کد خبر: ۵۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶

اطلس، محصول جدید سایپا رونمایی شد

با شروع سال جدید میلادی، سایپا از جدیدترین خودروی خود رونمایی کرد.
اطلس، محصول جدید سایپا رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری تجارت امروز؛ پس از مدت­ها انتظار، سرانجام خودرو اطلس سایپا رونمایی شد. این خودرو هشت سوپاپه بوده و 90 اسب بخار قدرت دارد.

سایپا برای تولید خودرو اطلس، فیس‌لیفت کاملی را روی کوییک انجام داده. ضمن اینکه از موتور بهبودیافته‌ای برای اطلس استفاده کرده که هم مصرف سوخت کمتری دارد و هم گشتاور بیشتری را تولید می‌کند.

اواسط تابستان امسال و در جریان مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا، آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) درباره خودروی جدید اطلس گفته بود که این محصول جدید، کراس‌اوری برپایه ساینا و کوییک است و در آینده جایگزین خانواده تیبا می‌شود. ولی حالا که در آبانماه 1400 هستیم، آقای سلیمانی گفته که با آمدن سایپا اطلس، علاوه خانواده تیبا، خانواده ساینا هم با این محصول جدید، جایگزین می‌شود. بنابراین در سال‌های آینده، باید منتظر حذف ساینا از سبد محصولات سایپا باشیم.

اردیبهشت 1400: آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در حاشیه تحویل خودرو شاهین در اسفندماه 99، تایید کرده بود که نسخه کراس‌اور شاهین، یعنی خودرو سایپا آریا، نیز در اوایل سال 1400 به تولیدانبوه می‌رسد. آقای سلیمانی همچنین خبر داده که دیگر محصول جدید شرکت، یعنی سایپا اطلس نیز در بزودی رونمایی می‌شود.

حالا طبق تصاویری که بتازگی از کارخانه سایپا به بیرون درز کرده، تولید آزمایشی خودرو اطلس آغاز شده و حتی ممکن است در نیمه اول سال 1400 نیز برای اولین‌بار رونمایی شود. 

پروژه توسعه موتور M15GSI از سال 97 در شرکت مگاموتور شروع شده بود و قرار بود در سال 98، سایپا از این موتور برای کوییک و ساینا استفاده کند. اما حالا با تاخیر یکساله، زمان تولیدانبوه این موتور جدید نیز درحال فرارسیدن است. مهم‌ترین بهبودهای انجام شده در این موتور، نسبت به موتورهای M15 معمولی که در خانواده X200 (تیبا، ساینا و کوییک) استفاده شده است، عبارتند از: کاهش 6 الی 7 درصدی مصرف سوخت، افزایش 7 درصدی قدرت، افزایش 5 درصدی گشتاور، استفاده از دریچه گاز برقی، استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ.

آنطور که مگا موتور خبر داده، موتور بهبودیافته MGSI می‌تواند قدرتی بین 89 تا 94 اسب بخار و گشتاوری بین 135 تا 138 نیوتن متر تولید کند. البته در آینده، سایپا نسخه‌های قوی‌تر این موتور که قدرتی بین 105 تا 117 اسب بخار دارند را نیز به تولید می‌رساند.

بهمن 99 | بعد از انتشار تصویر سایپا اطلس، حالا برخی رسانه‌ها، حدس‌ و گمان‌های تازه‌ای درباره پلتفرم خودرو اطلس مطرح کرده‌اند و می‌گویند که سایپا، احتمالا از مگا پلتفرم SP در این محصول جدید استفاده نکرده و آنرا برپایه پلتفرم ارتقایافته Q200 ساخته است؛ یعنی همان پلتفرم کوییک اس.

بهره‌گیری از پلتفرم کوییک برای ساخت اطلس سایپا، وقتی قوت می‌گیرد که به تصاویر اطلس خوب دقت کنیم؛ نمای جانبی خودرو، گلگیرها، نوع باربندها و حتی طرح آینه‌های جانبی اطلس، دقیقا شبیه همان چیزی است که قبلا در خانواده کوییک دیده بودیم.

اطلس نیامده نگاه سایت‌ انگلیسی‌زبان خودرویی «تاپ‌اسپید» را به خود جلب کرده است. آن‌ها در مقاله‌ای به این خودرو پرداخته‌اند که بخش‌هایی از آن را مرور می‌کنیم.

سایپا به تازگی از محصول جدید ۲۰۲۳ خود رونمایی کرده که خودرویی کراس‌اوور به نام اطلس است. البته که این خودروی جدید چندان هم جدید نیست و ساختارش بر اساس پلتفرم ایکس۲۰۰ سایپا شکل گرفته که نسخه ارتقا یافته پلتفرم کیا پراید است، ماشینی که در آمریکا با نام کیا ریو فروخته می‌شد. برخی عناصر شاسی ماشین به پلتفرم اولیه پراید برمی‌گردد که سال ۱۹۸۷ طراحی و ساخته شد. پلتفرمی قدیمی که در ساخت خودروهایی چون فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ مورد استفاده قرار گرفته است.

با این حساب اطلس نسخه تغییر شکل یافته پراید است که سالیان سال در خط تولید سایپا بود. سایپا بارها تلاش کرده که پراید را ارتقا دهد اما کار زیادی نمی‌توان انجام داد چرا که زیربنای آن بسیار قدیمی است.

زیر کاپوت اطلس موتوری یک و نیم لیتری با قدرت ۸۹ اسب بخار و گشتاور ۱۷۵ نیوتون‌متر خوابیده است که با قدرت کمش گزینه مناسبی برای گیربکس اتوماتیک نیست و باید روی انتقال قدرت دستی برای آن حساب باز کرد.

ظاهر خودرو بخش اصلی ماجرا است که بیشترین توجه معطوف به آن بوده است. اینجا نمی‌توان شباهت طراحی ماشین به فورد فیستا را نادیده گرفت. در اطلس از رینگ‌های اسپرت ۱۴ اینچی استفاده شده است که گرچه با استانداردهای امروز شاید کمی کوچک به نظر برسد اما هر چه باشد از رینگ‌های ۱۳ اینچ پراید بزرگتر است.

انتهای مطلب/م.ع

نظر شما