کد خبر: ۵۲۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
به گفته‌ی سخنگوی وزارت صمت هدف از واردات خودرو تنظیم بازار خودروهای مورد تقاضای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین، انتقال فناوری و ایجاد رقابت است و حقوق ورودی نیز بر همین اساس تعیین می‌شود.

به گزارش تجارت امروز؛ سخنگوی وزارت صمت بیان کرد: تعیین حقوق ورودی کالا یک سیاست‌گذاری تجاری است و عوامل تعیین‌کننده آن ازجمله درجه حمایت از صنایع داخل و حفاظت از محیط زیست یا برخی اقشار هدف است و ربطی به تأمین کسری بودجه ندارد.
وی در پاسخ به منتقدان تعرفه شناور خودرو‌های وارداتی، خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به توضیح دارد که قرار نیست تعرفه واردات خودرو باهدف تأمین رقم مربوط در قانون بودجه تعیین شود، بلکه هدف حمایت از دهک‌های متوسط و کم‌درآمد برای خرید خودرو است.
سخنگوی وزارت صمت ادامه داد: معنی تعرفه گذاری قطعی پس از تعیین قیمت نهایی در بورس کالا، ایجاد هرج‌ومرج تعرفه‌ای و فضای غیر شفاف برای واردکنندگان نیست و این موضوع به‌زودی در آیین‌نامه اجرایی شفاف‌سازی می‌شود.

روند رو به رشد تولید خودرو

وی بابیان اینکه تولید خودرو روند روبه رشدی داشته است، تصریح کرد: اجرای ۹ پروژه تحولی صنعت خودروسازی، ثبات‌بخشی به تولید، اصلاح سازوکار‌ها و تأمین قطعات را به همراه داشته که ازجمله مهم‌ترین عوامل رشد در این صنعت است. طبق اطلاعات سامانه کدال در پنج‌ماهه نخست امسال شاهد رشد ۲۴ درصدی تولید ایران‌خودرو و سه‌درصدی سایپا بوده‌ایم.
وی یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، خودروی اقتصادی تولید داخل از نیمه دوم سال آینده روانه بازار خواهد شد. صدور ۲۳۰ میلیون کد رهگیری برای قطعات خودرو و ۱۳۰ هزار شناسه که باعث می‌شود جلوی عرضه کالای قاچاق و تقلبی در بازار گرفته شود، از دیگر اقدامات تحولی وزارت صمت در این حوزه است.

حرکت خودروسازان به سمت تولید پلتفرم‌های مشترک

مشاور وزیر صمت همچنین با اشاره به نمایش دستاورد‌های شرکت‌های خودروساز داخلی در بیست و دومین نمایشگاه خودروی مشهد، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه دیدیم که صنعت خودرو به سمت بن سازه‌ها و پلتفرم‌های مشترک می‌رود که همین هماهنگی و هم‌افزایی بین شرکت‌های مختلف خودروسازی اعم از خصوصی و دولتی باعث کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو خواهد شد.

انتهای مطلب

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: