صنعت غذایی

آشنایی با پربارتربن نهال گردو و بادام در ایران

شناخت و انتخاب نهال گردو پربار و نهال بادام پربار می‌تواند سود مالی بسیار زیادی را عاید شما کند. به همین دلیل اکثر باغداران با تجربه در هنگام احداث باغ گردو یا بادام خود، تنها از نژادهایی نهال انتخاب می‌کنند که بسیار پربار و پرمحصول هستند. این نژادها اگرچه محبوب‌تر و گران‌تر هستند اما در آینده سود بیشتری را به شما خواهند داد. اگر بهترین نژادهای نهال گردو و بادام مختص به کشور ایران را نمی‌شناسید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

پربارترین نهال گردو چه نهالی است؟

به طور معمول نهال گردو پربار شامل نهال‌هایی می‌شود که علاوه بر باردهی عالی ، در زمان کمتری شروع به میوه دادن می‌کند و عمر میوه‌دهی بیشتری نسبت به دیگر نژادها دارد. این نژادها معمولا مقاومت بالایی در برابر بیماری‌های خاص مانند آنتراکنوز، بلایت پوسیدگی ریشه و طوقه از خود نشان می‌دهد و قسمتی از محصول در اثر مریض شدن درخت از بین نخواهد رفت.

لازم به ذکر است که برای داشتن نهال گردو پربار باید در آ نرا اقلیم مناسب بکارید و نیاز به سرما و مقاومتش به هوای سرد را در نظر داشته باشید. در غیر این صورت کیفیت و کمیت محصول به شدت کاهش می‌یابد و از عمر مفید درخت تا حد بسیار زیادی کم می‌شود. از بهترین نهال گردو پربار موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·     نهال گردو ژنوتیپ

نهال گردوی ژنوتیپ را کانادایی می‌دانند که علاوه بر پربار بودن، خواص بسیار زیادی برای مصرف کنندگان خود دارد. این نژاد در ابتدا با نام ژنوتیپ در ایران یافت شد اما پس از انتشار در کشورهای دیگر، مورد اصلاح نژادی در کشور کانادا قرار گرفت و بازدهی بالاتری پیدا کرد تا جایی که به عنوان نهال گردو پربار شناخته می‌شود. بهترین مکان جهت کاشت نهال گردو ژنوتیپ مناطق معتدل،سردسیری  است نیاز سرمایی این نژاد بین ۶۰۰ الی ۱۴۰۰ ساعت دمای صفر درجه است.

·     نهال گردو چندلر پیوندی

اگر به دنبال نهال گردو پربار برای مناطق سردسیر کشور هستید حتما نام گردوی چندلر را شنیده‌اید. این نژاد اصلاح شده یکی از بهترین نژادهای امریکایی موجود در بازار است که علاوه بر مقاومت بالا در سرمای زمستان و ارتفاعات کوهستانی، در برابر مریضی‌های مختص درختان گردو نیز تا حد زیادی مقاوم است. بهتر است نهال گردو چندلر در ارتفاعات بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا کاشته شود و در زمینه آبیاری، کوددهی و هرس کردن اصلا کوتاهی نکنید تا یک نهال گردو پربار  داشته باشید و از بازدهی بالای این نژاد شگفت زده شوید.

·     نهال گردو فرنور پیوندی

یکی دیگر از انواع نهال گردو پربار برای هوای سرد و کوهستانی کشور، نژاد فرنور است. این نژاد پیوندی است و با هدف بالا بردن باردهی و کیفیت میوه مورد اصلاح قرار گرفته است. اصالت نهال گردو فرنور به کشور فرانسه می‌رسد و می‌تواند تا ۱۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا کاشته شود و بهترین باردهی را داشته باشد.

پربارترین نهال بادام چه نهالی است؟

نهال بادام پربار شامل نژادهایی می‌شود که در هر سال میوه بسیار زیاد با کیفیت بالا دارد و مقاومت بسیار خوبی در برابر آفات و بیماری‌های مختص درختان بادام مانند پوسیدگی ریشه، صمغ زدگی تنه، سفیدک زدن، پژمردگی آوندی، شته و شپشک از خود نشان می‌دهد. از بهترین نژادهای نهال بادام پر بار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·     نهال بادام دیرگل اذر

نهال بادام دیرگل آذر یکی از نژادهای مناسب برای مناطقی است که بهاری سرد دارند و سرمای بهاره آسیب زیادی به شکوفه‌ها وارد می‌کند. این نژاد در مقایسه با دیگر نژادهای موجود در بازار حدود ۱۵ تا ۲۰ روز دیرتر شکوفه می‌کند و می‌تواند بهترین انتخاب برای کاشته شدن در مناطق سردسیر کشور باشد.

·     نهال بادام مامایی

این نهال به عنوان نهال بادام پربار در کشور شناخته می‌شود و همانطور که از اسمش پیداست گوسته سخت و محکمی دارد و اصلا پوست کاغذی نیست. با این حال به خاطر طعم خوشمزه و پرخاصیت مغزش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.این نژاد مقاومت بسیار خوبی به کم آبی دارد و به دلیل دیرگل بودن به راحتی در مناطق سردسیر کاشته می‎شود.

·     نهال بادام فرانیس کاغذی

نهال باددام فرانیس کاغذی یک از انواع نهال بادام پربار در ایران است که پوست کاغذی دارد و با ضربه‌ای کوچک شکسته می‌شود. این نژاد زودگل است و کاشت ان را تنها در مناطق گرمسیر کشور توصیه می‌کنیم.

معتبرترین مرکز خرید نهال، نهالستان برترنهال

اگر به دنبال خرید نهال گردو پربار یا نهال بادام پربار هستید باید از نهالستان‌های معتبر و خوشنام موجود در کشور خرید خود را انجام دهید. نهالستان برتر نهال به عنوان یکی از معتبرترین مراکز خرید نهال در کشور می‌تواند نهال‌هایی شناسنامه دار و سالم را به شما ارائه کند. در این مرکز بهترین نژادهای موجود در بازار بر اساس بودجه و آب و هوای منطقه شما معرفی خواهد شد. بدین ترتیب احتمال از بین رفتن نهال و خراب شدن سرمایه‌تان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که نژادهای موجود در برتر نهال همگی اصلاح شده هستند و مقاومت بالایی در برابر بیماری‌ها و آفات از خود نشان می‌دهد.

منبع: https://www.hidoctor.ir/۳۵۸۵۴۰_پربارتربن-نهال-گردو-و-بادام-در-ایران-را.html/

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا