به گزارش تجارت امروز؛ در حالی که برنج ایرانی در بازارهای داخلی کشورمان با قیمتهای بالا عرضه میشود؛ این نوع برنج به گزینه صادراتی به مقصد روسیه تبدیل شده است.
تعدادی از تجار خصولتی برای تحریک بازار سخن از صادرات برنج ایرانی را مطرح میکنند که این موضوع بسیار محدود است، بطوریکه در حد ۲ تا ۳ کانتینر برنجهای کیفی شمال کشور از ایران به روسیه رفت، اما این موضوع هم نتوانست تبلیغی شود که بازار تحریک شود و از شرایط رکود خارج شود.
کشاورزان تمایل چندانی برای فروش برنج به تعاونی روستایی از خود نشان ندادند چراکه اطمینان ندارند این تعاونی در زمان اعلام شده پول آنها را پرداخت کند.
قیمت برنجهای پرمحصول در حد محدود حداکثر کیلویی ۲ تا ۳ هزار تومان به جلو حرکت کرد. برنج پرمحصول ندا کیلویی ۳۵ تا۳۴ هزار تومان، شیرودی کیلویی ۴۲ هزار تومان و فجر کیلویی ۶۰ هزار تومان خرید و فروش میشود.
طارم و هاشمی در مازندران کیلویی ۸۰ هزار تومان است که نرخ آن بعد از بستهبندی کیلویی ۹۰ هزار تومان میشود؛ با وجود این قیمتها استقبال برای خرید قابل توجه نیست.
سال گذشته نرخ برنج غیرمنطقی افزایش پیدا کرد که نباید روند قیمتها اینگونه صعودی میشد و همین موضوع استقبال برای خرید را کاهش داد.
۷۰ درصد برنجهای کیفی طارم و هاشمی موجود است، امسال تجار و فروشگاههای زنجیرهای متقاضی خرید نیستند. خرید فروشگاههای زنجیرهای محدود و در حد رفع نیاز مشتریان شده است و دپو چندانی ندارند و به نظر میرسد که روزهای آینده نیز وضعیت بهتر نشود و خرید آنها نسبت به سال گذشته یک دهم شده است.
عموم فروشگاههای زنجیرهای، برنج خارجی عرضه میکنند؛ برنج مرغوب پاکستانی سال گذشته کیلویی ۳۵ هزار تومان بود، اما امسال کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان شده است. طبیعتاً در این شرایط تورمی و افت قدرت خرید مردم، آنها ترجیح بدهند که برنج خارجی را جایگزین برنجهای کیفی ایرانی کنند.
سال گذشته فروشگاههای زنجیرهای کیلویی ۳۰ هزار تومان برنج را از کشاورز خریداری و کیلویی ۱۰۰ هزار تومان فروختند. امسال کشاورز کیلویی ۱۰۰ خریداری میفروشند فرشگاه کیلویی چند باید برنج ۱۰۰ هزار تومانی را بفروشند که برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد؟
تعدادی از تجار خصولتی برای تحریک بازار سخن از صادرات برنج ایرانی را مطرح میکنند که این موضوع بسیار محدود است، بطوریکه در حد ۲ تا ۳ کانتینر برنجهای کیفی شمال کشور از ایران به روسیه رفت، اما این موضوع هم نتوانست تبلیغی شود که بازار تحریک شود و از شرایط رکود خارج شود.
انتهای مطلب