کد خبر: ۵۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵

رشد اقتصاد سیستان و بلوچستان امنیت به همراه دارد

فاصله معناداری بین شاخص‌های ترانزیتی استان سیستان و بلوچستان با سایر کانال‌های صادراتی کشور وجود دارد؛ فاصله‌ای که نشان از عمق فقر این استان دارد.

به گزارش تجارت امروز؛ استان سیستان و بلوچستان که بعد از ساخت سد روی آب هیرمند از قطب کشت و زر و تولید گندم به بیابانی بی‌آب‌وعلف تبدیل شد؛ مسئولان کشوری و استانی باید هر چه سریع‌تر برای حل مشکلات آب استان و کشاورزی راهی پیدا می‌کردند، اما این مهم تاکنون اتفاق نیفتاده است.

امروز، اما شرایط تغییر کرده و باید برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای پیشرفت اقتصادی در منطقه سیستان و بلوچستان انجام گیرد تا این استان مرزی به لحاظ کیفیت کار و اشتغال در رتبه خوبی قرار گیرد و بتواند به‌واسطه ایجاد شغل امنیت مرز‌ها و کشور را حفظ کند. یکی از این راه‌ها رشد شاخص‌های ترانزیتی و صادراتی است که باعث رشد منطقه در حوزه خدمات خواهد شد.

متأسفانه فاصله شاخص‌ها و زیرساخت‌های ترانزیتی در استان سیستان و بلوچستان با میانگین کشوری بسیار معنادار است.

با توجه به فزونی و رقابت اصلی در عرصه اقتصاد که تأثیر کمتری از توسعه و پیشرفت دانش می‌گیرد، حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت دارای اهمیت ویژه‌ای است.

در حال حاضر با توسعه بندر‌ها شهید بهشتی و کلانتری در محدوده منطقه آزاد چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور اولین حلقه ترانزیت کالا از مسیر کریدور شرق به غرب آماده خدمت‌رسانی هست.

اتصال راه‌آهن سراسری به چابهار نیز به جدیت در حال پیگیری است و امیدوارم در نیمه اول سال ١۴٠٢ امکان بهره‌برداری از راه‌آهن فراهم گردد. بهبود کیفیت راه‌های زمینی منتهی به منطقه آزاد چابهار نیز به‌عنوان یکی دیگر از زیرساخت‌های موردنیاز جهت توسعه ترانزیت مورد پیگیری هست و برنامه‌هایی در این خصوص تدوین و بخش اول آن در حال اجرا هست.

بر اساس آمار‌های معتبر به ازای هر میلیون تن ترانزیت کالا بین ۱۰ تا ۱۵هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌گردد. منطقه آزاد چابهار به‌عنوان درگاه ورودی ترانزیت کالا تأثیر شایسته‌ای در معیشت و توسعه اقتصادی مردم منطقه خواهد داشت که با مشارکت بیشتر بخش خصوصی در فرآیند ترانزیت کالا سهم درآمدی آنان نیز افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر میزان ترانزیت کالا از چابهار به مقصد سرزمین اصلی حدود سه و نیم میلیون تن در سال و به خارج از کشور نیز حدود ۲۰۰ هزار تن هست که با تکمیل زیرساخت‌ها امکان افزایش این میزان به ۸.۵ میلیون تن ظرف دو سال و افزایش آن تا بیست میلیون تن نیز قابل پیش‌بینی هست.

کاهش این فاصله نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است که از طریق سازمان منطقه آزاد چابهار و استاندار محترم استان برای تخصیص بودجه مناسب از محل بودجه عمومی کشور در حال پیگیری می‌باشند.

شهرستان چابهار با ۱۱۵ کیلومتر مرز دریایی (۱۴۵ کیلومتر نوار ساحلی) در مجاورت دریای عمان در نزدیک‌ترین فاصله با آب‌های آزاد جهان یعنی اقیانوس هند قرارگرفته و تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود. موقعیت این بندر، همچنین وجود آب‌های عمیق و بریدگی‌های طبیعی، فضای مناسبی را برای اسکله‌های با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتی‌های عظیم اقیانوس‌پیما فراهم ساخته به‌طوری‌که این بندر قابلیت تبدیل‌شدن به هاب منطقه را دارد.

انتهای مطلب

نظر شما