کد خبر: ۵۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

توقف خط تولید خودروهای ارزان تا پایان سال

توقف تولید خودروهای قدیمی به علت زیان‌ده بودن، عقب ماندگی تلکنولوژی، کمبود سطح ایمنی و.... مسائلی از این دست قبیل می‌باشد.

به گزارش تجارت امروز؛ توقف تولید خودروهای قدیمی به علت زیان‌ده بودن، عقب ماندگی تلکنولوژی، کمبود سطح ایمنی و.... مسائلی از این دست قبیل می‌باشد.اکنون نیز قرعه کار به نام پژو 405 و سمند افتاده است که مهم‌ترین فاکتور توقف خط تولید این دو خودرو، قدیمی شدن پلتفرم و طراحی آن‌ها است، به طوری که دیگر امکان رعایت استانداردهای روز ایمنی و زیست محیطی وجود نداشته باشد و همچنین شکل و شمایلش نتواند خریداران را جذب کند.

دومین فاکتور حائز اهمیت که باعث می‌شود مدیران خودروسازی‌ها مجاب به توقف تولید یک خودرو شوند، سودآور نبودن آن است. در این حالت خودرو باعث ضرر و زیان شرکت‌های تولیدکننده می شود و تراز مالی آن ها را منفی می کند. توقف تولید خودرو در کشورهای پیشرفته معمولا به سرعت اتفاق می‌افتد،  به همین دلیل هر چند سال یک بار با نسل‌های جدیدی از محصولات این خودروسازان با ظاهر و مشخصات فنی و آپشن‌های جدید رو به رو می شویم در حالی که این اتفاق در خودروسازی های داخلی ما بر عکس است و شاهد تولید محصولاتی تا چهار دهه، آن هم با کمترین تغییرات بوده ایم البته در مواردی شاهد این بوده ایم که خودروسازهای داخلی هم مجبور به توقف تولید برخی محصولات شان شده اند. به تازگی مدیرعامل ایران خودرو خبر از توقف تولید سمند و پژو 405 در روزهای آینده داده است. البته پیش از این هم خبرهایی مبنی بر توقف تولید تیبا و ساینا تا آخر سال مطرح بوده است.

 

پژو405:  بعد از جنگ تحمیلی پژو ۴۰۵ اولین محصول صنعت خودروی ایران بود و به سرعت به پرفروش‌ترین خودروی صندوق دار بزرگ کشور تبدیل شد. پژو 405 یکی از مسن ترین خودروهای کشور نیز هست که بالاخره قرار است تولیدش متوقف شود. تیپ‌های مختلفی از این خودروی فرانسوی به دست مشتریان ایرانی رسید که از مهم‌ترین آن ها می‌توان به تیپ‌های GLX و GLI و SLX اشاره کرد. البته در برهه ای هم ایران خودرو با ترکیب اتاق پژو و موتور پیکان، خودروهایی با نام های پژو روآ و پژو RD  ساخت. یکی از مهم ترین موضوعاتی که درباره پژو 405 مطرح است، مصرف بالای این خودروست که گفته می شود بیش از 10 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می کند که نسبت به میانگین مصرف خودروهای جهانی تقریبا 2 برابر است. صحبت از حذف پژو 405 از سال ها پیش مطرح بود و در سال 1399 تولید تیپ GLX آن متوقف شد اما همچنان تیپ های دیگر آن در کشور تولید می شود یعنی این خودرو حدود 32 سال در کشور با کمترین تغییرات در حال تولید است. قائم مقام اجرایی ایران‌خودرو گفته است خلاء ناشی از توقف پژو 405 با خودروهای دیگری نظیر پارس و رانا پلاس جبران خواهد شد.

 

سمند: سمند از سال 1381 در کارخانه ایران خودرو روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شد و عنوان اولین خودروی ملی را از آن خود کرد. این خودرو قرار بود جایگزین پیکان و پراید شود اما در زمان ورود به بازار قیمت خیلی بیشتری پیدا کرد و اصلا نتوانست جای این دو خودرو را که پیش از این تولیدشان متوقف شده بود، بگیرد. اولین خودروی ملی ایران تیپ‌های مختلفی شامل سمند X7، سمند EL، سمند سریر، سمند SE، سمند LX و سمند سورن دارد که هم اینک فقط LX و سورن روی خط تولید باقی مانده‌اند. انواع سمند از همان اولین تیپ تا آخرین مدل، فرم و شکل یکسان خود را حفظ کرد و فقط تغییرات جزئی در جلوپنجره، چراغ‌ها و سپرها و همین طور کابین داشته و البته برخلاف همه جای دنیا که هر چه زمان می گذرد خودروهای با کیفیت تری تولید می شوند مجله خودرو مدعی شده مدل‌های قدیمی سمند پیشرانه‌های قوی‌تر و کم‌مصرف‌تری داشته اند. قرار است سمند سورن پلاس جایگزین خودروهای سمند باشد.

 

پایان مطلب

 

 

نظر شما