کد خبر: ۵۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴

کاهش بیش از 50 درصدی مصرف میوه در کشور

گرانی و تورم به بازار میوه و سبزی رسیده است. تقاضا تا ۶۰ درصد افت پیداکرده است. میوه‌فروشی‌های سطح شهر مشتری بسیار کمی نسبت به میدان‌های میوه و تره‌بار دارند. حتی مشتریانی که تا یک سال گذشته از میوه‌فروشی‌ها خرید می‌کردند نیز برای تأمین میوه و سبزی موردنیاز خود به میدان‌های میوه و تره‌بار مراجعه می‌کنند.

به گزارش تجارت امروز؛ افزایش قیمت برخی اقلام ازجمله میوه و صیفی و به‌تبع آن کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که شهروندان به خرید دانه‌ای محصولات موردنیاز خودروی بیاورند یا برای خرید به میدان‌ها میوه و تره‌بار مراجعه کنند.
گفته می‌شود قیمت میوه در مبدأ و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. شاخص دقیقی برای قیمت‌گذاری میوه وجود ندارد. به همین دلیل نمی‌توان گفت گران‌فروشی اتفاق افتاده است.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران بیان کرد قیمت واحدی برای میوه وجود ندارد. مغازه‌دار هم هرروز میوه را به قیمت‌های مختلف خریداری می‌کند. اگر بتوان قیمت مشخصی برای هر میوه تعیین کرد این اتفاقات نخواهد افتاد. به عبارتی در حال حاضر نمی‌توانیم قیمت مشخصی برای محصولات اعلام کنیم زیرا هر زمان مغازه‌دار مراجعه کند و با هر قیمتی خرید کند، همان قیمت مبنا خواهد بود. متأسفانه کاهش مصرف میوه در سبد خانوار آن‌هم به سبب افزایش نرخ این محصولات غیرقابل‌انکار است؛ اما باید در نظر گرفت زمانی که شوک گرانی نرخ به تمام بخش‌های اقتصادی و سایر کالا در بازارها رسیده چطور نرخ میوه نباید افزایش داشته باشد. طبیعی است با‌ افزایش قیمت سایر‌ کالاها، نرخ میوه نیز دچار افزایش می‌شود.
در سال جاری‌ حاشیه‌های‌‌ تورم‌زا باعث شد تا‌ میوه افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه‌ کند. در چنین شرایطی مردم ناچارند خرید و مصرف میوه خود را مدیریت می‌کنند اما بازهم مصرف میوه بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.
در این رابطه رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش‌یافته است. مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران بابیان اینکه تقاضای خرید میوه و صیفی کاهش‌یافته است، گفت: امسال تولید محصولات کشاورزی ما ۱.۵ برابر نسبت به سال قبل بیشتر شده ولی از آن‌طرف تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش‌یافته است و همین موضوع نیز باعث شده با افت قیمت مواجه شویم.
وی علت کاهش تقاضای خرید را کاهش قدرت خرید مردم، گرمای هوا و کاهش تقاضا در ماه محرم دانست. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افزایش هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت: افزایش کرایه حمل‌ونقل، سبد، پلاستیک، دستمزد کارگر را متضرر کرده و از آن‌طرف صادرات هم نسبت به قبل نصف شده است، زیرا عراق محصولاتش به‌دست‌آمده و واردات ندارد و به روسیه، ازبکستان، قزاقستان، قطر و امارات نیز میوه کمی صادر می‌شود.
وی در رابطه بااینکه بسیاری از کشاورزان از قیمت پایین صیفی‌جات ازجمله بادمجان سر مزرعه گلایه دارند، گفت: در میدان مرکزی میوه و تره‌بار قیمت عمده‌فروشی هر کیلو بادمجان ۵۰۰۰ تومان است که با احتساب کرایه حمل‌ونقل درنهایت چیزی دست کشاورز را نمی‌گیرد و تولید برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد. دارایی نژاد در پایان گفت: چون مصرف هم کاهش‌یافته اکثر بارها روی دست کشاورزان مانده و خریداری ندارد.

انتهای مطلب

نظر شما