ارز

نقش دلار و یورو در معاملات جهانی چیست ؟

حجم عمده ای از معاملات ارزی در جهان امروزی ، به واسطه ارز دلار انجام می شود. به دلیل نقش مسلط آن به عنوان یک وسیله مبادله ای ؛ دلار آمریکا ، ارز غالب در بانکداری بین المللی به حساب می آید. حدود ۶۰ درصد بدهی های ارزی بین المللی و خارجی (عمدتا سپرده ها) و مطالبات (عمدتا وام ها) به دلار آمریکا می باشد. خرید دلار ، یکی از مناسب ترین راه های سرمایه گذاری بوده و می توان با استفاده از نوسانات بازار ، سود های کلانی را بدست آورد. در سال ۲۰۲۰ ، یورو به عنوان ارز صورتحساب در ۵۹,۷ درصد از صادرات ناحیه اروپا و ۵۱.۳ درصد از واردات آن استفاده می شود.

برخی از کشورهای خارجی از ثبات سیستم ارزی یورو ، برای تقویت اقتصاد داخلی خود نیز بهره می برند. نقش بین المللی یورو در درجه اول توسط یک اتحادیه اقتصادی قدرتمند ؛ به نام اتحادیه اروپا ، حمایت می شود. به همین دلیل ، یکی از پرکارترین و قابل اعتماد ترین ارز های ممکن برای تجارت و معامله می باشد. اگر به دنبال آغاز یک سرمایه گذاری هستید و می خواهید ارز های خارجی را خریداری کنید ؛ حتما به صرافی های معتبر مراجعه کنید. هرچند پیدا کردن صرافی معتبر ، کار چندان ساده ای نیست. اما می‌ توانید با مراجعه به صرافی علیرضا (alirezaxchange.com) ، با خیالی آسوده به خرید و فروش ارز های خارجی بپردازید و سود خود را بدست آورید.

رقیب اصلی دلار آمریکا ، چه ارزی می‌ باشد ؟

دلار آمریکا (USD) یکی از با ارزش ترین ارزهای جهان است. ارز یورو ، همواره رقیب اصلی دلار آمریکا در بازارهای بین المللی بوده و ارزش آن در سال ۲۰۲۰ ، اندکی بیشتر بود. اما این شرایط همیشه به این صورت نبوده است و نسبت نرخ یورو به دلار در طول سال ها ، در نوسان بوده است.

مزایای استفاده از یورو در تجارت جهانی ؟

  • یورو خرید و فروش در منطقه یورو و تجارت با سایر نقاط جهان را برای مشاغل آسان تر ، ارزان تر و ایمن تر می کند.
  • با انجام معاملات و استفاده از ارز یورو ، ثبات و رشد اقتصادی بهبود می یابد.
  • بانک مرکزی اروپا (ECB) که سیاست های پولی منطقه یورو را تعیین می کند ؛ نسبت به سایر بانک های مرکزی ، استقلال بیشتری دارد ، چرا که بر سیاست های پولی کل قاره نظارت دارد. این استقلال به قوی ماندن یورو کمک می کند و آن را به ارزی قابل اعتماد تبدیل می کند.
  • با استفاده از یورو ، بازارهای مالی جهانی یکپارچه تر می شود.
  • نفوذ بالا در اقتصاد جهانی ؛ تقریبا عمده کشور های قدرتمند جهان در اروپا واقع شده اند و مبادلات خود را با استفاده از ارز یورو انجام می دهند.

 


نقش دلار و یورو در معاملات جهانی چیست ؟

چرا دلار قابل اعتمادترین ارز‌ جهانی است ؟

اعتماد و اطمینانی که جهان به توانایی های ایالات متحده در پرداخت بدهی های خود دارد ؛ دلار را به عنوان قابل اعتماد ترین ارز برای تسهیل تجارت جهانی حفظ می کند. دلار آمریکا پرکاربردترین ارز ذخیره جهانی بوده و سیستم مالی آن همواره پایدار است. بیش از شصت درصد ذخایر ارزی بانک های مرکزی ، به دلار نگهداری می شود و بسیاری از کالاها به دلار قیمت گذاری می شوند. اگر دو کشور غیرآمریکایی نیز با یکدیگر تجارت کنند ؛ ترجیح می‌ دهند که از دلار آمریکا بهره بگیرند. زیرا می‌ دانند که اگر دلار در دست داشته باشند ، می‌ توانند کالای مورد نیاز خود را از هر کشور دیگری و در هر زمان دلخواه ، وارد کنند. همچنین از آنجایی که سرمایه گذاران همیشه به دنبال دریافت بالاترین سود هستند ؛ سرمایه گذاری های خود را در سطح بین المللی افزایش داده و یک حساب سرمایه ای قوی را تشکیل می‌ دهند. تمامی این عوامل موجب می شود تا تقاضای جهانی برای استفاده از دلار ، همواره رو به رشد باشد. این یک حقیقت واضح است که ارزهای با ارزش تر ، قوی تر هستند. دلیلش هم این است که ارزهای ضعیف ، به مرور زمان ارزش خود را از دست می دهند. با این حال ، برخی از ارزهای قوی مانند ین ژاپن (JPY) ، به دلیل تاثیر تورمی که چندین دهه پیش رخ داد ، ارزش کمتری دارند.

آیا اتحادیه اروپا ، بزرگترین اقتصاد جهانی را دارد ؟

اتحادیه اروپا بزرگترین اقتصاد جهان است. اگرچه پیش‌ بینی می‌ شود که طی سال های آتی ، این روند به کندی پیش برود ؛ اما اتحادیه اروپا با تولید ناخالص داخلی ۲۵۰۰۰ یورویی برای ۴۴۰ میلیون مصرف‌ کننده ، بزرگترین اقتصاد جهان باقی مانده است. اتحادیه اروپا جز بزرگترین بلوک تجاری جهان است و از ارز یورو برای تجارت خود استفاده می‌ کند. همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا واحد پولی یورو را ، به یکی از قدرتمند ترین ارز های حال حاضر جهان تبدیل کنند.


نقش دلار و یورو در معاملات جهانی چیست ؟

آیا ارز خود را می‌ توانیم از هر صرافی تهیه کنیم ؟

اعتماد به هر صرافی یک کار اشتباه و جبران ناپذیری است. ممکن است با این کار ، بخشی از سرمایه خود را از دست دهید. صرافی هایی که کار خود را به درستی انجام می دهند ، موجب توسعه اقتصادی و کمک به انجام معاملات ارزی نیز می شوند. اگر‌ به دنبال خرید ارز های خارجی (دلار ، یورو و …) هستید ، بهتر است به صرافی علیرضا مراجعه کنید. کافیست به سایت alirezaxchange.com سر بزنید و ارز های خود را تهیه کنید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا