خودرو

مشخصات فنی شاهین با موتور جدید + تصاویر

شاهین در ابتدا با موتور تقویت شده تیبا عرضه شد که با استقبال زیادی از سوی مشتریان روبرو نگردید. چرا که آن موتور به این بدنه سازگار نبود حالا شاهین با موتور تی یو فایو عرضه می شود.

به گزارش تجارت امروز، موتور تیبا برای خودروهایی به اندازه شاهین که سدان هستند و عرض و طولشان از تیبا بزرگتر است مناسب نبود و سایپا هم چون به جز موتور تیبا موتور دیگری نداشت مجبور به استفاده از آن بود. اما حالا شاهین موتور جدید دارد.

مدتی پیش نارنجی‌پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند شاهین را با گیربکس دستی و پیشرانه توربوشارژ راهی بازار کنند. موتوری که پیش‌تر زیر کاپوت تیبا قرار گرفته بود و M۱۵ نامیده می‌شود. متاسفانه تکنولوژی تولید و ساخت این پیشرانه به قدری قدیمی است که می‌توان گفت منسوخ شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

خودرو شاهین سفید

با این وضع به نظر می‌رسد موتور تی یو فایو پلاس قرار است روی گران‌ترین مدل سایپا شاهین که همان نسخه اتومات است، تعبیه شود. علاوه بر این نسخه‌ای که مجهز به گیربکس سی وی تی است با همان پیشرانه قدیمی تیبا راهی بازار خواهد شد. همان‌طور که گفتیم، زمان عرضه این خودرو با پیشرانه مشترک، اواخر سال ۱۴۰۱ است.

از آنجایی که عمده مشکلات فعلی سایپا شاهین به پیشرانه آن باز می‌گردد، نمی‌توان انتظار تغییراتی در ظاهر آن داشت و شاید فیس لیفت جزئی را شاهد باشیم که در عمل تفاوتی احساس نشود.

شاهین جدید با موتور tu۵ plus چه مشخصات فنی دارد؟

گفتیم که قرار است قوای محرکه تارا اتوماتیک را در شاهین ببینیم؛ بنابراین هم موتور و هم گیربکس این سدان جذاب از ایران خودرو است؛ بنابراین زیر کاپوت شاهین تی یو فایو پلاس، یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ چهار سیلندر قرار گرفته که تنفس طبیعی است و می‌تواند حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را تولید کند.

موتوری که ایران خودرو تقدیم خودروی سایپا کرده نسخه ارتقا یافته پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یابد و در مجموع از نظر توان خروجی، تفاوت چندانی بین موتور فعلی و موتور قبلی شاهین نخواهد بود.

خودرو شاهین در نمایشگاه خودرو

یکی از مهم‌ترین تغییرات این دو پیشرانه، حذف توربوشارژ از نسخه قبلی و افزوده شدن سیستم تنفس طبیعی است. به طور کلی مالکان خودرو‌های توربوشارژ با دردسر بیشتری برای نگهداری خودرو مواجه هستند، در حالی که موتور‌های تنفس طبیعی مشکلی برای صاحبان خود به وجود نمی‌آورند و استهلاک بسیار پایینی هم دارند.

علاوه بر این موتور‌های توربوشارژ اصطلاحاً مجهز به سامانه‌های پرخوران هستند و باید سوختی برای آن‌ها تأمین کرد که باکیفیت بالا باشد (بنزین سوپر)، وگرنه خرج زیادی روی دست مالک خودرو خواهد گذاشت. خوشبختانه پیشرانه تارا اتوماتیک یا همان TU۵ Plus، سال‌ها در بازار داخلی بوده و به نوعی می‌توان گفت که حساب خود را پس داده است.

نمای داخلی شاهین

یک‌سری اطلاعات فنی نظیر شتاب صفر تا صد، مصرف سوخت و حداکثر سرعت شاهین جدید مشخص نیست و دو خودروساز دولتی صحبتی در این باره نکرده‌اند. البته حدس و گمان ما این است که خروجی چندان متفاوتی بین تارا اتومات و شاهین اتومات احساس نشود.

با این اوصاف به احتمال زیاد شاهین جدید بتواند در عرض ۱۲.۵ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت این خودرو می‌بایست ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی سوخت بین ۷ الی ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

شاهین جدید چه امکانات رفاهی دارد؟

فهرست امکانات دقیق شاهین اتوماتیک پلاس با پیشرانه جدید مشخص نشده، ولی می‌توان حدس زد که چه آپشن‌های رفاهی از طرف سایپا در این خودرو تعبیه خواهد شد. از جمله این موارد می‌توان به کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی توقف در سربالایی، آینه‌های جانبی برقی، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، سانروف، دی‌لایت، اتولایت، نمایشگر لمسی مولتی مدیا به همراه دوربین عقب، بلوتوث، یو اس بی و چهار کیسه هوا اشاره کرد. شاهین سیاه نمای بغل شاهین عکس کنسول شاهین

انتهای مطلب

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا