اقتصاد خرد

حسابداری رستوران با چه چالش‌هایی همراه است؟

تفاوت‌‌های حسابداری رستوران با وجود وجه اشتراک‌هایی که با دیگر انواع حسابداری‌ها دارد برای افرادی که به تازگی وارد صنعت حسابداری رستوران شده‌اند می‌تواند دردسرساز شود. یک حسابدار در رستوران زمانی که می‌خواهد صورت مالی و مدیریت هزینه را جهت تهیه صورت سود و زیان بررسی کند با موارد زیادی از انواع مواد غذایی فاسد که هزینه برداشته است و تعداد بسیار زیاد فاکتورهای خرید روبرو می‌شود. آیا به چالش‌های یک حسابدار رستوران فکر کرده‌اید؟ در این مطلب چند نمونه را خواهیم گفت.

نحوه محاسبه انعام در حقوق کارکنان

حسابداری رستوران با چه چالش‌هایی همراه است؟

شما هنگام محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان خود، انعامی که در حین ارائه خدمت به مشتریان دریافت کرده‌اند را حساب می‌کنید یا نه؟ یکی از چالش‌های اصلی تمام کارمندان، بیمه و مالیات حقوقی است که هر ماه از حقوقشان کسر می‌شود. در نتیجه دریافت انعام می‌تواند موضوع خوشایندی برای آنها باشد. اما خوشایند کارمندان، تنها چیزی نیست که هنگام محاسبه حقوق دستمزد باید به آن توجه کنید. یک حسابدار خوب باید با قانون کار آشنا باشد و همه چیز، به خصوص مواردی که به طور مستقیم با حق و حقوق کارمندان در ارتباط است.

مدیریت موجودی رستوران

تمام کسب و کارهایی که به نوعی با کالای فیزیکی در ارتباط هستند، دغدغه مدیریت موجودی خواهند داشت. اما در خصوص رستوران، محاسبه موجودی ملاحظات خاص مربوط به خود را دارد. در صنایع دیگر، کسب و کارها اغلب می توانند با شمارش موجودی سه ماهه یا سالانه چالش‌های میدیریت موجودی و انبارداری را حل کنند. اما کنترل و بررسی میزان موجودی رستوران باید به دفعات بیشتری و در اغلب موارد به صورت روزانه انجام شود؛ زیرا مواد اولیه در رستوران مستعد خراب شدن و به سرقت رفتن هستند.

بسیاری از رستوران‌ها از ابزارهای مدیریت موجودی را برای ساده‌سازی این فرآیندها و کمک به ارزیابی مقادیر موجودی برای اهداف گزارش‌گیری مالی استفاده می‌کنند. علاوه بر این توجه به این نکته مهم است که صورت‌های مالی ممکن است در معرض نادرستی باشد، زیرا قیمت مواد تشکیل دهنده دائما در حال تغییر است. بنابراین هنگام تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی، باید هزینه‌ها را به صورت دقیق و به روز اعلام کنید.

محاسبه سود و زیان یا صورت‌های جریان نقدی رستوران

حسابداری رستوران با چه چالش‌هایی همراه است؟

بررسی مکرر صورت‌های مالی سود و زیان می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر کسب‌وکار مانند رستوران داشته باشد. در کسب و کارهایی مانند رستوران، مهم است که حسابدار رستوران به صورت هفتگی عملکرد خود را بررسی کنند. این گزارش به آن‌ها اجازه می‌دهد تا قبل از اینکه برای اقدام دیر شود، برای کاست کنترل رستوران و تعیین بودجه بهتر تصمیم بگیریند. علاوه بر این، صورت سود و زیان اطلاعات دقیقی در مورد فروش و هزینه‌ها ارائه می دهد و کنترل جریان نقدی را برای صاحبان رستوران ساده تر می کند.

البته لازم به ذکر است که تهیه صورت سود و زیان در رستوران‌ها با توجه به اینکه تعداد زیادی فاکتور کاغذی از مشتریان دریافت می کنند، کار سختی است. در چنین شرایطی، استفاده از یک نرم افزار حسابداری رستوران، میتواند از احتمال خطای انسانی و اشتباه در گزارشها کم کند.

دوره‌های حسابداری برای رستوران‌ها

همانطور که پیش از این گفته شد، در حسابداری رستوران باید صورت‌های مالی؛ مانند صورت سود و زیان، به صورت هفتگی تهیه شود. در نتیجه دوره‌های مالی در رستوران داری کوتاه‌تر از دیگر کسب و کارها است. مزایای دوره مالی هفتگی برای صاحبان رستوران عبارت است از:

  • امکان مقایسه گزارش‌های مالی با دقت بیشتر
  • امکان انتخاب روز شروع و پایان دوره مالی
  • ماهیت فصلی بودن رستوران‌ها، تهیه گزارش هفتگی را راحت‌تر می‌کند

تنظیم دوره‌های مالی مختلف با یکدیگر

نکته‌ای که هنگام حسابداری رستوران باید در نظر داشت، تنظیم دوره‌های حسابداری هفتگی با محاسبه هزینه‌های ماهانه یا سالانه است. این هزینه‌ها ممکن است شامل پرداخت اجاره، خدمات آب و برق یا حتی نرم افزار مدیریت رستوران باشد.

تهیه گزارش‌های مالی و مالیاتی دقیق

در صنعت رستوران داری، مدیران و صاحبان کسب و کار از گزارش‌هایی که به صورت دوره‌ای تهیه می‌شوند، برای تعیین اهداف و کارهایی که باید انجام شود، استفاده می‌کنند. اما علاوه بر این، صاحبان کسب و کار باید به دولت مالیات پرداخت کنند و وضعیت مالیاتی خود را از طریق اظهارنامه ارزش افزوده، عملکرد و … برای مراجع ذی ربط ارسال کنند. در نتیجه محاسبه گزارش‌های مالی با دقت بالا و صحیح، اهمیت زیادی دارد. گرچه بسیاری از افرادی که در زمینه حسابداری رستوران فعالیت می‌کنند، با قوانین مالیاتی هم آشنایی دارند؛ اما بهتر است برای بررسی و تطبیق تمام موارد از یک مشاوره مالیاتی کمک بگیرید.

اکانتیک، همراه، مشاور و مجری در حوزه حسابداری و مالیات

در این مطلب خواندید که حسابداری رستوران چقدر می‌توان چالش برانگیز باشد. البته به جهت سختی‌های حسابداری و مالیاتی در هر کسب و کار دیگری نیز می‌تواند این کار سختی‌های خود را داشته باشد. به همین جهت کمک گرفتن از افرادی که در زمینه حسابداری رستوران خبره هستند باعث می‌شود مجموعه شما در آینده با مشکلات مالی مواجه نشود. اکانتیک(accountick.ir) ، با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه مشاوره مالیاتی، حسابداری رستوران، شرکت‌ها و … می‌تواند روش‌های کاهش مالیات را به شما آموزش دهد و در انجام محاسبات مالی به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این موزد می‌توانید از طریق شماره تماس … با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا