اجتماعی

عطرهای بچگانه و عوارض آن

علاقه به تمیزی و پاکیزگی در همه انسان ها به صورت ذاتی از بدو تولد وجود داشته که شامل سنین خاصی نمی شود. از آنجا که کودکان هم مانند بزرگسالان علاقه دارند تمیز،پاکیزه و خوش بو به نظر برسند و در کنار آن ممکن است گاه رفتارهای پدر و مادر خود را هنگام زدن عطر مشاهده کنند، ممکن است بخواهند آنها هم زدن عطر را مانند والدین شان تجربه کنند. اما آیا زدن عطرهای بچگانه برای آن ها عوارض دارد؟ پاسخ این سوال مثبت است. گاه ممکن است برخی والدین برای خوشبوتر شدن کودکان شان از عطر استفاده کنند اما باید بدانند که این کار عوارضی را برای کودک شان به همراه خواهد داشت که باید آن را جدی بگیرند. زدن عطر در سنین کودکی باعث آسیب به سیستم تنفسی کودک شده و همچنین برای پوست او نیز بسیار مضرخواهد بود.

خطرات عطر برای کودکان

عطرها همانطور که گفتیم برای کودکان خطرآفرین هستند، چراکه اغلب آنها از مواد شیمیایی مضر تشکیل شدند و مواد تشکیل دهنده اغلب شان شامل مواد مضر و شیمیایی است. ورود مواد شیمیایی به بدن کودک باعث می شود تا کودک در معرض آسیب های جدی که مهم ترین آن صدمه به سیستم بدنی او است قرار بگیرد. برای همین هم هست که اغلب پزشکان پوست و کودک توصیه می کنند که والدین عطرها را دور از دسترس کودکان قرار دهند و از زدن آنها برای کودکان شان اجتناب کنند.

عطرهای بچگانه

در سال های اخیر محصولاتی با نام عطرهای بچگانه وارد بازار با مارک ها و برند های مختلف شده که ادعا می کنند برای کودکان ساخته شدند. این عطرها که اغلب دارای تصاویر کارتونی هستند و بیشتر توجه کودکان را به خود جلب کرده و آن ها را به استفاده مداوم آنها ترغیب می کنند اما بهتر است بدانید که لزوما این عطرهای بچگانه بدون ضرر و ایمن نبوده و ممکن است آنها هم دارای عوارضی برای کودکان داشته باشند.

ادکلن ها چه مضراتی برای کودکان دارند؟

عطرهای بچگانه و عوارض آن

یکی از مهم ترین عوارضی که عطرها برای کودکان می توانند به همراه داشته باشند ایجاد حساسیت و آلرژی می باشد. به وجود آمدن این عارضه در کودک بسیار خطرناک بوده و تهدید جدی ای برای سلامت او در آینده خواهد بود. سرفه، عطسه، آبریزش بینی از مهم ترین علامت آلرژی به این محصولات است که در صورت مشاهده باید جدی تلقی شود. البته حساسیت به دو صورت بروز می کند که عبارت اند از:

  • حساسیت تنفسی: ایجاد حساسیت تنفسی در کودکان هنگام استفاده از عطرها بسیار نگران کننده خواهد بود و سلامتی او را به صورت جدی در آینده تهدید خواهد کرد. طبیعتا این عارضه در کودکان زیر دو سال بسیار خطرناک تر خواهد بود.
  • حساسیت پوستیواکنش پوست به مواد شیمیایی داخل عطرها از رایج ترین عوارضی است که کودکان اغلب تجربه می کنند. چراکه پوست کودکان بسیار حساس و لطیف است و به کوچک ترین ماده محرک شیمیایی سریعا واکنش خواهد داد. تاول، خارش، قرمز شدن پوست کودک از علائم حساسیت پوستی هنگام استفاده از انواع عطرهاست.

چند راه کم عارضه برای استفاده از عطر در کودکان

اگر بعد از خواندن این مطلب بازهم تمایل به استفاده از عطربرای کودک خود داشتید حداقل نکاتی که در زیر برایتان نوشتیم را رعایت کنید تا کودک تان کمتر دچار آسیب جدی شود.

  • استفاده از عطرهای مخصوص کودک با برندهای معتبر: همانطور که گفتیم نمیتوان گفت که عطرهای کودک بدون عارضه هستند اما مطمئنا این عطرها نسبت به عطرهای دیگر دارای مواد شیمیایی کمتری بوده و عوارض کمتری را طبیعتا به دنبال خواهند داشت. برای همین بهتر است از عطرهای مخصوص کودک برندهای معتبر استفاده کنید که اغلب آن ها از تکنولوژی پمپ های غلیط پاش برای خارج کردن مایع عطر استفاده می کنند.
  • استفاده مداوم از عطر برای کودکان ممنوع: به علت عوارض جبران ناپذیری که گفتیم استفاده از عطرها برای کودکان به ویژه کودکان زیر دو سال توصیه نخواهد شد اما اگر تمایل داشتید برای کودکان بالاتر از این سن از عطرهای ویژه کودک استفاده کنید و خطرات آن را به جان خریدید حداقل در تعداد دفعات کمتری از این عطرها استفاده کنید و اجازه ندهید به صورت روزانه این عطرها در دسترس کودکان باشد. گاه مشاهده می شود والدین عطرها را به عنوان اسباب بازی در اختیار کودکان به صورت روزانه قرار می دهند که برای سلامتی آنها بسیارخطرآفرین خواهد بود.
  • زدن عطر روی پوست کودک ممنوععطرها به علت مواد شیمیایی و حساسیت پوست کودک برای بدن او بسیار مضر هستند و ممکن است که باعث ایجاد حساسیت های پوستی برای کودک تان شوند برای همین از زدن آنها به صورت مستقیم به پوست کودک تان خودداری کنید و در صورت تمایل مقدار کمی فقط به لباس آنها بزنید.
  • بازی با عطر و ادکلن ممنوعهمانطور که گفتیم برخی از والدین ممکن است عطرها را به عنوان اسباب بازی در اختیار کودک قرار دهند. عطرهای کودک اغلب با تکنولوژی پمپ غلیظ پاش تولید شدند و چون کودکان نحوه زدن درست و مقدار زدن را نمی دانند ممکن است از آنها استفاده بیش از حد کنند که گاه حتی پیش آمده یک کودک کل عطر را روی پوست و لباس های خود خالی کرده است. حتی خطر خوردن آن توسط کودک نیز وجود دارد که باز هم بسیار خطرناک است. بنابراین، عطرها را از دسترس کودک دلبند خود دور نگه دارید تا در آینده دچار پشیمانی نشوید.

استفاده از عطر برای مادران دارای نوزاد

یکی از مهم ترین نکاتی که پزشکان به مادرانی که نوزاد دارند همیشه این بوده که کمتر از عطرها حتی برای خودشان استفاده کنند. استفاده مدام مادری که نوزاد شیرده دارد از عطر دارای مضرات زیادی است و سلامتی نوزاد را تهدید می کند. همچنین، باعث می شود تا نوزاد بوی تن مادر خود را احساس نکند و در گرفتن ارتباط با مادر خود دچار مشکل شود. از طرف دیگر، بدن نوزاد به بوی عطر و مواد شیمیایی استفاده شده در آن بسیار حساس خواهد بود و به صورت سریع به این موضوع واکنش خواهد داد. بنابراین، تا یک ماهگی اصلا توصیه نمی شود تا مادران خود از عطر استفاده کنند چون این کار کودکان را در معرض حساسیت های پوستی و آلرژیک قرار می دهد. نکته کاربردی در انتخاب مواد آرایشی بهداشتی استفاده آسان است برای مثال مجهز بودن کرم ها به  پمپ کرم آرایشی بسیار کمک کننده است در عطرها نیز اگر اسپری کودکان به گونه ای در میزان مصرف در هر اسپری قابل تنظیم باشد می تواند مفید باشد.

منبع سایت شرکت تولیدی سپیدار پمپ : https://sepidarpump.ir

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا