مدیریت بازاریابی و فروش

صفر تا صد ثبت علامت تجاری

منظور از علامت تجاری هر نشان قابل رویتی است که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد. به منظور ماندگاری و حق استفاده انحصاری از آن، نیازمند ثبت شدن در اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک می باشد.

صفر تا صد ثبت علامت تجاری

هر چند ثبت برند جز موارد اختیاری است، اما به منظور بهره مند شدن مالک از حقوق معنوی علامت تجاری خود و جلوگیری از سو استفاده، بهتر است که برند به ثبت رسمی برسد.

برند ممکن است به دو صورت برند داخلی و برند بین المللی به ثبت برسد

ثبت برند به صورت داخلی

به موجب قانون ثبت علائم تجاری امری اختیاری بوده مگر در مواردی که دولت آن را اجباری کرده باشد. بنابراین صاحب برند جز شرایط تصریح شده در قانون ثبت اختراعات الزامی بدین کار نداشته است. من باب امتیاز انحصاری که برای صاحب آن داشته موجب گردیده که کسی نتواند از آن حق سو استفاده کند و سو استفاده گر در صورت هرگونه تجاوز به حقوق معنوی صاحب علامت تجاری، مستوجب مجازات قانونی می باشد.

ثبت برند به صورت بین المللی

در سال ۱۳۸۲ کشور ایران به منظور حمایت از حقوق معنوی تجار و بازرگانان، با ملحق شدن به موافقتنامه مادرید، حق استفاده انحصاری از برند تجاری را در سطح جهانی برای صاحب آن علامت به وجود آورد، تا از تجاوز به حقوق معنوی مالک ممانعت به عمل آید.

اینک کسب اجازه حق بهره برداری از علامت تجاری جز از صاحب و قائم مقام قانونی او سلب شده است.

مزیت ثبت برند تجاری

به موجب ماده ۴۰ قانون ثبت اختراعات ثبت علامت تجاری:

۱.استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد توسط هر شخص غیر از مالک علامت، مشروط به موافقت مالک آن می باشد.

۲.مالک علامت ثبت شده می تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده می کند( و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتا منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد) در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه، موجب گمراهی عموم می گردد.

سامانه ثبت علامت تجاری

برای ثبت علامت تجاری با مراجعه به سامانه ثبت برند به آدرس Ipm.ssaa.ir که زیرمجموعه سایت سازمان اسناد و املاک است، می توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، اظهارنامه مبنی بر ثبت علامت تجاری را به همراه مدارک مورد نیاز پس از ثبت نام اولیه، در سامانه مربوطه بارگذاری کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

مدارک لازم برای ثبت برند حسب اینکه متقاضی شخص حقیقی بوده یا حقوقی و یا می خواهد برند خود را به صورت فارسی یا لاتین به ثبت برساند، متغیر است. شخص برای اقدام به آن ملزم به ارائه تمامی مدارک مربوطه به صورت آنلاین از طریق سامانه ثبت برند اداره مالکیت معنوی کشور می باشد.

  1. ثبت و ارائه اظهارنامه مبنی بر ثبت علامت تجاری به اداره مالکیت معنوی.
  2. ارائه شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی.
  3. چنانچه متقاضی ثبت برند، شخص حقوقی بوده می بایستی معرفی نامه ای روی سربرگ شرکت تنظیم و به همراه امضای مدیران و مهر شرکت ارائه شود.
  4. ارائه شناسنامه و کارت ملی مدیران و صاحبان امضا شرکت برای اشخاص حقوقی.
  5. کپی روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  6. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی ساخت، پروانه بهره برداری)
  7. ارائه نمونه برند پیشنهادی در ابعاد ۶*۶ سانتی متر
  8. ارائه وکالتنامه در صورت انجام امور توسط وکیل

هزینه ثبت علامت تجاری

برای ثبت کردن علامت تجاری شما ملزم به پرداخت هزینه هایی هستید که عبارتند از:

  • پرداخت هزینه ثبت اظهارنامه در سامانه مالکیت معنوی
  • پرداخت هزینه های اولیه از جمله هزینه انتشار آگهی درخواست ثبت برند در روزنامه رسمی طی دو نوبت
  • هزینه حق ثبت علامت تجاری
  • هزینه استعلام برند
  • هزینه تمدید علامت تجاری
  • هزینه جریمه تاخیر در تمدید ثبت هزینه تمدید هر ۱۰ سال یکبار

تمدید علامت تجاری

مدت اعتبار برند به ثبت رسیده ده سال پس از تاریخ تقدیم اظهارنامه می باشد. در صورتی که صاحب برند تمایل به استفاده انحصاری از علامت تجاری خود داشته باشد می بایست پس از انقضای موعد، ظرف مهلت ۶ ماه نسبت به تمدید علامت تجاری خود اقدام کند. در غیر این صورت هر شخصی که متقاضی این برند باشد می تواند آن را به نام خود به ثبت برساند.

برای اطلاع از جزئیات مراحل، مدارک و نحوه تمدید علامت تجاری به سایت عرفان لگال مراجعه کنید. در نظر داشته باشید در صورتی که در زمان مقرر نسبت به تمدید برند خود اقدام نکنید، سایر رقبا با ثبت آن می توانند از نتایج کار شما به نفع خود بهره مند شوند.

استعلام ثبت علامت تجاری

برای استعلام برند فارسی شما می توانید به طرق ذیل عمل کنید

  • انجام استعلام از طریق سایت روزنامه رسمی کشور به آدرس www.rrk.ir. از قسمت آگهی های قانونی می توانید نام مورد نظر را بررسی کنید.
  • انجام استعلام از طریق سایت مالکیت معنوی Ipm.ssaa.ir

استعلام برند چه ضرورتی دارد؟

این امر موجب می شود که شما بتوانید قبل از اینکه اظهارنامه مبنی بر ثبت علامت تجاری را به سامانه مالکیت معنوی ارسال کنید، مطمئن شوید که آیا برند مورد نظر شما قبلا ثبت شده یا خیر؟

اگر برند مورد نظر قبلا به ثبت رسیده باشد به علت تکراری بودن قابل قبول نیست و رد می شود.

حال باید از انتخاب آن صرف نظر کنید. به بیان دیگر انجام استعلام قبل از ثبت برند می تواند آگاهی شما را نسبت به اینکه برند مورد نظر قابل تایید یا رد است بالا ببرد و به شما در این فرآیند کمک کند.

هزینه استعلام علامت تجاری

عملیات استعلام به آسانی از طریق سامانه های که نام بردیم قابل انجام است. شما نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه ای برای انجام این کار ندارید.

مگر آنکه به علت پیچیدگی و اطمینان خاطر بخواهید انجام این کار را به افراد متخصص در این حوزه واگذار تا تشریفات لازمه برای انجام ثبت برند(که استعلام یکی از مهم ترین پیش نیازهای آن است) را برای شما انجام بدهد که در این حالت شما متحمل پرداخت هزینه می باشید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا