اقتصاد خرد

چگونه مالیات شرکت خود را کاهش دهیم؟

کاهش مالیات واحدهای تولیدی و خدماتی ۳۱ استان کشور، نیازمند توجه به قوانین مالیاتی، آگاهی از انواع معافیت‌های مالیاتی و هم‌چنین رعایت استانداردهای حسابداری در تنظیم صورت‌ها و دفاتر مالیاتی است.

تلاش برای پرداخت‌ کمتر مالیات، اهتمام برای جلوگیری از خروج نقدینگی است. به جای فرار مالیاتی، مودیان محترم بایستی با قوانین جدید مالیاتی کشور و موارد معاف از مالیات عیدی و حقوق و جوایز خوش حسابی، آشنا شوند. این گفتار، راهکارها و روش‌های مفیدی برای کم کردن مالیات قابل پرداخت شرکت‌ها ارائه می‌کند.

پرداخت قانونی مالیات کمتر

بر اساس مقررات تجارت و قوانین سازمان مالیاتی وزارت اقتصاد، راهکارهایی قانون‌گذار برای مودیان مالیاتی در نظر گرفته تا با استفاده از آنها، در صورتی‌که مشمول ماده تبصره‌های  قانونی می‌شوند، مالیات کمتری پرداخت کنند و مشمول مشوق‌های مالیاتی نیز شوند. برای اطلاع از به روزترین معافیت‌های مالیاتی در کشور، بایستی از خدمات مالیاتی حرفه‌ای مشاوران امور مالیاتی شرکت آرمان ناب استفاده کنید.

در قانون مالیات‌های مستقیم، روش‌هایی برای کاهش مالیات مودیان، در نظر گرفته شده که ارسال اظهارنامه به موقع و ارائه مستندات قانونی لازم برای استهلاک دارایی ها یا کمک به موسسات خیریه و نیکوکاری، از جمله راهکارهای قانونی کاهش مالیات است.

شرکت‌ها و موسساتی که خدمات مالی و حسابداری حرفه‌ای به مودیان مالیاتی ارائه می‌کنند، تقویم حسابداری دارند. بر اساس این تقویم، نسبت به تنظیم دفاتر و صورت‌های مالی و ثبت رویدادهای مستند و مستدل اقدام کرده و در زمان مقرر، گزارش عملکرد فصلی، اظهارنامه مالیاتی و گزارش الکترونیکی ارزش افزوده و گزارش مالیات حقوق و دستمزد را در سامانه مالیاتی ثبت می‌کنند.

پرداخت مالیات در زمان مقرر، یکی از روش‌های بهینه برخورداری از مشوق‌ها و تخفیف‌های  مالیاتی ادواری است که سبب کاهش میزان مالیات مودی می شود.

اصل مهم: عدم پرداخت مالیات مضاعف!

بر اساس ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، از عواقب عدم تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی مشاغل، جرایمی است که قانون تعیین کرده و سبب پرداخت مالیات مضاعف مودی می‌شود. تحویل به موقع اظهارنامه الکترونیکی، یکی از روش‌های کمتر پرداخت کردن مالیات و رهایی از جرایم قانونی است.

اگر شرکت یا موسسه‌ای ثبت کردید که مشمول مالیات است، ۴ ماه فرصت دارید تا به سازمان دارایی اعلام کرده و کد اقتصادی مالیاتی بگیرید. مصادیق، جرایم و نحوه محاسبه کتمان درآمد که در ماده ۱۹۲ قانون مالیاتی اشاره شده را حتما مطالعه کنید.

استهلاک تجهیزات

یکی از روش‌هایی که منجر به کاهش مالیات پرداختی شرکت ها می شود، استهلاک تجهیزات است. استهلاک تجهیزات در شرکت های پیمانکاری و تجهیزاتی بزرگ، موضوع مهمی است که سبب کاهش پرداخت مالیات خواهد شد.

برای پرداخت کمتر مالیات، بایستی دارایی های قابل استهلاک خود را به درستی شناسایی و اظهار کنید. مدارک مستند و مستدل نیاز دارید تا برای ممیز، قابل قبول باشد. چون از ارزش دارایی های شما در طول زمان کسر می شود، مدیریت دارایی و ارزش گذاری آنها اهمیت دارد تا مالیات کمتری پرداخت کنید.

اگر در پرداخت  مالیات سالانه ،مدرکی دال بر کاهش ارزش ریالی تجهیزات دارید، از تخفیف و کاهش مالیات برخوردار می شوید.

به روز باشید!

به روز نبودن برخی از مودیان مالیاتی، یکی از چالش‌های مودیان است که سبب پرداخت مالیات بیشتر می شود. گاهی به دلیل شرایط روز، نرخ مالیات بر درآمد اصناف و اشخاص حقیقی و حقوقی، تغییر می‌کند. در برخی مشاغل، شاهد معافیت ها  و بخشودگی هایی به نرخ صفر مالیاتی یا درصدی هستیم.

لذا دستورالعمل ها و بخشنامه های مالیاتی را در سایت‌های دولتی و یا سازمان امور مالیاتی کشور دنبال کنید. یکی از دلایل تاکید بر برون‌سپاری کارهای مالی و مالیاتی مودیان، اهمیت به روز بودن از قوانین و بخشنامه‌ها است که شرکت‌ها معمولا به دلیل مشغله شغلی، از آن غافل هستند.

تسلیم  اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

بر اساس قانون، ۴ ماه پس از اتمام سال مالی خود، اظهارنامه مالیاتی را باید در سامانه ثبت کنید. شرط برخورداری از هر نوع بخشودگی و معافیت مالیاتی و پرداخت کمتر مالیات، تسلیم به موقع اظهارنامه درست و با کیفیت و مستند است. جرایم مربوطه، غیر قابل بخشش است.

شفافیت مالی

اگر قصد پرداخت مالیات کمتر دارید، به جای فرار مالیاتی، اصول و استانداردهای حسابداری و مالی را در کسب و کار خود با فناوری روز، پیاده سازی کنید. شفافیت در ارائه اطلاعات، تنظیم صحیح صورت های مالی و تحریر صحیح دفاتر قانونی بر اساس آئین نامه مربوطه و مستندسازی کامپیوتری چرخه حسابداری، سبب بررسی بهتر و  دقیق ممیزان مالیاتی شده و راستی آزمایی اظهارات مالی شما را آسان‌تر می کند.

به همین منظور، توصیه می‌شود که خدمات مالی خود را به شرکت ها و موسسات حرفه‌ای و مجرب حسابداری و مشاوران مالیاتی، برون‌سپاری کنید تا همواره حرفه‌ای ها، سخنگوی اوضاع مالی شما در مراجع قانونی باشند.

همواره فاکتورهای هزینه خود را بر اساس فرمت‌های قابل قبول ممیزان آماده کنید. پرداخت قطعی مالیات، به معنی تسویه کامل در سال مالی خاص نیست! همه چیز را نگهداری کنید. فاکتورهای هزینه قابل قبول، راهکاری برای کاهش پرداخت مالیات است.

فعالیت های خیرخواهانه

هزینه های خیرخواهانه و پرداخت به موسسات عام المنفعه و مراکز ورزشی در طول یک سال مالی، می‌تواند راهکاری برای دریافت تخفیفات باشد. معمولا مودیان بزرگ مالیاتی، شرکت های ورزشی دارند یا  اسپانسر رویدادهای فرهنگی و ورزشی می‌شوند.

برخورداری از جوایز خوش حسابی

یکی  از روش‌های پرداخت مالیات کمتر، استفاده از جوایز خوش حسابی است. اگر در ۳ سال متوالی، ترازنامه و حساب سود و زیان دفاتر و مدارک شما، مورد قبول ممیزان مالیاتی واقع شده و مالیات هر سال را بدون نیاز به اعتراض به برگه تشخیص قطعی و مراجعه به هیات‌های حل اختلاف استانی، پرداخت کنید، ۵ درصد اصل مالیات این ۳ سال، به عنوان جایزه خوش حسابی شما منظور می شود.

می‌توانید این جایزه را در حساب سنوات بعدی خود منظور کرده و مالیات کمتری پرداخت کنید. این مبلغ از مالیات تکلیفی شما کسر خواهد شد. فصل ۷ قانون م . م را جدی بگیرید.

از طرفی، بر اساس ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم، اگر مالیات تکلیفی مربوط به عملکرد هر سال را پیش از سررسید پرداخت نمایید، ۱ درصد مبلغ پرداخت شده به  ازای هر ماه تا سر رسید، به عنوان جایزه خوش حسابی برای پرونده مالیاتی شما منظور خواهد شد. لذا از مالیات متعلق به همان عملکرد، کسر خواهد شد. یعنی اگر ۲ ماه زودتر پرداخت کنید، ۲ درصد جایزه خوش حسابی به شما تعلق گرفته و مالیات کمتری پرداخت خواهید کرد. البته سقف ۴ درصدی دارد.

هزینه‌های پیش‌بینی نشده

هزینه‌هایی که در قانون مالیات مستقیم پیش بینی نشده و  سازمان امور مالیاتی هم برای آن، ابلاغیه‌ای نداشته و پرداخت آن نیز بر اساس  مصوبات هیات وزیران بوده است، هزینه قابل قبول بوده و از مبلغ مالیاتی شما کسر خواهد شد.

جمع بندی

روش‌های متعددی برای کاهش مالیات پرداختی وجود دارد که این مطلب سعی شد به مهم‌ترین آنها پرداخته شود.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا