کد خبر: ۵۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
قوانین مربوط به واردات خودرو به‌جای کوتاه کردن دست دلالان بیشتر دست آنان را باز می‌گذارد و به دلیل تخصیص خودرو به دو خودروساز بزرگ کشور تأثیری در قیمت‌ها ندارد.  

به گزارش تجارت امروز؛ تخصیص نزدیک ۵۰ درصد ظرفیت واردات خودرو به دو خودروساز بزرگ کشور و نحوه چیدمان قوانین واردات خودرو شائبه ایجاد رانت و فساد در واردات خودرو و عدم تأثیر آن بر بازار را زیاد کرده است.  
متأسفانه به آئین‌نامه‌ای که برای قانون مصوب مجلس در بحث واردات خودرو نوشته‌شده است، انتقاداتی وارد است. اول اینکه شرط و شروطی که برای واردات خودرو لحاظ شده می‌تواند منجر به ایجاد مافیا در این حوزه شود و امتیازاتی که به برخی از شرکت‌ها نسبت به سایر شرکت‌ها داده می‌شود می‌تواند زمینه شکل‌گیری مافیای واردات خودرو را ایجاد کرده و همان مافیایی که امروز در صنعت خودروسازی وجود دارد از طریق همین شرایط می‌تواند به واردات خودرو وارد شود.
برخی از سخت‌گیری‌های لحاظ شده در این آئین‌نامه و مراحل متعددی که در آن ذکرشده است کمک می‌کند تا همان افراد خاص و شرکت‌های خاص در  واردات خودرو وارد شوند و این یعنی در واردات خودرو نیز انحصار ایجاد می‌شود.


واردات خودرو هیچ تأثیری بر کاهش قیمت خودرو ندارد!

قیمت تعیین‌شده برای واردات خودرو شامل واردات خودرو‌های لاکچری خواهد شد درحالی‌که هدف این بود که با واردات خودرو‌های باکیفیت و باقیمت متعادل خارجی بتوان قیمت خودرو در داخل را تعدیل کرد. باقیمت تعیین‌شده برای واردات خودرو قیمت‌های داخلی تعدیل نخواهد شد.
از سوی دیگر  واردات ۷۰ هزار خودرو در خوش‌بینانه‌ترین حالت نمی‌تواند تغییری در بازار ایجاد کند چراکه نیاز بازار بیش از این رقم است. از سوی دیگر بر اساس موارد دیده‌شده در این آئین‌نامه، خودروسازان خیلی منتفع خواهند شد. بنده در فرصت مناسب مافیایی که قصد ورود به حوزه واردات خودرو را دارند افشا خواهم کرد.
انتهای مطلب

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: