برندینگ

اگر شرکتم را ثبت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

عدم ثبت شرکت، اتفاقی است که می تواند تبدیل به یک خلا بزرگ در کسب و کار و مجموعه فعالیتی شما شود. در دنیا شرکت های زیادی هر روز وارد بازار توسعه و کسب می شوند. برخی از آن ها قانونی و برخی نیز فعالیت خارج از عرف و حمایت مدنی و قانونی دارند. خوشبختانه در ایران قوانین ثبت شرکت ها سختگیرانه نیست، اما در عوض در صورت عدم ثبت یک نام تجاری، مشکلات عدیده ای در مسیر اداره یک کسب و کار ایجاد می شود.

ثبت یک مجموعه تجاری مزیت های زیادی برای شما خواهد داشت که بخشی از آن ها مادی، بخشی قانونی و قسمتی دیگر معنوی و در ابعاد حمایتی از کسب و کارها و شرکت ها است.

عواقب عدم ثبت شرکت

در صورتی که قصد ثبت شرکت را دارید و برخی به شما توصیه کرده اند که این کار را انجام ندهید، در ادامه دلایل مهمی را به شما شرح خواهیم داد که مبتنی بر آن، قانع می شوید که این کار را انجام داده و حداقل فعالیت خود را در مسیر قانون پیش ببرید.

اعتبار پایین فعالیت های تجاری و اداری شرکت شما

برقراری ارتباط برای شرکتی که ثبت نشده است،  با سازمان های برون مرزی و حتی برون شهری سخت می شود. در واقع بیشتر شرکت ها پیش از هر کاری و در مسیر همکاری با شما ترجیح می دهند که کد ثبت و مدارک مربوط به اصالت فعالیت شما را ببیند.

در صورتی که نتوانید این مدارک را ارائه کنید احتمالاً آن ها پا پس می کشند. یکی از عواقب ثبت نکردن شرکت عدم فعالیت شرکا و همین طور دیگر مجموعه ها به عنوان همکار با شماست. فراتر از این موضوع اگر مایل به ایجاد هلدینگ هایی برای کسب و کار و مجموعه خود هستید باید بدانید که باز هم در این مسیر دستتان بسته است.

اگر مایل به ایجاد ارتباط با شرکای تجاری خود هستید باز هم باید بگوییم که کمی پروسه برایتان سخت و البته با ریسک خواهد بود. چون هر اتفاقی در مبادلات مالی رخ دهد. پیش از این که شما مقصر هستید یا خیر، باید پاسخگوی قانون باشید.

قید شرکت در مزایده ها و مناقصه ها را بزنید

اگر به عنوان یک شخص حقوقی در مناقصه ها و مزایده ها شرکت می کنید قطعاً شرکت شما ثبت شده است. در غیر این صورت این امکان را نخواهید داشت. این مناقصه ها هم می تواند از سوی شرکت ها شما و هم برای خرید سهم شرکت های دیگر باشد.

اگر شرکتم را ثبت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

در نهایت می توان گفت که شما یک پله سوددهی بزرگ تجاری را با عدم ثبت شرکت از دست داده اید. امتیازی که کسب و کارها می توانند از آن استفاده کنند، اما شما به دلیل عدم رعایت قانون مدنی در خصوص کسب و کار ها و شرکت ها اجازه آن را ندارید. از طرفی به هیچ عنوان این مسئله را فراموش نکنید که ثبت شرکت می تواند سبب ارتقای سطح اعتبار شما در این گونه مجامع تجاری شود.

یکی از مهم ترین امتیازاتی که همواره شرکت های ثبت شده نسبت به دیگر مجموعه ها و مراکز فعال بدون مجوز دارند، امکان فعالیت های سودآور و تجارت های بزرگ تر است.

حمایت های قانونی نخواهید داشت

تصور کنید که در یک قرارداد مالی، یک کلاهبرداری علیه شما انجام می شود. در این شرایط معمولا یکی از بزرگترین مشکلات این است که حتی اگر قصد پیگیری قانونی هم داشته باشید خودتان دچار مشکل می شوید. در این حین باید به این موضوع توجه کنید که ثبت شرکت برای شما یک مزیت مهم دارد و آن هم این است که همواره زیر سایه قانون هستید.

قانون از شما بر اساس مفادی که برای شرکت های سهامی عام و خاص وجود دارد حمایت می کند. تمام تلاش اداره ثبت شرکت ها این است که از بروز مشکلات حقوقی برای شرکت ها با دادن ساز و کار به آن ها جلوگیری کند. یکی از این ساز و کارها ثبت شرکت خواهد بود. وقتی یک کسب و کار یا نام و برند ثبت می شود در واقع خودش را جزئی از قانون می کند.

امکان دریافت نمایندگی را ندارید

اگر یک مجموعه کسب و کاری کوچک هستید، با عدم ثبت شرکت این امتیاز را از دست می دهید که از شرکت های بزرگ دیگر نمایندگی بگیرید. کشورهای خارجی نیز فعالیت های شما را در حوزه تجارت داخلی بررسی می کنند و از شما مجوزهای رسمی کشور مبدا را می خواهند. آنها می توانند در صورت نیاز از طریق وکلای بین المللی مجاز یا غیرمجاز بودن، ثبت شدن و یا عدم ثبت شدن شرکت شما را چک کنند.

در صورتی که شرکت شما ثبت نشده باشد، آن ها در ارائه نمایندگی به شما معذور هستند. چون به هر حال یک سری مفاد قانونی و حقوقی و همین طور حاشیه مسئولیت وجود دارد که اگر توسط شما رعایت نشود آن ها به عنوان یک نماد و برند بین المللی به مشکل بر می خورند. حتی اگر از آن ها در مجامع قانونی و حقوقی ایران شکایتی هم ثبت شود، شما نمی توانید پاسخگو باشید و در نتیجه این شکایت تبدیل به یک پرونده بین المللی خواهد شد.

عدم امکان کسب اطلاعات در مورد شرکت توسط مشتریان

تصور کنید که یک مشتری، شرکت و تجارت بزرگ قصد کسب اطلاعات در مورد شرکت شما را دارد. ثبت نکردن شرکت باعث می شود که افراد حقیقی یا حقوقی نتوانند در مورد کسب و کار و شرکت شما تحقیقات لازم را به عمل آورند. وقتی که شرکت خود را ثبت می کنید، توضیحاتی در مورد اعضای هیئت مدیره، آدرس، تلفن تماس و … در روزنامه های رسمی و وب سایت اداره ثبت درج می شود.

در نتیجه می توان به راحتی همه چیز را در مورد شما بررسی کرد. اگر این اطلاعات در دسترس نباشد، حتی مشتریان خرده پا برای خرید های کوچک و محدود هم به شما اعتماد نمی کنند؛ در نتیجه این موضوع را فراموش نکنید که عدم امکان کسب اطلاع در مورد شرکت شما یک ضرر بزرگ است.

عدم امکان اخذ وام و تسهیلات بانکی

دریافت وام در کشور ایران یکی از روش های غلبه بر کاهش ارزش نقدینگی است. البته شاید راه اصلی نباشد اما در وضعیت حال حاضر تنها راه ممکن برای کسب و کارها و شرکت ها خواهد بود. در وضعیتی که شرکت شما ثبت نشده باشد، به هر حال به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته نخواهید شد، مشکل بزرگی که در مسیر گریبان شما را می گیرد این است که شامل دریافت هیچ کدام از تسهیلات و وام ها نخواهید شد.

بسیاری از بانک ها به عنوان پیش شرط از شما کد ثبت می خواهند. لازم است که آگهی خود را در روزنامه های رسمی کشور نیز ارائه دهید. اگر این امکان را ندارید پس شرکت شما ثبت نشده است. از نظر قانونی هم مشکلات بزرگی سد راه شما خواهد شد.

با ثبت شرکت در واقع اعتبار شما افزایش می یابد و یک امتیاز بزرگ نسبت به سایر وام گیرندگان خواهید داشت. از طرفی سخت گیری ها برای تایید هویت شما نیز کم تر می شود و بند های مربوط به ضامن نیز برای شما سهل تر خواهد شد.

مشکلات مالیاتی بزرگ

مالیات هزینه ای است که توسط سازمان مالیات کشور به عنوان بخشی از زیرمجموعه های اداره دارایی از شما دریافت می شود. در صورتی که شرکت شما شناسایی شده اما ثبت نشده باشد، قرارهای مالی سنگینی وضع خواهد شد و حتی در برخی موارد شما مجرم شناخته خواهید شد. این به نوعی فرار مالیاتی به حساب می آید که عواقب خوبی هم ندارد.

اگر شرکتم را ثبت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

از طرفی اگر به عنوان یک شرکت و نام یک برند و کسب و کار فعالیت دارید، موظف هستید که دفاتر پلمپ را تکمیل کرده و آن ها را تحویل اداره دارایی دهید. در غیر این صورت مشکلات عدیده ای برای شما ایجاد می شود. با ثبت یک شرکت زیر سایه قانون کار، باید حقوق و مزایا و البته بیمه را برای کارمندان خود در نظر بگیرید و البته که در صورت عدم ثبت شرکت، دست کارمندان برای شکایت از شما بر اساس قوانین کار باز است.

جمع بندی

عدم ثبت شرکت می تواند سبب بروز مشکلات ریز و درشت زیادی برای کسب و کارها، شرکت ها و مجموعه های تجاری داخلی، بین المللی و حتی شتاب دهنده ها باشد. اگر از دسته افرادی هستید که به دلیل قوانین پیچیده ثبت شرکت ها دچار سردرگمی شده و می خواهید قید فعالیت در سایه اداره ثبت شرکت ها را بزنید، باید بگوییم که احتمالاً خیلی زود و با ورود به مسیر کاری و توسعه تجارت تان، دچار پشیمانی می شوید.

در نتیجه حتما پیش از تصمیم گیری نهایی در این مورد مشورت های لازم با افراد و یا موسسات ثبت شرکت خبره را داشته باشید. من از دوستانم در این باره پرسیدم و آنها موسسه فکر برتر را به من پیشنهاد کردند. کارشان عالی بود! تنها موردی که بود بنظر من کمی سرعت کار کمتر از توقع من بود، به غیر از این همه چیز خیلی خوب بود.

حتما قبل از انجام هر کاری، مقاله مراحل ثبت شرکت فکر برتر را بخوانید. تقریبا تمام اطلاعاتی که لازم دارید را بدست خواهید آورد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا