کد خبر: ۵۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
میزان تجارت در ۴ ماه ابتدایی امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ میزان ۸۰ درصد رشد داشته است که بیشتر به موضوع صادرات مرتبط می‌شود. میزان صادرات ما به عمان در ۴ ماه ابتدایی امسال ۴۱۵ میلیون دلار بوده که پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال به یک میلیارد دلار برسد.

به گزارش تجارت امروز؛ پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، در سخنانی به وضعیت تجارت ایران با عمان اشاره کرد و گفت: با توجه خاص دولت سیزدهم به توسعه تجارت با همسایگان، تجارت با عمان در سال ۱۴۰۰، ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است.
وی ادامه داد: میزان تجارت در ۴ ماه ابتدایی امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ میزان ۸۰ درصد رشد داشته است که بیشتر به موضوع صادرات مرتبط می‌شود. میزان صادرات ما به عمان در ۴ ماه ابتدایی امسال ۴۱۵ میلیون دلار بوده که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به یک میلیارد دلار برسد.

رونمایی از پلتفرم برقراری ارتباط تجار

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص اقدامات زیرساختی جهت افزایش این میزان صادرات گفت: راه‌اندازی خط مستقیم کشتیرانی به ۴ بندر عمان، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری با هماهنگی کامل اتاق‌های بازرگانی، برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و اعزام نخستین هیئت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران به عمان متشکل از ۷۰ شرکت، برقراری سازوکار شناخت دقیق تجار از یکدیگر، حضور فعال در نمایشگاه‌های اختصاصی و پاویون‌ها و حل شدن مشکل صدور ویزا و شرایط اقامتی در افزایش میزان تجارت میان دو کشور مؤثر بوده است.
وی با اشاره به تهیه فهرستی از تجار معتبر و کالا‌های موردنیاز در دو کشور گفت: سازمان توسعه تجارت به‌زودی از پلتفرمی مخصوص ارتباط تجار ایرانی با تجار سایر کشور‌ها رونمایی می‌کند که تمامی اطلاعات مرتبط به تجار معتبر و کالا‌های موردنیاز در کشور‌های هدف روی آن موجود خواهد بود.

راه‌اندازی مرکز مشاوره در اتاق بازرگانی

 راشد الغیلانی، معاون سفارت عمان در تهران با استقبال از برگزاری چنین کارگاه‌هایی گفت: با توجه به روابط عمیق و حسنه میان ایران و سلطنت عمان، تجارت میان دو کشور نیز باید رشد کند.
وی تأکید کرد: تمرکز سلطان جدید عمان بر برنامه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری است و ایران نیز یکی از کشور‌های مهم برای در این زمینه محسوب می‌شود.
بعد از معاون سفارت عمان، نوبت به ضرابی، رئیس اتاق بازرگانی ایران رسید تا در توصیه‌هایی به تجار از حل شدن مشکل تبادلات مالی با عمان به همت دولت سیزدهم خبر دهد.
وی با اشاره به اینکه تمرکز حضور شرکت‌های ایرانی در عمان به فعالان حوزه نانو، فناوری‌های نوین و‌های تک قرار دارد گفت: در مذاکرات طرفین موضوع تهاتر کالایی نهایی شده و در حال برنامه‌ریزی برای اجرا است.
ضرابی افزود: شورای داوری و حل اختلاف نیز تشکیل‌شده تا دعاوی تجار حل شود. همچنین مرکز مشاوره‌ای در اتاق بازرگانی شکل‌گرفته تا به تجار راهنمایی‌های کامل صورت گیرد.
وی در مورد موضوع تولید مشترک محصول در عمان نیز تأکید کرد: لازمه صادرات مجدد از طریق عمان، تولید بیش از ۳۰ درصد کالا در آن کشور است تا تعرفه‌ها برایش صفر شود.

حوزه‌های جذاب سرمایه‌گذاری در عمان کدام‌اند؟

در ادامه صالح جمعه، رئیس اتاق بازرگانی عمان نیز در سخنانی به اشاره به روابط ۲ کشور، سرمایه‌گذاری در ۵ بخش، معدن، شیلات، بازیافت، گردشگری و خدمات لجستیکی را از مهم‌ترین موضوعاتی خواند که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
وی همچنین در خصوص مزیت‌های سرمایه‌گذاری در عمان گفت: موقعیت جغرافیایی خاص عمران و فاصله ۳ ساعته پرواز به ۱۴ کشور، امنیت و ثبات سیاسی، زیربنا‌های نوین، مالیات گمرکی کم، ثبات اقتصادی و اجتماعی، آزادی واردات و صادرات کالا و مالیات بر درآمد کم، کشور ما را به یک کشور جذاب برای حضور تجار تبدیل کرده است.

نکاتی که تجار در تجارت با عمانی‌ها باید بدانند

فلاح، رایزن بازرگانی ایران در عمان در توصیه‌هایی خطاب به تجار گفت: در تجارت با عمانی‌ها بدانید که آن‌ها از وسع مالی بالا برخوردار نیستند و به علت سفر‌های زیادی که به ایران دارند از قیمت کالا‌ها در ایران مطلع هستند، بنابراین قیمت‌های بالا به آن‌ها ندهید.

وی ادامه داد: در قرارداد‌های خود حتماً بند داوری را قید کنید تا مشکلات و اختلافات به‌راحتی حل شوند. به یاد داشته باشید که برای اینکه کالایی عمانی محسوب شود حتماً باید ۳۵ درصد فرآوری آن در عمان انجام شود و بسته‌بندی تنها ۱۰ درصد کار است.
فلاح تأکید کرد: حدود ۲۰ شغل در عمان محدودیت و ممنوعیت دارند و قبل از احداث دفتر و شرکت حتماً با ما به‌عنوان رایزن مشورت کنید.
رایزن بازرگانی ایران در عمان با اشاره به علاقه عمانی‌ها به دیدن کالا قبل از معامله گفت: فرهنگ مردم عمان این است که حتماً باید در ملاقات حضوری و با دیدن کالا، با آن‌ها وارد مذاکره شد.
وی با اشاره به برگزاری دو نمایشگاه سلامت و بسته‌بندی مواد غذایی در مهرماه در عمان گفت: حضور در نمایشگاه‌ها بهترین فرصت برای بازاریابی در عمان است.

انتهای مطلب

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری