
به گزارش تجارت امروز؛ این سخن وزیر صمت میتواند از واردات خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور خبر دهد؛ چراکه تا امروز هیچ مجموعه خودروسازی در کشور نتوانسته باقیمتهای این دو خودروساز رقابت کند.
سیدرضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: مسائل حوزه خودرو بیش از ۴۰ سال است وجود دارد، اما یکبار باید حل شود. برنامه چهارساله صمت سه مرحله دارد. تا پایان ۱۴۰۱ به دنبال اصلاح ساختار و ثباتبخشی به تولید هستیم و از نیمه دوم امسال تمرکز روی کیفیت است که هنوز ملموس نیست.
جالب است که بدانید تولیدات دو شرکت خودروساز جمعاً ۳۱ درصد رشد داشته چراکه از ابتدای امسال تا ۱۸ خرداد، ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو تحویلشده است درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو تحویلشده بود.
فاطمی امین بابیان اینکه اکنون ظرفیت سه میلیون مونتاژ خودرو در کشور وجود دارد که البته در قسمت پرس و موتور کم است و تقاضا وجود ندارد، اظهار کرد: حال این پرسش وجود دارد که سرمایهگذاریها کجاست؟ نزدیک به ۲ میلیون ظرفیت رنگ وجود دارد که سال گذشته کمتر از ۵۰۰ هزار عدد تولید شد، زیرا سیستمهای مدیریتی و ساختار شرکتهای خودروسازی و مالکیت آنها در بحثهای مالی و نقدینگی نتوانسته این ظرفیت را بالفعل کند.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تهیه آییننامه ۱۰ بندی واردات خودرو، اظهار کرد: یکی از این بندها ابهام داشت که اصلاحشده و در نوبت بررسی در دولت است. دو تا سه ماه بعد از تصویب، این آییننامه عملیاتی خواهد شد.
وی بابیان اینکه تأکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است، گفت: تیبا، سمند و پژو که از رده خارج میشوند، ارزانتر هستند و شاهین، تارا و ... که میمانند، گرانتر؛ پس باید برای قشری که خودروی ارزان میخواهد محصول داشته باشیم و بهتدریج بتوانیم به سمت تولید داخل خودروهای ارزان باکیفیت هم برویم تا سبد محصولات کامل شود. این خودروهای ارزان هم لزوماً چینی نیستند، بلکه اروپایی هم هست.
انتهای مطلب/