صنعت

صفر تا صد جوهرنمک خانگی

در این مقاله با کاربردها و خطرات جوهرنمک های خانگی بیشتر آشنا می شوید. چرا نباید جوهرنمک را وایتکس ترکیب کرد؟

یکی از مهم ترین و در واقع کاربردی ترین مواد شوینده در خانه ها جوهر نمک است. این محصول شیمیایی در کنار قدرت تمیز کنندگی که دارد، خطرات بسیار زیادی برای خانم های خانه نیز به دنبال دارد. تا پایان مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری برای استفاده از جوهر نمک کسب نمایید.

جوهر نمک دقیقا چیه؟

جوهر نمک اسم عامیانه یک اسید بسیار قدرتمند و کاربردی به نمام اسید کلریدریک است که جز اسیدهای پایه در صنعت مواد شیمیایی شناخته می شود.

جوهر نمک از اسید کلریدریک قوی تر است؟

همانطور که توضیح داده شد، این دو اسم هر دو مربوط به یک محصول می باشند. جوهر نمک را بیشتر برای مصارف خانگی می شناسیم و Hydrochloric acid نام علمی این محصول می باشد که بیشتر در صنایع شناخته شده است.

امااااااااا

جوهر نمک های خانگی معمولا از خلوص پایین تری برخوردار هستند.

مشخصات شیمیایی جوهرنمک

جوهر نمک یا فرمول شیمیایی HCL بی رنگ با بوی بسیار تند و زننده می باشد که قدرت خورندگی بسیار بالایی دارد و در تصفیه آب مورد استفاده قرار میگیرد. جرم مولکولی این ماده اسیدی ۳۶,۴۶ گرم بر مول بوده و خلوص آن در بازه ۳۰ تا ۳۷ درصد می باشد.

لازم به ذکر است که اسید کلریدریک با خلوص بیش از ۴۰ درصد بسیار فرار بوده و لازم است در محیط های دربسته با شرایط دمایی مناسب نگهداری شود. جوهر نمک در دمای -۳۵ درجه سانتی گراد ذوب و در ۱۰۸ درجه سانتی گراد به جوش میرسد و قابل اشتعال نمی باشد، اما به راحتی در آب حل می گردد.

چرا اسید کلریدریک قوی تر است؟

اسید کلریدریک صنعتی که در کارخانجات تولید کننده مواد شیمیایی در ایران تولید می شود، به شرکت های فعال در حوزه مواد شیمیایی فروخته می شود و از طریق این بازرگانی ها به مصرف صنایع، کارخانه ها و کارگاه می رسد.

خرید اسید کلریدریک ۳۳ درصد صنعتی بصورت خالص توسط شرکت های تولید کننده تمیزکننده های خانگی وقتی که اتفاق بیافتد، طی فرآیندی این محصول با دیگر مواد در فرآیند تولید ترکیب شده و باعث می شود که درصد خلوص آن کاهش پیدا کرده و مناسب مصارف خانگی بشود.

کاربرد جوهر نمک خانگی

اسید کلریدریک که در مصارف خانگی آن را با نام جوهر نمک می شناسیم به دلیل قابلیت خورندگی ای که دارد برای تمیزکاری سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام استفاده از این ماده به عنوان شوینده حتما باید آن را رقیق نمایید.

خطر مرگ !!!!! هرگز مخلوط نکنید.

مخلوط کردن این ماده با سایر شوینده ها می تواند بسیار سمی باشد و گاز های خطرناک تولید کند. از جمله معروف ترین موارد مسمومیت با این ماده به دلیل انتشار گاز کلر در اثر مخلوط کردن جوهر نمک با سفید کننده هایی مانند وایتکس است.

صفر تا صد جوهرنمک خانگی

برق انداختن کاشی های قدیمی ساختمان با جوهر نمک

آجرها به مرور زمان ممکن است در اثر رشد باکتری ها، کپک ها و… رسوب های معدنی ای بر روی سطح تشکیل دهند. برای تمیز سازی این لکه ها هیدروکلریک اسید ۱۰ درصد گزینه ی مناسبی می باشد.

با مخلوط سازی ۱ پارت از این اسید و ۹ پارت آب می توان محلول مناسبی برای تمیز سازی سطوح فراهم آورد. این محلول با کمک اسفنج بر روی آجر ها اعمال می شود و تمام لکه های موجود بر آن را از بین می برد.

PH جوهر نمک چقدر است؟

طبق استانداردها PH جوهر نمک (هیدروکلریک اسید) بین ۰ تا ۲ می باشد. یعنی به نوعی میتوان گفت پی اچ جوهر نمک کمتر از ۲ می باشد.

تفاوت جوهر نمک و وایتکس چیست؟

یکی از اشتباهات رایج این است که اغلب افراد وایتکس و جوهر نمک را یکسان در نظر میگیرند. این دو ماده شیمیایی که هر دو دارای خاصیت تمیزکنندگی بالا می باشند، از نظر نوع ترکیبات موجود در آنها با هم متفاوت می باشند.

وایتکس که در واقع همان سدیم هیپوکلریت می باشد، از سدیم و کلر تشکیل شده و به عنوان یک ماده قلیایی مورد استفاده قرار میگیرد. این در حالیست که هیدروکلریک اسید دارای PH کمتر از ۲ بوده و یک اسید بسیار قوی با خاصیت خورندگی می باشد. به همین دلیل جوهر نمک لک های سیاه را بر روی سطوح فلزی و کاشی و سرمیک ایجاد می کند اما وایتکس چنین خاصیتی ندارد. توجه داشته باشید که ترکیب این دو ماده بسیار خطرناک می باشد.

صفر تا صد جوهرنمک خانگی

تفاوت جرمگیر و جوهرنمک چیست؟

تفاوت جوهر نمک و جرمگیر تا حد زیادی به نوع مصرف و کاربرد آنها و همچنین قدرت اسیدی این دو محلول مرتبط می باشد. جوهر نمک یا هیدروکسید اسید ماده ای با قدرت اسیدی بسیار بالا در بازه ۰ تا ۲۰ می باشد. که بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار میکیرد. از این مواد برای از بین بردن رسوب های قوی و خالص سازی استفاده می شود. این در حالیست که جرم گیر ها قدرت اسیدی ضعیف تری داشته و بیشتر برای ایجاد جلا و از بین بردن لک های روشی کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرند.

هنگام استفاده از جوهر نمک در خانه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

هیدروکلریک اسید به شکل غلیظ و مایع دارای بوی تحریک کننده تند و شدید و بسیار خورنده است. طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، این ماده در اثر تماس می تواند باعث آسیب دیدگی ای مانند سوختگی شیمیایی شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده خاطرنشان می کند که هیدروکلریک اسید در صورت پاشیده شدن در چشم می تواند باعث آسیب به چشم  و حتی کوری شود.

خوردن جوهرنمک غلیظ می تواند باعث آسیب شدید به دهان، گلو، مری و معده شود. هنگام دست زدن به اسید کلریدریک باید از تجهیزات محافظتی شخصی مانند دستگاه تنفس بخار، دستکش پلاستیکی، عینک محافظ و محافظ صورت استفاده شود. در صورت استفاده در محل کار توصیه می شود که در صورت قرار گرفتن در معرض تصادفی پاشیدن آن به صورت یک مکان برای شستشوی چشم در دسترس باشد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا