خودرو

ورود ساینا اس دوگانه و سه گانه سوز الکتریکال به ناوگان تاکسیرانی

عرضه ساینا اس دوگانه‌سوز در شش‌ماهه اول سال و ساینا اس سه‌گانه‌سوز الکتریکال در شش‌ماهه دوم سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش تجارت امروز؛ شمارش معکوس برای ورود خودروی ساینا اس به ناوگان تاکسیرانی کشور آغاز شد.

جریان بازدیدی که شهردار تهران به همراه جمعی از معاونان و مدیران ارشد این سازمان، از مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا انجام داد، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که ساینا اس گازسوز به‌عنوان اولین خودرو سواری گازسوز برای استفاده در حوزه تاکسی شهری عرضه شده است، گفت: «ساینا اس دوگانه‌سوز در شش‌ماهه اول و ساینا سه‌گانه‌سوز الکتریکال در شش‌ماهه دوم سال آینده عرضه خواهد شد.»

ساینا اس نه‌تنها در مقایسه با دیگر گزینه‌های موجود برای ناوگان تاکسیرانی از مزیت قیمت برخوردار است، بلکه با توجه به پایین‌بودن مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری، گزینه بسیار مناسبی برای استفاده به‌عنوان تاکسی محسوب می‌شود. ابعاد این خودرو نیز متناسب تردد شهری و قوای محرکه آن هم بدین منظور کاملا مناسب است.

ساینا اس دوگانه‌سوز سایپا با حفظ ویژگی‌های خودرو پایه بنزینی به سامانه گازرسانی نسل چهار، به تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا و واحد الکترونیک یکپارچه کنترل گاز و بنزین مجهز است. توان پیشرانه این خودرو، موتور M۱۵ دوگانه‌سوز با حداکثر ۵۴ کیلووات در حالت سوخت گاز است. این موتور با اختلاف کم از توان خروجی در حالت بنزین، باعث تغییر عملکرد نامحسوس هنگام تغییر وضعیت سوخت می‌شود و در مجموع عملکرد خوبی فراهم می‌کند. با توجه به حجم ۶۲ لیتری مخزن گاز نصب‌شده روی این خودرو، پیمایشی در حدود ۲۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی و بیش از ۲۳۰ کیلومتر در شرایط رانندگی جاده خواهد داشت. در این خودرو برای اولین بار از شیر برقی مخزن که ایمنی بیشتر مدار پرفشار سامانه گاز را فراهم می‌کند، استفاده شده است.

در ساینا اس، امکاناتی جدیدی مانند فرمان دی‌کات، جلوآمپر جدید نیمه‌دیجیتال، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سنسور پارک عقب، دماسنج محیط، تهویه مطبوع الکتریکی با نمایشگر MFD، سیستم صوتی mp۳ و USB با چهار باند، چراغ روشنایی روز، چراغ بدرقه، ترمز ABS ،EBD، کامپیوتر سفری، ریموت جدید تاشو، دکمه صندوق‌پران روی داشبورد و ریموت، دکمه‌های مسترلاک (قفل مرکزی) و قفل شیشه‌های عقب روی داشبورد، پنل جدید تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، راهنمای تعویض دنده (GSI)، چراغ بدرقه، ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ضدسرقت متصل به بوق خودرو و… وجود دارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های فنی ساینا اس با خودروهای قبلی، ساختار برق‌والکترونیک این خودرو است که از سیستم BCM و مدیریت یکپارچه بهره می‌برد. این سیستم باعث می شود تا ساینا اس در بخش برقی به‌روزتر بوده و کارایی بهتری داشته باشد. از دیگر تغییرات فنی اعمال‌شده برای ساینا اس، ارتقای عایق‌بندی کابین و بخش محفظه پیشرانه این خودرو است. این اتفاق سبب شده نفوذ صدا به کابین ساینا اس کمتر از نسخه پایه باشد. این خودرو همچنین سواری نرم‌تری نسبت به خودروهای قبلی سایپا دارد.

ارتقای ساینا اس دوگانه‌سوز برای کارکرد طولانی‌تر و دوام بیشتر
با توجه به پیش‌بینی کاربری تاکسی از این خودرو و در نتیجه کارکرد طولانی‌تر، به‌منظور ارتقای عملکرد و دوام بیشتر جلوبندی خودرو، از نیم‌اکسل‌های تقویت‌شده در محور جلوی خودرو و سیستم ترمزگیری قوی‌تر نسبت به نوع بنزینی استفاده شده است. همچنین برای هرچه اقتصادی‌تر بودن این خودرو به‌عنوان یک خودرو کار و نیز دسترسی آسان به قطعات آن، در تامین قطعات گازسوز مانند مخزن، شیربرقی، رگلاتور و… سعی بر این بوده است که تا حد امکان از توانایی شرکت‌های داخلی مورد تایید سازمان استاندارد بهره‌برداری شود تا وابستگی و ارزبری به حداقل ممکن برسد. درحال‌حاضر این محصول آزمون‌های سطح خودرو را با موفقیت انجام داده و مرحله اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد در دستورکار قرار گرفته است. همچنین کالیبراسیون آلودگی یورو۵ نیز در حال انجام است و به‌زودی موفق به اخذ تاییدیه از سازمان حفاظت محیط‌زیست خواهد شد.

زمان تولید و عرضه ساینا اس دوگانه‌سوز
پس از تولید نمونه‌های اولیه در فازهای ارزیابی و صحه‌گذاری، خودرو ساینا اس دوگانه‌سوز آماده شده و تولید انبوه آن به‌زودی در شرکت سایپا سیتروئن آغاز خواهد شد. در این راستا، پس از وقفه چندساله در تولید محصول سواری دوگانه‌سوز در گروه سایپا که عمدتا ناشی‌از سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای خودروهای دوگانه‌سوز بود، بر اساس دستور ویژه مدیرعامل گروه، مجددا برنامه‌ریزی توسعه و تولید این گونه از محصول از ابتدای سال در دستور کار معاونت مهندسی قرار گرفت. با توجه به صرفه اقتصادی استفاده از سوخت پاک CNG و همچنین وجود زیرساخت جایگاه‌های شارژ گاز و نیز توسعه شرکت داخلی سازنده قطعات CNG، گرایش به این نوع خودرو مطلوب خودروساز و مشتری است.

علاوه بر این، با توجه به قوانین و جرایم مرتبط با مصرف سوخت خودروها که به خودروساز تحمیل می‌شود، اضافه‌کردن محصولات دوگانه‌سوز به ناوگان تولیدی، از شدت این جرایم خواهد کاست. بنابراین با همت و مشارکت مرکز تحقیقات و نوآوری و شرکت های مگاموتور و سازه‌گستر و همکاری سایپا سیتروئن و بخش‌های فنی داخلی سایپا پروژه توسعه محصول ساینا اس دوگانه‌سوز به‌طور جدی از خردادماه سال جاری آغاز شد. حال نیز به‌گفته مدیرعامل گروه، ساینا اس دوگانه‌سوز در شش‌ماهه اول و ساینا سه‌گانه‌سوز الکتریکال در شش‌ماهه دوم سال آینده عرضه خواهد.

انتهای مطلب

۲/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا