خودرو

قیمت و مشخصات فنی تیارا مکث موتور + تصاویر

یکی از محصولات جدید مکث‌موتور با نام تیارا به‌زودی به بازار عرضه خواهد شد. مشخصات فنی و قیمت تیارا به شرح زیر می باشد.

به گزارش تجارتامروز؛ تیارا یکی از  جدیدترین محصولات شرکت مکث‌موتور، زیرمجموعه شرکت ماموت است که اردیبهشت ماه سال جاری از آن رونمایی شد. شرکت مکث موتور که به نوعی مسئول عرضه خودروهای آسیایی گروه صنعتی ماموت‌‌خودرو به حساب می‌آید.

این خودرو با قیمت مصوب ۹۸۹ میلیون تومان در طرح حمایت از خانواده و مادران عرضه می‌شود و موعد تحویل آن ۹۰ روز کاری مقرر شده است.

در طرح فروش فوق‌العاده تیارا مکث موتور پرداخت به صورت دومرحله‌ای صورت می‌گیرد. مرحله اول پرداخت ۹۸۴ میلیون تومان خواهد بود و الباقی به صورت چک ۵۰ میلیون تومانی به تاریخ یک سال پس از تحویل خودرو دریافت خواهد شد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت مکث‌موتور، اقدام به خرید این خودرو کنند.

بررسی مشخصات فنی تیارا مکث موتور

تیارا یا همان بایک رویژیانگ X۵ یا (BAIC X۵)، یک خودروی کراس اور هفت نفره ساخت کمپانی بایک چین است که در سال ۲۰۲۱ در چین معرفی شد.

طراحی ظاهری خودروی بایک ایکس ۵ کاملا محافظه کارانه بوده و همانطور که مدیران این شرکت تاکید بر خانوادگی بودن این خودرو دارند، بیشتر خریداران با رنج سنی بالاتر و خانواده‌ها را مورد هدف قرار داده است.

در نمای جلو چراغ‌های مستطیلی داخل مشکی در ترکیب با جلو پنجره بزرگ با خط‌های عمودی چهره‌ای میانسال را برای این خودرو ترسیم کرده‌اند. سپر جلو نیز فرمی خاص داشته و دو فرورفتگی در کناره‌های آن به چشم می‌خورند.

این کراس اور چینی از یک موتور ۴ سیلندر ۱,۵ لیتری توربو بهره می‌برد. این موتور توانایی تولید حداکثر ۱۵۵ اسب بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۵ نیوتون متر گشتاور از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد و نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می‌کند.

بایک X۵ در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی بهره می‌برد. ترمزهای این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی هستند و به امکانات کمکی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (BA) نیز مجهزاند.

مصرف سوخت اعلام شده برای آن در حالت سیکل ترکیبی ۷,۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی است.

قیمت و مشخصات فنی تیارا مکث موتور + تصاویر

یکی از مزایای تیارا، فهرست امکانات و تجهیزات است و تقریبا بیشتر آپشن‌های رفاهی و ایمنی را دارا است تا رانندگی و سواری با این خودرو خانوادگی راحت‌تر و ایمن‌تر باشد. از آپشن‌های تیارا می‌توان به دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم EPS، اتو پارک، سنسور جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، رادار نقطه کور و دوربین ثبت وقایع نام برد.

مزایا و معایب تیارا

مزایا
  • امکانات جانبی مناسب، کابین جادار ۷ نفره، طراحی قابل‌قبول
معایب
  • حساسیت پیشرانه توربو به کیفیت سوخت، قدرت متوسط نسبت به وزن

داخل تیارا

با ورود به داخل کابین با فضایی نسبتاً شیک روبرو می‌شویم که در آن مدرنیته با سنت پیوند داده شده‌ است. مثلاً دریچه‌های تهویه از طراحی ساده‌ای برخوردارند و اهرم دنده و بسیاری از کلیدهای داخلی به خودروهای قدیمی‌تر شباهت دارند؛ با این حال وجود ترمز دستی برقی، نمایشگر عریض مرکزی و نشانگرهای تمام دیجیتال پشت‌آمپر ثابت می‌کنند که تیارا از نظر تکنولوژی هم خودرو دست و پا بسته‌ای نیست و در بحث تجددگرایی حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. بخصوص که بالای سرمان هم یک سقف پانوراما داریم و تزئینات کرومی‌رنگ بکار رفته، به زیبایی کابین افزوده‌اند. البته کیفیت متریال داخلی متوسط است و در بسیاری از قسمت‌ها شاهد استفاده از پلاستیک معمولی هستیم، اما با در نظر گرفتن رقبای قیمتی نمی‌شود ایراد چندانی به این بخش وارد نمود.

در خصوص فضاسازی هم باید گفت که در ردیف‌های اول و دوم، جای پا و سر مناسبی برای سرنشینان در نظر گرفته شده اما به رسم همیشگی کراس‌اوورهای سایز متوسط، ردیف سوم فقط برای کودکان گنجایش دارد و تازه در صورت استفاده از این بخش، محفظه صندوق به شدت کوچک می‌شود؛ هرچند می‌توانید با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم یا حتی دوم به فضای بسیار مناسبی دسترسی داشته باشید که برای حمل اجسام بزرگ نیز کارآمد است. راستی از لحاظ ارگونومی هم وضعیت ماشین مناسب ارزیابی شد. خوشبختانه برای اکثر تجهیزات، کلیدهای جداگانه فیزیکی درنظر گرفته شده که کار با آنها ساده‌تر از صفحات لمسی و طرح‌های مینیمالیستی که این روزها مد شده می‌باشد. هرجا هم کمبودی برای دید پیرامونی وجود داشته به لطف دوربین‌ها جبران گشته است.

قیمت و مشخصات فنی تیارا مکث موتور + تصاویر

طراحی تیارا

تیارا برخلاف نام دخترانه‌اش، ظاهری خشن و مردانه دارد و با این حالت جعبه‌ای شکل بدنه تصویری شبیه به شاسی‌بلندهای واقعی را به نمایش گذاشته است. در بخش دماغه شاهد یک جلوپنجره بسیار بزرگ با خطوط عمودی هستیم که ضمن القاء حس قدرت، تا حدودی ما را به یاد محصولات بورگوارد می‌اندازد؛ در دو سمت این جلوپنجره عظیم، چراغ‌های کشیده با زمینه مشکی و هواکش‌های تزئینی سپر خودنمایی می‌کنند.

البته با گذر از این زاویه و رسیدن به نیم‌رخ ماشین مقداری از میزان جذابیت‌های ظاهری کاسته می‌شود چراکه اینجا چرخ‌ها به نسبت ابعاد خودرو تا حدودی کوچک به نظر می‌رسند و فرم ساده شیشه‌ها و درب‌ها نیز ظاهری معمولی به خودرو بخشیده‌اند.

هرچند در این بین دو خط برجسته وجود دارند که در امتداد خودرو اوج می‌گیرند تا اندکی حس پویایی چاشنی کار شود. اما در قسمت انتهایی اوضاع مجدداً بهبود می‌یابد. در این بخش چراغ‌های کشیده که با یک نوار کرومی به هم متصل شده‌اند و سپری اسپرت که به سراگزوزهای (البته غیرواقعی) مزین شده بیش از هر چیز جلب توجه می‌کنند.

خطوط تند و تیز بکار رفته روی صندوق و بالچه فوقانی هم توانسته‌اند حال و هوای بخش عقبی خودرو را با ظاهر اسپرت دماغه هماهنگ نمایند. به طور کلی می‌شود از تیارا به عنوان کراس‌اووری خوش‌قیافه یاد نمود اما باید اعتراف کرد که محصولات جذاب‌تری هم در این سگمنت داریم.

قیمت مکث موتور تیارا

دی ۱۴۰۱: با اعلام شرکت مکث موتور، در تاریخ ۱۹ دی‌ماه، اولین فروش تیارا در ایران آغاز می‌شود. تیارا با قیمت قطعی ۹۸۹ میلون تومان و موعد تحویل ۳۰ روزه، فروخته خواهد شد. ضمن اینکه سری اول خودروها، با مدل ۱۴۰۱ تحویل خریداران می‌شود.

اما نکته جالب توجهی در شرایط فروش تیارا وجود دارد؛ شرکت مکث موتور، خودرو تیارا را با قیمت قطعی به خریداران می‌دهد اما سند خودرو تا یکسال، در رهن شرکت است. بنابراین خریداران تیارا، امکان فروش خودروی‌شان را ندارند.

این محدودیت بسیار مهم، ظاهرا با هدف جلوگیری از ثبت نام سودجویان و همچنین افزایش حضور مصرف‌کنندگان واقعی، در صف خرید تیارا، اتخاذ شده است. البته هنوز مشخص نیست که آیا این محدودیت، در فروش‌های آتی تیارا، همچنان وجود خواهد داشت یا خیر.

قیمت و مشخصات فنی تیارا مکث موتور + تصاویر

تولید اولین تیارا در مکث موتور

مرداد ۱۴۰۱: بعد از عرضه پیکاپ دایون در ایران مکث موتور حالا به بازار کراس‌اورها آمده است. بازاری که همه خودروسازان خصوصی و حتی خودروسازان دولتی کشورمان، تشنه حضور قدرتمندتر در آن هستند. البته با توجه به اینکه مونتاژ بایک روژیانگ X۵، اولین تجربه مکث موتور در سگمنت کراس‌اورهاست، این شرکت تصمیم به تغییر نام این خودرو گرفته است؛ نامی که دربرای اولین‌بار اعلام شد: تیارا مکث موتور!

اما با گذشت دو ماه از اولین رونمایی رسمی تیارا در ایران، شرکت مکث موتور خبر داده که تولید اولین دستگاه از این محصول جدید را در نخستین هفته مردادماه ۱۴۰۱ به پایان رسانده است. به همین دلیل، با حضور مدیران ارشد گروه ماموت و همچنین مدیران مکث موتور در محل کارخانه این شرکت، جشن تولید اولین تیارا مکث موتور برگزار گردید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا