کد خبر: ۵۱۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
افشین معصومی، تهیه‌کننده موسیقی می‌گوید: شاغل های دنیای موسیقی ناچارند خودشان از هر راهی که شده دخل‌وخرج خود را تراز کنند که در این میان با توجه به اوضاع حال حاضر بازار موسیقی، چه راهی بهتر از کنسرت‌های پول‌ساز موسیقی؟!

به گزارش تجارت امروز ؛افشین معصومی، تهیه‌کننده موسیقی درباره‌ی احوال این روز‌های موسیقی می‌گوید: شاغلان دنیای موسیقی ناچارند خودشان از هر راهی که شده دخل‌وخرج خود را تراز کنند که در این میان با توجه به اوضاع حال حاضر بازار موسیقی، چه راهی بهتر از کنسرت‌های پول‌ساز موسیقی؟!
معصومی همچنین بیان کرد که نهاد‌های فرهنگی نه‌تن‌ها از این روند ناراضی نیستند، بلکه حتی خود چشم امید به درآمد‌های این نوع موسیقی دوخته‌اند: «البته ظاهراً این رشد که در موسیقی تجاری می‌بینیم، ناآگاهانه هم پیش نیامده است. انگار آقایان بدشان هم نمی‌آمد که گردش مالی بسیار چشمگیر موسیقی پاپ تبدیل به جریان اصلی تولید محصولات موسیقایی شود. به‌هرحال آن‌ها هم می‌دانند که درآمد‌های برگزاری یک کنسرت جدی در تالار کوچک رودکی با آن استقبال و قیمت بلیت محدود قابل‌مقایسه با برگزاری کنسرت‌های پاپ در سالن چند هزارنفری میلاد نیست. هست؟» افشین معصومی با اشاره به این‌که «قطعاً فرآیند اقتصادی برگزاری کنسرت پاپ چشمگیرتر از کنسرت‌های جدی با مخاطبان محدود است» می‌گوید: «این‌ها نشان می‌دهد که یک خلأ جدی در مدیریت نظام اقتصادی موسیقی ایران وجود دارد که باعث شده فضا به‌طور کامل در اختیار موسیقی تجاری قرار گیرد.»
وی افزود که برای جبران این مسائل در اغلب موارد سراغ اجرا‌های زنده در گونه‌هایی می‌رود که شکل تجاری ندارند و دربرگیرنده محتوایی هستند که مخاطبان خاص دارد: مخاطبان موسیقی جدی مخاطبانی هستند که در روزگار غلبه موسیقی تجاری، ترجیح می‌دهند موسیقی سالم‌تری گوش کنند؛ اما در این یکی، دو سال بعد از شیوع ویروس منحوس کرونا حتی انگیزه‌هایم را برای برگزاری کنسرت‌هایی ازاین‌دست هم ازدست‌داده‌ام و درواقع انگیزه‌هایمان در این زمینه به مرز صفر رسیده است. البته که هیچ فردی پیش‌بینی این شرایط را نمی‌کرد. بااین‌حال همه‌چیز را هم گردن کرونا و تعطیلی و اوضاع نامساعد موسیقی نمی‌توان انداخت و درواقع این مسائل فقط بخشی از دلایل حال ناکوک موسیقی در کشورمان است.
بااین‌حال، هنوز و همچنان هجوم کنسرت گذاران به سالن‌های مختلف کشور-از جمله هر سالنی که بتوان در آن چند نفر را پای اجرای خواننده‌ای نشاند- و البته هجوم مخاطبان موسیقی به سایت‌های بلیت‌فروشی-هر کنسرتی با هر قیمتی- ادامه دارد؛ موضوعی نگران‌کننده که فضای بیمار موسیقی کشور را برجسته و آشکار پیش چشم می‌آورد.

انتهای مطلب

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری