کد خبر: ۵۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

هدف از پیاده سازی استراتژی برندینگ در کسب و کار

استراتژی برند سازی یک راهبرد بلندمدت است که موفقیت آن به‌سرعت حاصل نمی‌شود و برای مشاهده تأثیرات مثبت آن باید رفتار مصرف‌کنندگان را در طول زمان موردبررسی قرار دهید. درواقع اندازه‌گیری میزان موفقیت و تأثیرگذاری استراتژی‌های برند سازی اصلاً کار ساده‌ای نیست زیرا این استراتژی‌ها شامل عناصر نامشهود بوده و به‌راحتی قابل‌شناسایی نیستند.

به گزارش تجارت امروز؛ مهم‌ترین هدف به‌کارگیری استراتژی برندینگ در کسب‌وکار این است که خود را به مصرف‌کنندگان معرفی کنید، به آن‌ها بگویید چه هدفی دارید و چه چیزی شمارا از سایر نام‌های تجاری موجود در بازار متمایز می‌سازد. استراتژی برند سازی یک راهبرد بلندمدت است که موفقیت آن به‌سرعت حاصل نمی‌شود و برای مشاهده تأثیرات مثبت آن باید رفتار مصرف‌کنندگان را در طول زمان موردبررسی قرار دهید. درواقع اندازه‌گیری میزان موفقیت و تأثیرگذاری استراتژی‌های برند سازی اصلاً کار ساده‌ای نیست زیرا این استراتژی‌ها شامل عناصر ناملموس و نامشهود بوده و به‌راحتی شناسایی نیستند. اما برای اندازه‌گیری نسبی میزان موفقیت خود در این فرآیند باید از همان ابتدا فاکتورهایی را برای تعیین میزان کارآمد بودن استراتژی‌های خود تعیین نمایید. هر کسب‌وکار میزان موفقیت خود را بر اساس آیتم‌های متفاوتی اندازه‌گیری می‌کند اما تمامی آن‌ها عناصر مشترکی را در استراتژی‌های خود بکار می‌گیرند. پاسخ به سؤالات زیر می‌تواند در تدوین استراتژی‌های موفق و سپس اندازه‌گیری میزان تأثیرگذاری آن‌ها به شما کمک کند:
۱هدف اصلی برند شما چیست و کدام نیاز مشتری را برآورده می‌سازد؟
۲چه چیزی شمارا از رقبا متمایز می‌سازد؟
۳چرا مصرف‌کنندگان باید محصولات شمارا انتخاب و خریداری کنند؟
۴ نیازها و خواسته‌های مشتریان شما چیست و چگونه می‌توانید آن‌ها را برآورده سازید؟

اگر بتوانید در همان ابتدا به این سؤالات پاسخ دهید و استراتژی برندینگ خود را بر اساس پاسخ‌های خود به این سؤالات اساسی تنظیم کنید، قطعاً پس از گذشت مدت‌زمانی کوتاه شاهد تأثیرات مثبت و چشمگیر آن در کسب‌وکار خودخواهید بود.


انواع استراتژی برندینگ

برندینگ دارای انواع مختلفی است که انتخاب هوشمندانه آن‌ها در هنگام تدوین استراتژی، ارزش ویژه‌ای به کسب‌وکار شما می‌بخشد. البته توجه به فاکتورهای مهمی همچون نوع مخاطبان، حوزه فعالیت کسب‌وکار، میزان بودجه و کمپین‌های بازاریابی در انتخاب استراتژی‌های برند سازی شما بسیار حائز اهمیت هستند و هریک آن‌ها می‌توانند به برند شما هویت ببخشند و آن را برجسته سازند. انواع استراتژی برندینگ عبارت‌اند از:

پرسونال برندینگ (Personal Branding)

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی به‌نوعی از برند سازی اشاره دارد که به‌جای یک بیزینس و یا شرکت برای یک شخص خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی افراد مشهور مانند بازیگران، خوانندگان، فوتبالیست‌ها، سیاستمداران و غیره اغلب از این نوع برندینگ جهت معرفی خود به عموم مردم استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال ست گادین (Seth Godin) نویسنده و کارآفرین مشهور آمریکایی خود را به‌عنوان کارشناس بازاریابی معرفی کرده است و اکنون برند شخصی خود را دارد و افراد بسیاری جهت توسعه کسب‌وکار خود با او همکاری می‌کنند.

برندینگ محصول (Product Branding)

برندینگ محصول یکی از محبوب‌ترین انواع برند سازی است که بر متمایز ساختن یک محصول در بازار رقابتی تمرکز دارد. استفاده از نماد و یا طراحی‌های خاص بخش مهمی از استراتژی برندینگ محصول را تشکیل می‌دهند و به مشتریان شما کمک می‌کنند تا محصولات‌تان را در میان طیف گسترده‌ای از محصولات دیگر به‌راحتی شناسایی کنند.


برندینگ مشارکتی (Co – Branding)

برندینگ مشارکتی یکی دیگر از انواع استراتژی‌های برندسازی است که درواقع به بازاریابی مشترک میان دو و یا چندین کسب‌وکار اشاره دارد. این نوع برندینگ درواقع موجب افزایش آگاهی از نام تجاری و ورود به بازارهای جدید می‌شود و به نام‌های تجاری کمک می‌کند تا بر کسب‌وکار یکدیگر تأثیر مثبت بگذارند.

برندینگ آنلاین (Online Branding)

برندینگ آنلاین یا برندینگ اینترنتی نیز یک استراتژی برند سازی مؤثر و کارآمد است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند خود را در بازار آنلاین به مصرف‌کنندگان معرفی نمایند. این نوع برندینگ تقریباً شبیه به بازاریابی دیجیتالی بوده که شامل وب‌سایت کسب‌وکار، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف، بلاگ‌ها و سایر شبکه‌های آنلاین است. امروزه اکثر شرکت‌های موفق از جنبه‌های مختلف این استراتژی در جهت رشد و توسعه کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند.

هدف از پیاده سازی استراتژی برندینگ در کسب و کار

در پایان، استراتژی برندینگ به مجموعه اقدامات و برنامه‌هایی گفته می‌شود که در جهت توسعه و معرفی یک نام تجاری به مصرف‌کنندگان و ورود آن بازار رقابتی اجرا می‌شوند. هر کسب‌وکار برای دستیابی به رونق فروش باید استراتژی‌های هوشمندانه‌ای را برای بیزینس خود تعیین نماید تا با به‌کارگیری آن‌ها بتواند مصرف‌کنندگان را به مشتریان وفادار تبدیل کرده و از رقبای خود پیشی بگیرد. بنابراین اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک یا بزرگ هستید حتماً برای پیشرفت و ترقی تجارت خود از استراتژی‌‌‌های برند سازی بهره بگیرید و آن‌ها را به‌دقت اجرا کنید.


انتهای مطلب

نظر شما