مدیریت بازاریابی و فروش

محمدرضا دیانی مرد استراتژیک در صنعت لوازم خانگی

محمدرضا دیانی | تفکر استراتژیک محمدرضا دیانی در تصمیمات مرتبط با تولید.

تفکر استراتژیک به عنوان یک مهارت اجتناب ­ناپذیر مدیران صنایع، باعث می­شود تنها بر فعالیت­های ارزش ­آفرین تمرکز شده  و از پرداختن به همه­ امور اجتناب شود. صنعت لوازم خانگی، به عنوان یک صنعت استراتژیک در کشور که کیفیت زندگی مردم را به ­طور مستقیم تحت­ تأثیر قرار می­دهد به مدیران ارشدی نیازمند است که تفکر استراتژیک الگوی ذهنی آنها باشد. هدف از این مقاله توصیف کاربرد عملی تفکر استراتژیک در صنعت لوازم خانگی توسط محمدرضا دیانی از مدیران موفق این صنعت است.

تفکر استراتژیک لازمه رشد سازمان

آنچه از معنای تفکر استراتژیک استنباط می­شود، دارا­بودن قدرت ذهنی برای تشخیص متغیرها و روندهای استراتژیک اثرگذار بر نتایج کلیدی عملکرد در سازمان­ها است. باوجود آنکه عوامل متعددی را می­توان به عنوان متغیرهای کلیدی عملکرد در صنعت لوازم خانگی برشمرد اما در این نوشتار تنها بر برخی از این متغیرها تأکید خواهد شد. از جمله نتایج کلیدی عملکرد در صنعت لوازم خانگی، می­توان به تولید محصولات متنوع بااستفاده از تکنولوژی روز، دارا­بودن نیروی انسانی کارآمد و باانگیزه و دستیابی به رضایت مشتریان اشاره کرد.

در دنیای پرتلاطم امروزی، داشتن توانایی تشخیص متغیرهای کلیدی و روندهای پراهمیت تأثیرگذار بر نتایج کلیدی عملکرد یک سازمان، از جمله ویژگی­های ضروری برای مدیران ارشد محسوب می­شود. بسیاری از مدیران باوجود آنکه به علم مدیریت و برنامه ­ریزی استراتژیک مجهز هستند و به تدوین استراتژی­ هایی جهت رسیدن به اهداف سازمان مبادرت می­ورزند؛ اما از مهارت تفکر استراتژیک بی ­بهره­ اند.

این در حالی است که تدوین استراتژی­ های سازمان در هر سطح، بدون درنظر گرفتن متغیرها و همچنین روندهای کلیدی مؤثر بر موفقیت سازمان­ها یک رویکرد آسیب­ پذیر و محکوم به شکست است. محمدرضا دیانی، از جمله مدیران ارشدی است که در تصمیمات استراتژیک خود به خوبی این رویکرد را بکار گرفته است.

محمدرضا دیانی مرد استراتژیک در صنعت لوازم خانگی

تفکر استراتژیک محمدرضا دیانی در تصمیمات مرتبط با تولید

بررسی روند تصمیمات استراتژیک این مدیر ارشد، در تولید لوازم خانگی به خوبی دارا بودن تفکر استراتژیک ایشان را موردتأیید قرار می­دهد. تمرکز بر کسب دانش فنی لازم جهت تولید لوازم خانگی در کشور، به عنوان اصلی­ ترین متغیر استراتژیک، از سال­های اولیه فعالیت­های تجاری این مدیر ارشد، مدنظر او بوده است.

براین اساس، در سال ۱۳۹۳، تیم تحقیق و توسعه مجموعه انتخاب الکترونیک، با صرف هزینه ­ی بسیار زیاد، جهت کسب دانش فنی تولید لوازم خانگی، به مدت ۳ سال، به کره جنوبی فرستاده شد. با تجهیز مجموعه انتخاب الکترونیک به دانش فنی تولید، سبد محصولات لوازم خانگی در پرتو سه برند دوو، اسنوا و بست برای سه بخش متفاوت بازار تولید و عرضه شد.

رقابت ­پذیری محصولات در عرصه بین­ المللی از دیگر متغیرهای استراتژیک است که مدیر ارشد مجموعه انتخاب به آن توجه ویژه دارد. جهانی­ سازی برندهای ایرانی، یک استراتژی متمایز در صنعت لوازم خانگی محسوب می­شود. با تمرکز بر  این استراتژی، مجموعه انتخاب امروز توانست در بازارهای منطقه و حتی بازارهای جهانی نفوذ کند.

تفکر استراتژیک محمدرضا دیانی در تصمیمات مرتبط با حوزه منابع انسانی

نگاهی به فعالیت­های مدیریت منابع انسانی و مدیریت استعداد این مدیر ارشد، تفکر استراتژیک او در این حوزه را نشان می­دهد. آنچه نیروی انسانی در محیط ­های صنعتی و تولیدی از گذشته تا­کنون تجربه کرده است، عدم­ توجه به روابط انسانی، استعداد­های بالقوه و خلاقیت آنها بوده است.

این در حالی است که علم مدیریت و بویژه مدیریت منابع انسانی، نیروی انسانی را به عنوان دارایی ارزشمند هر سازمان معرفی و از آن به عنوان عامل کسب مزیت رقابتی توسط سازمان­های پیشرو یاد می­کند. توجه به رضایت شغلی، تعهد سازمانی و کشف استعدادهای پنهان نیروی انسانی از استراتژی­ های موردتأکید این مدیر ارشد در حوزه منابع انسانی بوده است. براین اساس، همواره در مجموعه تولیدی انتخاب، برای تسهیل ارتباطات سازمانی و تشویق خلاقیت و ایده­ پردازی نیروی انسانی، استراتژی­ها و سیاست ­های عملی تدوین و پیاده ­سازی شده است.

جذب نخبگان از دیگر تصمیمات استراتژیک است که با اتخاذ رویکرد تفکر استراتژیک توسط این مدیر ارشد در حوزه HR در اولویت قرار گرفته است.

کشور ما از نیروی انسانی متخصص و توانمندی برخوردار است که متأسفانه از ظرفیت آنها در کشور به خوبی استفاده نمی­شود. آمار فارغ ­التحصیلان بیکار در کشور روبه افزایش است.

براساس گزارش مرکز پژوهش­های ایران، سهم فارغ ­التحصیلان بیکار در زمستان ۱۴۰۰، حدود ۳۸درصد بوده که این آمار برای خرداد ۱۴۰۱، ۱/۴۰ درصد اعلام شده است.

بیکاری فارغ ­التحصیلان دانشگاهی، علاوه بر تبعات منفی متعدد اجتماعی، موج عظیمی از تقاضا برای خروج آنها از کشور را ایجاد کرده است. از آنجا که محمدرضا دیانی، اهمیت نیروی انسانی خبره و متخصص را به عنوان یک متغیر استراتژیک درک کرده است، همواره جذب خبرگان را در صنعت لوازم خانگی موردتأکید قرار داده و از ظرفیت نیروهای جوان و تحصیل کرده در این صنعت استفاده کرده است. جذب نخبگان به عنوان یک تصمیم استراتژیک علاوه بر آنکه صنعت لوازم خانگی را به سوی کسب مزیت رقابتی پایدار سوق می­دهد؛ بر رشد و توسعه اقتصاد کشور نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت.

تأسیس دانشگاه انتخاب، جهت تربیت نیروهای متخصص و کارآمد و جذب آنها از دیگر تصمیمات استراتژیک مدیر ارشد این مجموعه است. این استراتژی، یکی از استراتژی­های قوی برای جذب نیروی انسانی به شمار می­رود که خطاهای انسانی و هزینه ­های آموزش را در سازمان به حداقل می­رساند. از طرف دیگر، این استراتژی، به عنوان یکی از فعالیت­های مسئولیت­ های اجتماعی مجموعه انتخاب، اشتغال­­زایی جوانان را پس از فارغ ­التحصیلی دنبال می­کند. توجه به دانش روز و داشتن رویکرد مدیریت دانش در سازمان نیز از دیگر رویکردهای استراتژیکی این مدیر ارشد است. به ­طوری که استفاده از مشاورین خبره بین­ المللی همواره در مرکزیت توجه او قرار دارد.

تفکر استراتژیک محمدرضا دیانی در تصمیمات مرتبط با حوزه بازاریابی

مشتری،­ به عنوان کلیدی­ ترین متغیر استراتژیک در حوزه بازاریابی و فروش، برای تولیدکنندگان محصولات لوازم خانگی مطرح است. رویکرد بازاریابی جدید بر نگاه از بیرون به درون تأکید دارد. این بدان معناست که تولیدکنندگان بایستی شروع طراحی و توسعه محصولات خود را از مطالعه عمیق نیازها و خواسته ­های مشتریان آغاز کرده و بهبود در این محصولات را نیز براساس نتایج مطالعات بازار اعمال نمایند.

انجام مطالعات بازار و پیمایش­­ هایی که به سنجش دیدگاه مشتریان می ­پردازد از جمله استراتژی­ های مورد­تأکید این مدیر ارشد در بخش بازاریابی و فروش است. درواقع، بخش­های مرتبط با کنترل کیفیت و طراحی و توسعه محصولات، با برقراری ارتباطات نزدیک با واحدهای مطالعات بازار و همچنین فروشندگان، همواره در­صدد بهبود محصولات ارائه ­شده به مشتریان هستند. همچنین، خدمات پس از فروش مشتریان با ارائه خدمات منحصربه­ فرد، مشتری­ مداری را در اولویت فعالیت ­های خود قرار داده ­اند.

 به عنوان مثال، امروزه که پس از خروج رقبای خارجی، بازار لوازم خانگی از شرایط مطلوبی برخوردار است، مجموعه­ ی انتخاب یک ماه تعویض بی­ قید و شرط محصولات خود را برای مشتریان درنظر گرفته است، که این نوع خدمات برای کالاهای مصرفی با دوام تاکنون در ایران سابقه نداشته است.

نتیجه­ گیری

تفکر استراتژیک، به عنوان یک مهارت کلیدی مدیران ارشد، در بقا و پیشرفت سازمان­ها در محیط متغیر و پویای امروزی نقش مهمی ایفا می­کند. تفکر استراتژیک، ابزاری است که به مدیران در خلق فرصت­ های جدید کمک می­کند. تجهیز مدیران به مهارت تفکر استراتژیک سبب می­شود پیش از تصمیم ­گیری و عمل، متغیرهای استراتژیک را درنظر گرفته و بدین ­ترتیب، احتمال شکست را کاهش می­دهد. تفکر استراتژیک مهارتی است که تعداد محدودی از مدیران ارشد در صنایع مختلف به آن مجهز هستند و این نقطه ضعفی قابل ­تأمل است.

personal branding

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا