کد خبر: ۵۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
مهندس رحمت‌الله خرمالی، مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ما 160 کیلومتر از رشت تا آستارا خط ریلی داریم که تا الآن نادیده گرفته‌شده است و روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کردند.

به گزارش تجارت امروز؛ مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران با برنامه‌ی گفت‌وگوی اقتصادی مصاحبه تلفنی کرد و در مورد مزایای ایجاد هاب ارزی بین ایران و روسیه صحبت کرد.


خرمالی از فرصت ۲۳۰ میلیارد دلاری بازار روسیه سخن گفت و اظهار کرد: متأسفانه یک بی‌اعتمادی بین تجار ایرانی و روسی شکل‌گرفته بود که البته با سفر اخیر آقای صالح‌آبادی به روسیه تا حد زیادی رفع شد.

وی به دلایل و نمونه‌هایی از این بی‌اعتمادی اشاره کرد و افزود: ما به رفتار مصرفی روس‌ها خیلی واقف نبودیم مثلاً روس‌ها استاندارد‌های سطح بالایی را مدنظر داشتند، اما ما به این موضوع توجهی نداشتیم و از طرف دیگر، خیلی از تجار ایرانی کالا‌های خود را ارسال می‌کردند، اما به‌سختی به ارز صادراتی خود دست پیدا می‌کردند. مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: ما ۱۶۰ کیلومتر از رشت تا آستارا خط ریلی داریم که تا الآن مغفول مانده بود و روس‌ها اعلام آمادگی کردند که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و رئیس‌جمهور ایران هم به معاون اول تأکید کردند موضوع اتصال ریلی و سرمایه‌گذاری از سمت روس‌ها پیگیری شود.

خرمالی در مصاحبه با رادیو گفتگو بیان کرد: سازمان توسعه تجارت به‌عنوان یک سازمان تسهیل گر به دنبال این است که ارتباطات تجار را به هم نزدیک‌تر کند و سطح نفوذ تجار ایرانی را در بازار روسیه افزایش دهد.این مقام مسئول بابیان اینکه ضعف حضور رایزنان بازرگانی با توجه به رویکرد و نگاه دولت سیزدهم، خوشبختانه در حال رشد است افزود: هفته گذشته یک رایزن در هندوستان مستقر شد و برای کشور ترکیه هم در دستور کار است.


مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران از مشکلات و موانع ایران برای دسترسی به بازار روسیه سخن گفت و افزود: مسیر دسترسی ما به این بازار عمدتاً از مسیر کامیونی است. در مرز آستارا هم یک پلی وجود دارد که محدود است و بعد از ۳۱ سال هنوز نوسازی نشده است.خرمالی اظهار کرد: البته یک پل جدید با کمک وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است که تا یک سال آینده افتتاح خواهد شد، اما باید یک سال منتظر بمانیم تا این پل افتتاح شود؟! ضمن اینکه اگر این مشکل هم حل خواهد با مشکلات دیگری نیز مواجه هستیم.


انتهای مطلب

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری