کد خبر: ۵۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲

قله پیشرفت آلمان؛ استارتاپ

بیش از 10 سال است که آلمان روی پلتفرم‌های استارتاپ‌اش  سرمایه گذاری کرده است و اکنون پس از اتمام اپیدمی کرونا، کشور آلمان را به یک قطب برای رشد و ارتقای ایده‌های استارتپی تبدیل کرده است.

به گزارش تجارت‌امروز؛ بر اساس داده‌های startupdetector و Statista، کسب‌وکار‌های استارتاپی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ برای دومین بار متوالی نسبت به سال قبل افزایش یافتند. در این سه ماهه تعداد ۸۰۶ استارتاپ جدید راه‌اندازی شد که رقم بالایی برای صنعت استارتاپ محسوب می‌شود.


صنعت استارتاپ آلمان صنعت فعال و رو به رشدی است. با توجه به همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ استارتاپ‌های حوزه تجارت الکترونیک در این کشور پیشرفت زیادی را شاهد بودند. اما در سال ۲۰۲۱ این بخش نرم‌افزار بود که در صدر توجه بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها در این کشور قرار گرفت.

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا با ۸۳ میلیون شهروند و دارای تولید ناخالص داخلی ۴ هزار میلیارد دلاری است. نوآوری‌های بخش علم و فناوری در این کشور اکوسیستم استارتاپی فعال و قدرتمندی را به وجود آورده که در حال جذب سرمایه بسیاری زیادی است. از ابتدای سال ۲۰۲۲ استارتاپ‌های آلمانی ۸٫۱ میلیارد پوند سرمایه جذب کرده‌اند که ۳۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته. سال ۲۰۲۰ همان سالی بود که بلومبرگ آلمان را نوآورترین کشور جهان نامید.


بر اساس داده‌های startupdetector و Statista، کسب‌وکار‌های استارتاپی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ برای دومین بار متوالی نسبت به سال قبل افزایش یافتند. در این سه ماهه تعداد ۸۰۶ استارتاپ جدید راه‌اندازی شد که رقم بالایی برای صنعت استارتاپ محسوب می‌شود.


تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۱ دومین بخش پرطرفدار در صنعت استارتاپ آلمان بود. اولین جایگاه متعلق به بخش نرم‌افزار است. اما تمامی شهر‌های آلمان به یک اندازه در پیشبرد صنعت استارتاپ تجارت الکترونیک این کشور سهم ندارند. هر شهر بر اساس موقعیت و میزان توسعه خود در صحنه استارتاپ‌های اقتصاد دیجیتال حاضر می‌شوند.

شهر برلین به عنوان پایتخت آلمان در صدر قرار دارد. اکثر استارتاپ‌های تجارت الکترونیک در برلین، پایتخت پرجنب و جوش آلمان، تأسیس شده‌اند. دولت برلین ۲۴ استارتاپ تجارت الکترونیک را در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ ثبت کرد. رتبه دوم متعلق به ایالت فدرال نوردراین-وستفالن با ۲۲ استارتاپ جدید در این زمینه است. جایگاه سوم متعلق به باواریا با ۱۵ استارتاپ تازه تاسیس در زمینه تجارت الکترونیک است. پس از آن، بادن-وورتمبرگ با ۱۱ استارتاپ و هامبورگ با ۸ استارتاپ را داریم. این پنج ایالت برتر در راه‌اندازی استارتاپ‌های تجارت الکترونیک به عنوان موتور‌های اقتصادی آلمان شناخته می‌شوند. در آلمان، فقط ایالت‌های ساکسونی-آنهالت و مکلنبورگ هیچ استارتاپی را در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ ایجاد نکرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

صنعت کشت گل رقیبی پایاپای برای نفت

جداسازی حساب‌های تجاری و شخصی؛ خوب یا بد؟


در این مقایسه، اکثر ایالت‌هایی که در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارند، در شرق آلمان که اقتصاد ضعیف‌تری دارد قرار گرفته‌اند. استارتاپ‌های یک صنعت خاص در مناطقی مستقر می‌شوند که صنعت مورد نظر در آن وضعیت بهتر و توسعه یافته‌تری دارد. معمولا فناوری‌های جوان‌تر مانند تجارت الکترونیک یا نرم‌افزار در اطراف پایتخت متمرکز شده‌اند. به همین دلیل است که برلین در صدر این رده‌بندی قرار دارد. همانطور که قبلاً متوجه شده‌اید، اکثر تولیدکنندگان استارتاپ‌های خود را در نوردراین-وستفالن ثبت می‌کنند و بیشتر شرکت‌های حمل‌ونقل در باواریا و بادن-وورتمبرگ، قطب صنعت خودرو آلمان، تأسیس شده‌اند. بنابراین، صنایع از موقعیت‌های مکانی مناسب نفع می‌برند و ترجیح می‌دهند استارتاپ‌های خود را در جایی راه‌اندازی کنند که محیط مناسب‌تری برای رشد داشته باشد.


بنیان‌گذاران کسب و کار در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ یک سال چالش برانگیز را پشت سر گذاشتند. به دنبال شیوع ویروس کرونا، بسیاری مجبور شدند برنامه‌های خود را به دلیل چشم انداز نامطمئن اقتصادی کنار بگذارند. با این حال در آلمان، اقدامات دولت، از جمله کمک‌های مالی، به بهبود صنعت استارتاپ کمک کرد.

دنیای الکترونیک همیشه جذابیت خاص برای دنیال کنندگان و کاربران خود دارد و به علت نیز توانسته دومین صنعت محبوب در استارتاب تبدیل شود.
تجارت الکترونیک در حال حاضر دومین صنعت محبوب در میان بنیانگذاران استارتاپ است. برخلاف سه ماهه دوم ۲۰۲۰ که حوزه پزشکی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد، تجارت الکترونیک در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ از حوزه پزشکی سبقت گرفت. مقامات آلمانی ۹۵ شرکت تازه تاسیس تجارت الکترونیک را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ ثبت کردند. در مقایسه با سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ این استارتاپ‌ها تقریبا ۶۰ درصد افزایش یافتند. موج استارتاپ‌ها در بخش تجارت الکترونیک را می‌توان به افزایش گرایش شهروندان به سمت خرید آنلاین نسبت داد، که جرقه آن با عواملی از جمله همه‌گیری کرونا زده شد.

این استارتاپ پلتفرمی برای رزرو خدمات توریستی و هتل‌ها در اختیار مسافران می‌گذارد. نرم‌افزار Get your guide برای کمک به رفتن به مکان‌های ناشناخته طراحی شد. در ابتدا توریست‌ها با تورلیدر‌های آماتور ارتباط برقرار می‌کردند، اما رفته رفته این نرم‌افزار به پلتفرمی برای ارائه انواع خدمات توریستی تبدیل شد.

Personio: پرسونیو نرم افزار منابع انسانی خود را در اختیار شرکت‌های کوچک و متوسط قرار می‌دهد. با استفاده از این نرم‌افزار مبتنی بر رایانش ابری، تمام فرآیند‌های منابع انسانی، دیجیتالی و ساده می‌شوند. پرسونیو که در مونیخ مستقر است، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در زمان خود صرفه‌جویی کنند تا بتوانند در موضوعات مهم‌تری مانند توسعه استعداد‌ها یا برندینگ کارفرما سرمایه‌گذاری کنند.


Gorillas: یک استارتاپ خرده فروشی است که مواد غذایی و سایر اقلام روزانه را در دارک استور‌های خود انبار و نگه‌داری می‌کند. از زمان سفارش تا تحویل محصول توسط پیک‌های Gorillas تنها ۱۰ دقیقه فاصله است.


Flixbus: یک استارتاپ آلمانی است که در سراسر اروپا حمل و نقل را برای همه افراد آسان می‌سازد. قیمت‌هایی که این پلتفرم ارائه می‌دهد پایین و رقابتی هستند. این کمپانی از سال ۲۰۱۳ بزرگترین مجری حمل و نقل اتوبوس‌ها در مسافت طولانی است.


پایان مطلب

نظر شما