سلامت مردم و نوجوانان و کودکان در ارتباط است. در چنین جراحی‌های اقتصادی باید کالاهایی که با سلامت مردم در ارتباط است به‌صورت مجزا دیده شود که متأسفانه این اتفاق رخ نداده است.
رشد آمار مرجوعی محصولات از فروشگاه بسیار زیاد شده است، زیرا مردم توان خرید ندارند و چون این محصولات نیز تاریخ‌مصرف چندان طولانی ندارند، با نزدیک شدن به تاریخ انقضا به کارخانه‌ها برگشت می‌خورد.

وقتی قیمت یک پنیر ۴۰۰ گرمی به ۴۰ هزار تومان رسیده و یا پنیر سفید فتا ۷۰ هزار تومان شده دیگرکسی توان خرید آنها را ندارد.

این اتفاق باعث رکود در این صنعت و حذف شرکت‌های کوچک و متوسط است که باعث ایجاد نوعی انحصار محصول در چند شرکت بزرگ می‌شود. برای مثال در استانی مانند کرمانشاه به‌جز چند واحد بزرگ، مابقی واحدهای کوچک صنایع لبنی دیگر فعالیت ندارند. این اتفاق حتی در سطح دامداری‌ها نیز باعث زیان شده است و در پی کاهش فروش شیر، دامداران مجبورند دام‌های خود را برای کشتار بفرستند.

در برخی استان‌های دیگر با مازاد شیر را فعلاً تا روشن شدن تکلیف به شیر خشک تبدیل می‌کنند ئ به این شکل محصول ارزشمند را حفظ می‌کنند اما این روند هم صحیح نیست.

اگر مسئولان امر به گذشته نگاه می‌انداختند می‌دیدند که تجربه حذف تدریجی یارانه لبنیات را در کشور باعث حذف توزیع شیر در مدارس شد که تبعات خوبی نداشت.

دولت باید به‌سرعت سازوکاری فراهم کند که به وضع فعلی خاتمه دهد چراکه حذف لبنیات از سبد خانوار به معنای افزایش هزینه‌های درمانی در کشور است و خود موجب ایجاد هزینه‌های بلندمدت و کاهش میانگین قدی در کشور خواهد شد.

انتهای مطلب/

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا