تجارت

بازار های اینترنتی بلای جان بازار های سنتی! ماجرای بازار اداری حسن آباد!

یکی از مواردی که در سال های اخیر به شدت توجه مردم را جلب کرده، بازار ها و فروشگاه های اینترنتی میباشد که همه محصولات اداری را با قیمتی بسیار کمتر از قیمت های بازار های سنتی ارائه میدهند!

در کل تهران و حتی ایران، بورس بازار صندلی های اداری و مدیریتی را بازار حسن آباد تهران میدانند، بازاری که سانتی متر به سانتی متر آن پر است از انواع مغازه هایی که انواع محصولات اداری مثل صندلی اداری، صندلی کامپیوتر، صندلی مدیریتی، مبلمان اداری، صندلی کانتر و… را به فروش میرسانند! قیمت هایی که در مغازه های حسن آباد نیز ارائه میشود بسیار متفاوت و عجیب و غریب است به طور مثال ممکن است یک صندلی اداری را با قیمتی بسیار کمتر از دیگر مغازه ها در وسط بازار حسن آباد پیدا کنید که بسیار بصرفه تر میباشد!

این بازار همواره به عنوان یکی از پر رونق ترین بازار های ایران شناخته میشود که فروشندگان و مغازه داران آن همیشه درآمد های خوبی داشته اند اما در سال های اخیر میزان توجه مردم به این بازار سنتی و بزرگ در حال کم شدن است و با توجه به قیمت های نجومی محصولات اداری، معمولا مردم سعی میکنند پول خود را بهینه تر خرج کنند! یکی از مواردی که در سال های اخیر به شدت توجه مردم را جلب کرده، بازار ها و فروشگاه های اینترنتی میباشد که همه محصولات اداری را با قیمتی بسیار کمتر از قیمت های بازار های سنتی ارائه میدهند! اشتباه نکنید، منظور ما دیجی کالا نیست بلکه فروشگاه های اینترنتی تخصصی لوازم اداری و… است که قیمت های آن ها حتی از دیجی کالا و بازار حسن آباد نیز کمتر است!

علت قیمت بسیار مناسب تر چیست؟

هم اکنون بسیاری از سایت های اینترنتی توانسته اند با گرفتن نمایندگی برند های برتر و بزرگی مثل نیلپر و راحتیران و لیو و… به صورت کامل محصولات این برند ها را به صورت اینترنتی به فروش برسانند، طبیعتا نبود هزینه های جانبی برای فروشگاه های اینترنتی باعث شده تا قیمت های این فروشگاه های آنلاین به کم ترین میزان ممکن برسد، به طور مثال اگر هزینه اجاره یک مغازه + هزینه برق و آب و…. را با هزینه یک فروشگاه اینترنتی مقایسه کنیم، متوجه میشویم که یک فروشگاه آنلاین تا حد زیادی بدون هزینه عمل میکند.

یکی دیگر از مواردی که به شدت باعث افزایش رقابت در کاهش قیمت در میان فروشگاه های آنلاین میشود، بحث شفاف بودن بازار های اینترنتی به نسبت بازار های سنتی است، به طور مثال در بازار حسن آباد، هر فروشنده قیمت مختلف و متفاوتی را به نسبت دیگر فروشندگان ارائه میدهد که شاید اگر خیلی خوب نگردید ممکن است محصول مورد نظر خودتان را با قیمتی بسیار بسیار بالا تر از قیمت های دیگر فروشندگان خریداری کنید! از طرف دیگر این مورد در بحث بازار های اینترنتی کاملا متفاوت است، در بازار های اینترنتی به لطف موتور های جستجو کالا همچون ترب و ایمالز، قیمت های هر محصول به صورت کاملا شفاف به مشتریان ارائه داده میشود!

همین موضوع به شدت ساده باعث شده تا فضای آنلاین و فروشگاه های اینترنتی کاملا شفاف باشد! به طور مثال امروزه میتوانید صندلی ها و محصولات اداری را با بهترین قیمتی که شاید حتی فکرش را هم نکنید در ترب و ایمالز پیدا کنید به طور مثال یکی از فروشگاه هایی که توجه ما را به خود جلب کرد فروشگاه کامارادو بود که در داخل آن انواع صندلی اداری های لیو، راحتیران، نیلپر و… با بهترین قیمت موجود است و جالبه بدانید قیمت های این فروشگاه و فروشگاه های مشابه حتی از دیجی کالا نیز به شدت بهتر و بهینه تر است!

فقط حوزه اداری نیست!

شاید توجه کردن به خالی بودن بهترین پاساژ های کشور، خود به نوعی این موضوع را القا کند که دیگر دوران فروش سنتی و مغازه رو به پایان است، به طور مثال با قدم زدن در پاساژ پالادیوم تهران میتوان دید که اکثر مغازه ها بدون مشتری و فروشندگان بیکار هستند! البته این مورد قطعا به دلیل قیمت های بسیار بالایی است که در پاساژ پالادیوم ارائه میشود اما در حالت کلی تنها با نگاه کردن به وضغ بازار ها و پاساژ های سنتی به راحتی میتوان این مورد را برداشت کرد!، همچنین در تمامی حوزه ها از قطعات خودرو گرفته تا لوازم آرایشی و… میتوان این مورد را مشاهده کرد که فروشگاه های اینترنتی با ارائه قیمت های رقابتی بلای جان بازار های سنتی شده اند!

کوچ ناموفق مغازه داران به بازارهای اینترنتی

البته لازم به ذکر است که در سال های اخیر با افزایش سهم بازار های آنلاین، بسیاری از مغازه داران و فروشندگان بازار های سنتی به فکر تاسیس یک فروشگاه آنلاین و مهاجرت از بازار های سنتی به آنلاین افتادند و بسیاری از آن ها حتی در این مسیر قدم برداشتند اما طبیعتا از آن جایی که شیوه فعالیت در هر بازار راه و روش های خودش را دارد شاهد شکست خوردن درصد بسیاری از این افراد بوده ایم، یکی از مواردی که بسیاری از مغازه داران و فروشندگان سنتی به آن توجه نمیکنند، متفاوت بودن شیوه بازار های سنتی با بازار های آنلاین میباشد!

بازار های اینترنتی بلای جان بازار های سنتی! ماجرای بازار اداری حسن آباد!

از طرف دیگر عدم داشتن دانش مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه، یکی دیگر از دلایل شکست بسیاری از مغازه داران در بازار اینترنتی میباشد، اما در حالت کلی با توجه به موارد ذکر شده، به صورت کامل میتوان نتیجه گرفت که بازار های سنتی به صورت کامل تحت تاثیر بازار های اینترنتی و فروشگاه های آنلاین قرار گرفته است به طوری که بسیاری از فروشندگانی که مخالف با فعالیت در بازار اینترنت بوده اند را وادار به ورود پیدا کردن به بازار های آنلاین کرده است!، حتی با اینکه احتمال شکست آن ها نیز به دلیل عدم دانش و مهارت کافی بالاست!

آینده ای روشن یا تاریک؟

در بسیاری از کشور های توسعه یافته همچون آمریکا، چین و… درصد بسیار زیادی از مردم به سمت خرید آنلاین تمایل پیدا کرده اند، فرقی ندارد که بخواهند لوازم خانگی بخرند یا لوازم اداری و….، یکی از مهم ترین انتخاب های آن ها بازار های اینترنتی میباشد، بنا بر برخی از آمار های منتشر شده، حدود نسبت بازار های آنلاین به بازار های سنتی در کشور های چین و آمریکا حدود ۴۰ به ۶۰ درصد است که با وجو اینکه همچنان بازار های سنتی پیشتاز هستند اما پیش بینی میشود به زودی جای خود را به بازار های اینترنتی بدهند.

اما اوضاع در ایران کاملا متفاوت است! بنا بر آمار های مختلف چیزی حدود ۲ الی ۷ درصد بازار و خرید فروش انجام شده در ایران، اینترنتی است و این یعنی بازار های سنتی همچنان بالای ۹۰ درصد بازار ایران را تشکیل میدهند اما طبیعتا به دلیل مزایای بسیار زیاد بازار های آنلاین مثل قیمت مناسب، شفاف بودن و… مشاهده میشود که تمایل مردم به خرید اینترنتی نیز رو به افزایش است و پیش بینی میشود این موضوع به خصوص در دهه های آینده به شدت واضح تر میشود و به عبارت دیگر روز به روز شاهد افزایش میزان خرید فروش آنلاین به نسبت خرید و فروش سنتی خواهیم بود!

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا