خودرو

سمند سورن یا پژو پارس، کدام بهتر است؟ + جدول مقایسه

ایران خودرو اخیرا در قرعه کشی خود دو محصول پژو پارس و سمند سورن را ارائه کرده است. این دو محصول چه تفاوت هایی دارند و کدام بر دیگری از چه نظر برتری دارد

به گزارش تجارت امروز، شاید شما هم جزو کسانی باشید که مردد هستید بین سمند سورن و پژو پارس که در فروش فوری ایران خودرو عرضه شده اند کدام را انتخاب کنید. این گزارش برای شما به خوبی روشن می کند که هر کدام از این دو خودو چه برتری نسبت به دیگری دارد.

سمند سورن ELX و پژو پارس دو مورد از اعضای خاندان ۴۰۵ محسوب می‌شوند که طی سال‌های گذشته توسط ایران خودرو تولید و روانه بازار داخلی شده‌اند. این دو سدان جمع‌وجور خانوادگی به لطف قیمت نسبتا اقتصادی خود توانسته‌اند مشتریان زیادی را در بازار کم‌تنوع خودروهای ارزان‌قیمت داخلی به‌سوی خود بکشانند و به لیست پرفروش‌ترین خودروهای بازار کشور راه یابند. در این مقاله از سری مقالات مقایسه همراه مکانیک ملاقاتی با این دو محصول ایران خودرو ترتیب داده‌ایم و قصد داریم به مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx بپردازیم. پس اگر شما هم متقاضی خرید پژو پارس یا سورن هستید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

معرفی سمند سورن

سمند سورن یا پژو پارس، کدام بهتر است؟ + جدول مقایسه

قبل از مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx ابتدا به معرفی این دو خودرو خواهیم پرداخت. Samand در اوایل دهه ۸۰ شمسی به‌ عنوان محصول ملی به بازار ایران معرفی شد و فصلی نو را در حوزه فعالیت‌های خودروسازی شرکت ایران خودرو رقم زد. این خودرو بر اساس پلتفرم ۴۰۵ توسعه‌یافته و تاکنون نسخه‌های مختلفی از آن به دست مشتریان داخلی رسیده است. اولین فیس لیفت رسمی آن که در سال ۱۳۸۶ راه به جاده‌های کشور یافت،سورن نام گرفت.

میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با ۱۰۰% ضمانت بدنه بخری؟ از همراه مکانیک کمک بگیر.خرید خودرو

Samand Soren از طرح ظاهری و نمای عقب نسبتا جدیدی بهره می‌برد و برخی اصطلاحات فنی جزئی نیز در آن اعمال شده است. در سال ۱۳۹۰، این خودرو به موتور ef۷ مجهز شد و سال ۹۵ سامانه پرخوران توربوشارژ را هم در سینه خود جای داد. در این مطلب، به بررسی و مقایسه سورن ELX معمولی غیرتوربو پرداخته خواهد شد.

سمند سورن یا پژو پارس، کدام بهتر است؟ + جدول مقایسه

معرفی پژو پارس

پژو پارس نیز قطعا معرف حضورتان است؛ این خودرو در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت و نسبتا لوکس‌تر ۴۰۵ به مشتریان داخلی رخ نمایاند. طراحی ظاهری نسبتا جذاب peugeot pars از ۴۰۶ فرانسوی‌ها الهام گرفته شده و مشتریان زیادی را تا به امروز مجذوب خود ساخته است.

همین امر سبب شده است تا شرکت ایران خودرو جرأت اعمال کوچک‌ترین تغییری را در ظاهر این خودرو نداشته باشد؛ چراکه مشتریان داخلی با وجود تکراری‌شدن نمای peugeot pars، هم‌چنان آن را یک خودروی اقتصادی جذاب تلقی می‌کنند و شاید به این راحتی‌ها تحولات ظاهری هرچند جزئی را بر شمایل پژو پارس برنتابند. این خودرو نیز با نسخه‌های مختلف روانه بازار ایران شده است که در این مطلب، مدل ال ایکس این خودرو (مجهز به پیشرانه TU۵ ) موردنظر ما قرار دارد.

تفاوت پارس tu۵ و سورن elx

در این مطلب به بررسی مقایسه دو خودرو از خاندان ۴۰۵ پرداخته‌ایم و آنها را از جنبه‌های مختلف مانند: طراحی؛ فنی؛ تجهیزات رفاهی؛ ایمنی؛ تجربه رانندگی و شرایط بازار مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سمند سورن یا پژو پارس، کدام بهتر است؟ + جدول مقایسه

مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx: طراحی

طرح ظاهری هر دوی این خودروها نسبت به سدان‌های تازه نفس امروزی، در یک کلام بسیار قدیمی و ازمدافتاده جلوه می‌کند. البته به‌منظور درک میزان قدمت و ازمدافتادگی ظاهر این خودروها، باید اندکی به فراتر از مرزهای کشور، به‌ویژه محصولات چینی بنگریم؛ زیرا حتی ارزان‌ترین خودروهای مدرن چینی، ظاهری به‌مراتب زیباتر از این دو سدان کهن‌سال ایرانی دارندریال بنابراین خرید سورن یا پارس نمی‌تواند نیاز زیبایی شناختی مشتری را برطرف کند.

به‌هرحال، اگر بخواهیم یکی از این دو خودرو را به‌عنوان محصولی زیبا معرفی کنیم، به‌احتمال قوی در نگاه اول سمند سورن خودرویی زیباتر و چشم‌نوازتر به نظر برسد؛ به‌‌ویژه بهره‌مندی از انحنای بیشتر در طراحی بدنه، شمایل مدرن‌تر چهره و چراغ‌های عقب جدید، موجب دلپسندتر جلوه‌کردن ظاهر samand Soren خواهد شد. اما در این بین، یک فاکتور نهان سبب می‌شود تا نظر بسیاری از مشتریان ایرانی به‌سوی پارس متمایل گردد و آن نیز شخصیت باطنی نسبتا لوکس و لاکچری peugeot pars در نظر اکثر خریداران داخلی است؛ به نحوی که بسیاری از مشتریان با وجود آنکه Soren را محصولی زیباتر می‌دانند، اما هنگام خرید، ظاهر پژو پارس را تحسین خواهند کرد و احتمالا آن را انتخاب می‌کنند.

این نیز از نکات جالب‌توجه بازار منحصربه‌فرد ایران است که یک محصول زیباتر نتواند سلیقه بصری مشتریان را در قیاس با خودروی دیگر به‌سوی خود جلب سازد؛ بنابراین، علی‌رغم زیبایی بیشتر Samand Soren elx، نمی‌توان به‌طور قاطع آن را برنده این قسمت از مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx نامید.

در بحث طراحی داخلی نیز رقابت بسیار نزدیک است؛ اما با این حال، peugeot pars lx به دلیل بهره‌مندی از داشبورد جدید با طراحی نسبتا مدرن‌تر، می‌تواند رضایت‌خاطر بیشتری را در مشتریان ایرانی پدید آورد. البته همان‌طور که اشاره شد، اختلاف میان طرح کابین دو حریف چندان زیاد نیست و شاید سلیقه برخی مشتریان به سمت Soren متمایل باشد.

از لحاظ کیفی، متریال کابین اکثر تولیدات ایران خودرو نسبت به گذشته افتی شدید پیدا کرده است و دیگر اثر چندانی از مواد نرم اسفنجی در ساخت داشبورد و رودری‌ها آنها مشاهده نمی‌شود. بنابراین، نمی‌توان به سطح کیفی متریال مورد استفاده در فضای داخلی این خودروها امتیاز بالایی داد اما با این حال، کیفیت کلی کابین سورن و نحوه مونتاژ آن، اندکی بالاتر از پژو پارس برآورد شده است و رضایت بیشتری در خریداران پدید خواهد آورد.

گنجایش فضای داخلی نیز یکی از فاکتورهای مهم در میزان راحتی سرنشینان هر خودرو به شمار می‌رود. این دو سدان ایران خودرو به دلیل برخورداری از پلتفرم یکسان و به‌ویژه فاصله محوری تقریبا برابر، فضای نسبتا مساوی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهند؛ به نحوی که چهار تا ۵ فرد بزرگسال با قد متوسط، می‌توانند به راحتی درون کابین هر دو خودرو جای بگیرند. البته صندوق عقب Samand Soren معادل ۵۰۰ لیتر گنجایش دارد که حدود ۳۰ واحد وسیع‌تر از صندوق پارس خواهد بود.

درمجموع، باید گفت که فضای داخلی این دو سدان ایرانی از هر جهت بسیار به هم نزدیک است و نمی‌توان به‌طور قاطع یکی از این دو خودرو را برنده تفاوت پارس tu۵ و سورن elx از لحاظ طراحی داخلی دانست.

مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx: فنی

سمند سورن ELX در حال حاضر به موتور ۱,۷ لیتری EF۷ مجهز شده است و معادل ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت به‌علاوه ۱۵۹ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به سمت محور جلو ارسال می‌کند. شتاب صفرتاصد این خودرو حدود ۱۲ ثانیه برآورد شده است و حداکثر سرعت آن نیز از ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت فراتر نخواهد رفت.

در سوی دیگر، پژو پارس LX پیشرانه ۱۶ سوپاپ TU۵ را به جهت تامین قوای محرکه موردنیاز در سینه خود جای داده است تا به واسطه آن، حدود ۱۰۸ اسب‌بخار قدرت را با ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور در هم آمیزد و با به‌خدمت‌گرفتن گیربکس ۵ دنده دستی، این میزان نیرو را به‌سوی چرخ‌های جلو روانه سازد. شتاب و چالاکی peugeot pars tu۵ چندان موردپسند مشتریان واقع نشده و اکثر آنها نسبت به شتاب کمتر این خودرو در قیاس با نمونه ۱۸۰۰ سی‌سی XU۷ گلایه دارند.

به‌هرحال، پارس ال ایکس حدود ۱۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت توقف، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. بیشینه سرعت این سدان ۱۱۸۵ کیلوگرمی نیز ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برآورد شده است. با توجه به آمار ارائه‌شده، باید گفت که توان فنی Samand Soren elx در مقایسه با پژو پارس ال ایکس نسبتا برتری دارد و سواری چالاک‌تری را به کاربران ارائه می‌دهد. تمامی اطلاعات مربوط به مشخصات فنی این دو خودرو در جدول زیر ذکر شده است:

مدل خودرو پژو پارس LX  سمند سورن ELX
پیشرانه  ۴ سیلندر TU۵ ۴ سیلندر EF۷
حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی ۱۶۵۰ سی‌سی
حداکثر قدرت ۱۰۸ اسب‌بخار ۱۱۵ اسب‌بخار
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر ۱۵۹ نیوتن‌متر
گیربکس ۵سرعته دستی ۵‌سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷,۵ لیتر ۷,۴۹ لیتر
شتاب صفرتاصد ۱۳,۲ ثانیه ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت

مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx: تجهیزات رفاهی

این دو سدان ایکو، تقریبا تجهیزات رفاهی یکسانی را در دسترس سرنشینان خود قرار می‌دهند و از این حیث، بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. مواردی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و آینه‌های جانبی تاشونده برقی، از جمله مهم‌ترین مشترکات سورن معمولی و peugeot pars lx در بحث آپشن‌های رفاهی محسوب می‎شوند. در ادامه مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx، جدول زیر تمامی ابهامات شما پیرامون مشخصات رفاهی این دو خودروی ایرانی را به‌طور کامل برطرف خواهد کرد:

مدل خودرو  پژو پارس LX  سمند سورن ELX
چراغ چراغ مه‌شکن در جلو و عقب- نقشه‌خوان چراغ مه‌شکن جلو و عقب- چراغ نقشه‌خوان- چراغ خطر سوم- دارای چراغ‌های عقب ال ای دی- تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل اتاق
سیستم‌های مالتی‌مدیا  رادیوپخش رادیوپخش
صفحه نمایش 
رینگ رینگ آلومینیومی یا فولادی ۱۵ اینچ کد کلاس ۵۷۵۱۱: رینگ آلومینیومی ۱۸۵/۶۵R۱۵
کد کلاس ۵۷۵۲۱- ۵۷۵۲۰- ۵۷۵۱۸- ۵۷۵۱۵: رینگ فولادی ۱۸۵/۶۵R۱۵
آینه آینه‌های جانبی برقی- راهنمادار و تاشونده برقی تنظیم آینه‏‌های جانبی برقی و مجهز به گرمکن- آینه‏‌های جانبی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک- آینه چراغ‌دار روی آفتاب‌گیر سمت شاگرد
تهویه مطبوع تنظیم اتوماتیک تنظیم اتوماتیک- کانال تهویه برای سرنشینان عقب
صندلی  تنظیم برقی پشتی صندلی‏‌های جلو تنظیم برقی پشتی صندلی‏‌های جلو- تنظیم اهرمی ارتفاع صندلی راننده- پشت‌سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه- پشت‌سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی- دسترسی به صندوق از داخل اتاق
شیشه  شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب شیشه بالابر برقی درب‌های جلو و عقب- شیشه‏‌های بالابر برقی هوشمند (مجهز به آنتی‌ترپ و پاور ویندو)
سیستم هشداردهنده سیستم هشدار موانع در عقب سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز- هشداردهنده موانع عقب
سایر امکانات فرمان هیدرولیک، مجهز به کلیدهای کنترلی، بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق- اتوفلاشر (در ترمزهای شدید با کاهش ناگهانی سرعت، فلاشرها روشن می شوند) و تایمر چراغ سقف و آگاه‌کردن راننده از وضعیت بازوبسته‌شدن درب خودرو توسط چراغ‌های راهنما و چراغ سقفی و LED داخل جلوآمپر فرمان هیدرولیک، مجهز به کلیدهای کنترلی ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)- بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ- جمع‌کردن برقی آینه‏ های جانبی از داخل اتاق و روی سوییچ- سیستم روشنایی موقت در محیط‌ های تاریک

مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx: ایمنی

ازآن‌جایی‌که این دو خودرو در تست‌های معتبر موسسات بین‌المللی ایمنی‌سنجی حضور نیافته‌اند، بنابراین نمی‌توان به‌طور دقیق میزان امنیت آن‌ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. در این میان، با استناد به پلتفرم یکسان هر دو خودرو و سطح تجهیزات ایمنی به‌کاررفته در آن‌ها، می‌توان امتیازی تقریبا مشابه به ایمنی سمند سورن ای ال ایکس و پژو پارس ال ایکس اعطا کرد. البته میزان آن چندان بالا نخواهد بود و درکل، نمی‌توان به امنیت این دو خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیا امید زیادی بست‌.

مدل خودرو  پژو پارس LX سمند سورن
تجهیزات ایمنی و حفاظت سیستم ایموبیلایزر- قفل مرکزی با ریموت- اتولاک- مسترلاک- قفل میکروسوییچی درها- اخطار سرقت با بوق، اتوفلاشر سیستم ضدسرقت (ایموبیلایزر)- سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز- قفل مرکزی با ریموت کنترل- کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع
کیسه‌هوا  دو عدد (راننده و سرنشین جلو ) دو عدد (راننده و سرنشین جلو)
سیستم ترمز  ترمز EBD ،ABS- ترمز جلو و عقب دیسکی خنک‌شونده- ترمز عقب دیسکی (کد کلاس ۲۸۵۱۳، ۲۸۵۱۵، ۲۸۵۱۶ و ۲۸۵۱۷) یا کاسه‌ای (کد کلاس ۲۸۵۱۸، ۲۸۵۱۹، ۲۸۵۲۰ ، ۲۸۵۲۱، ۲۸۵۲۳، ۲۸۵۲۴،  ۲۸۵۲۲۵و ۲۸۵۲۶) ترمز EBD ،ABS- ترمز جلو و عقب دیسکی خنک‌شونده- ترمز عقب دیسکی یا کاسه‌ای (۵۷۵۱۸، ۵۷۵۲۰ و ۵۷۵۲۱)

مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx: تجربه رانندگی

ازآن‌جایی‌که کیفیت سواری و عملکرد یک خودرو در حین رانندگی وابستگی نسبتا زیادی به نوع پلتفرم و شاسی آن دارد، درنتیجه باید گفت که ماهیت تجربه رانندگی این دو سدان داخلی تفاوت زیادی با یکدیگر نخواهد داشت؛ چراکه پلتفرم آن‌ها یکسان و بر اساس شاسی قدیمی پژو ۴۰۵ توسعه ‌یافته است.

سیستم تعلیق دو خودرو نیز تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد و عملکرد متوسط رو به پایینی را در جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده را ارائه می‌دهد. درنتیجه، سرنشینان حاضر در این دو خودرو سواری چندان نرم و بدون لرزشی را تجربه نخواهند کرد. اما همان‌طور که در بخش فنی اشاره شد، پیشرانه این دو محصول ایران خودرو نسبت به یکدیگر متفاوت است و هرکدام توان فنی مخصوص به خود را ارائه می‌دهند. در این بین، سمند سورن علی‌رغم وزن بیشتر، به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه نسبتا پرقدرت ‏EF۷ چالاکی بیشتری را نصیب راننده خود خواهد کرد.

کیفیت هندلینگ و پایداری این خودروها در مسیرهای مارپیچ تقریبا برابر ارزیابی شده است و رانندگان در شرایط عادی می‌توانند با اطمینان خاطر مناسب و بادی‌رول اندک از این‌گونه جاده‌ها عبور کنند. فقدان سامانه‌های نوین ضدلغزش و انحراف نظیر سیستم‌های کنترل کشش و پایداری در این دو خودرو، موجب می‌شود تا عبور پرسرعت و پرشتاب از مسیرهای لغزنده و مارپیچ تا حدی مخاطره‌آمیز برآورد شود.

عملکرد ترمزهای این خودروها نیز بازدارنگی مشابهی را ارائه می‌دهد و در حالت عادی، از قدرت مناسبی برخوردار است. با این وجود، نسخه‌های مجهز به ترمز دیسکی عقب، اطمینان خاطر بالاتری را حین رانندگی‌های پرشتاب در کاربر به وجود خواهند آورد. برای خرید اقساطی پژو پارس می‌توانید از طرح فروش اقساطی همراه مکانیک استفاده کرده و با اقساط بلند مدت و بدون ضامن مالک خودرو شوید.

مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx: شرایط بازار

اصولا محصولات سنتی ایران خودرو نظیر انواع پژو و سمند، در ردیف خودروهای پرفروش بازار کشور قرار می‌گیرند و معاملات آن‌ها همواره از رونق مناسبی برخوردار است. با توجه به قیمت پژو پارس و سمند سورن، این دو خودرو هم در این دایره جای می‌گیرند و معمولا مشتریان فراوانی پای خرید آنها بست نشسته‌اند؛ اما در این میان، پژو پارس را می‌توان تافته‌ای جدابافته دانست که رونق فروش و شرایط بازار آن یک سروگردن از سمند سورن بالاتر است و جزو خودروهای معادل پول نقد در بازار کشور شمرده می‌شود؛ چراکه در کم‌ترین زمان ممکن پس از مراجعه به بازار، مشتری مناسبی برای آن پیدا خواهد شد.

جمع‌بندی

در این مقاله به مقایسه پژو پارس tu۵ با سمند سورن elx پرداختیم. این دو خودرو از لحاظ ماهیت و ساختار، تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند؛ هر دو خودرو از کابین جادار با طراحی نسبتا متقاعدکننده سود می‌برند و خدمات پس‌ازفروش و لوازم یدکی آن‌ها نیز به‌وفور در سراسر نقاط کشور یافت می‌شود.

در این بین، عملکرد فنی Sسورن elx هیجان بیشتری را نصیب مالک خود خواهد کرد و تواضع بیشتر پارس ال ایکس مجهز به موتور TU۵ نیز، آرامشی افزون‌تر و استهلاک فنی کمتری را برای کاربران خود به‌همراه خواهد آورد. درمجموع، نکته این‌جا است که پژو پارس با وجود قدمت بالاتر، در چشم مشتریان ایرانی ارزش بیشتری دارد و اکثر افراد ترجیح می‌دهند یک نسخه از پژو پارس را به خدمت بگیرند تا آن‌که به سراغ خانواده سمند بروند.

با این حساب، علی‌رغم ظاهر زیباتر و توان فنی برتر سمند سورن، باید پژو پارس ال ایکس را با اختلاف بسیار اندک برنده این رقابت خودرویی اعلام کنیم؛ هرچند که شاید نظر شما متفاوت با این باشد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا