رمز ارز

مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک ؛ کدام یک بهتر است؟

اتریوم کلاسیک یک پلتفرم قرارداد هوشمند و ارز دیجیتال است. برخی از افراد تصور می‌کنند که اتریوم کلاسیک (ETC) در واقع همان اتریوم (ETH) است، در حالی که این دو رمز ارز تا زمانی که روی یک شبکه بلاک چین بودند، یکسان در نظر گرفته می‌شدند. اگر می‌خواهید بدانید که دلیل جدا شدن اتریوم کلاسیک از اتریوم چه بود، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک (ETC)، توکن اصلی شبکه Ethereum Classic است، بلاک چینی که امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز یا dappها را در لایه بالایی خود برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است. این برنامه‌ها از فناوری به خصوصی به نام قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند؛ افراد می‌توانند از طریق آن و بدون واسطه پول، دارایی یا هر چیز با ارزش دیگری را مبادله کنند. بستر Ethereum Classic به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز که روی آن توسعه یافته‌اند این امکان را می‌دهد تا توکن‌های خود را از جمله NFT ایجاد کنند.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یک برنامه نویس کامپیوتر روسی-کانادایی است، وایت پیپر ارز دیجیتال اتریوم را تهیه و منتشر کرد. اتریوم کلاسیک در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۶، زمانی که برخی از توسعه‌دهندگان با نقشه راه و مسیر توسعه بلاک چین اتریوم مخالفت کردند، به وجود آمد.

اختلاف نظر توسعه‌دهندگان اتریوم بر سر چه بود؟

زمانی که اتریوم عرضه شد، گروهی به نام DAO (مخفف «سازمان مستقل غیرمتمرکز») از اتریوم برای ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری، استفاده کرد. افراد مختلف می‌توانستند از طریق اتریوم در این صندوق سرمایه گذاری کرده و در مورد تخصیص دارایی‌های گروه تصمیم برگیرند و در سود سرمایه گذاری، سهیم شوند. در آن زمان، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در این صندوق سرمایه گذاری شد.

اما متأسفانه، به دلیل مشکلی که در ساختار صندوق سرمایه گذاری وجود داشت، خیلی زود مورد حمله قرار گرفت و میلیون‌ها دلار اتریوم از صندوق به سرقت رفت. توسعه‌دهندگان برای اینکه از نقد شدن اتریوم‌های به سرقت رفته جلوگیری کنند، تنها ۲۸ روز فرصت داشتند. در نهایت برخی از توسعه‌دهندگان، از جمله بوترین، تصمیم گرفتند برای پس دادن پول افراد، دفتر کل را از طریق ایجاد یک هارد فورک دست‌کاری کنند. اما برخی از توسعه‌دهندگان با زیر پا گذاشتن اصلی‌ترین ویژگی بلاک چین مخالفت کردند و روی پلتفرم موجود ماندند و نام آن را به اتریوم کلاسیک تغییر دادند.

نحوه عملکرد اتریوم کلاسیک چگونه است؟

نحوه کار و روش خرید اتریوم کلاسیک با اتریوم تفاوت خاصی ندارد. استخراج در شبکه اتریوم کلاسیک بر اساس گواه اثبات کار انجام می‌شود، به این معنی که افراد از سراسر جهان از سخت افزار و نرم افزار را اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه و حفظ امنیت آن استفاده می‌کنند و  در ازای آن، ماینرها ETC کسب کنند.کاربران می‌توانند از اتریوم کلاسیک برای انتقال ارز دیجیتال، استفاده از برنامه‌های کاربردی موجود در شبکه مانند صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. اما اکوسیستم اتریوم کلاسیک به اندازه اتریوم یا سایر شبکه‌های قرارداد هوشمند مانند سولانا فعال نیست. به عنوان مثال، طبق گفته DeFi Llama، از فوریه ۲۰۲۲، شبکه فعالیت ناچیزی در برنامه‌های مالی غیرمتمرکز داشته است.

پایین بودن حجم معاملات در شبکه اتریوم کلاسیک، مشکلاتی را برای این شبکه ایجاد کرده است. با توجه به اینکه شبکه بر اساس گواه اثبات کار فعالیت می‌کند، اگر افراد زیادی برای تامین امنیت شبکه فعالیت نداشته باشند؛ احتمال آسیب پذیری شبکه بلاکچین افزایش پیدا می‌کند. در طول سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، این شبکه توسط چندین «حمله ۵۱ درصدی» مورد حمله قرار گرفت و گروهی از هکرها توانستند کنترل اکثریت قدرت محاسباتی شبکه را به دست آورند. با انجام این کار، آنها می‌توانند اطلاعات دفتر کل را تغییر دهند و مقدار زیادی ETC به خود اختصاص دهند.

با این حال، طرفداران ETC به کار در شبکه و به روز رسانی کد شبکه ادامه می‌دهند. در دسامبر ۲۰۲۰، توسعه دهندگان اصلی شبکه را ارتقا دادند تا از وقوع حمله ۵۱ درصدی به شبکه جلوگیری کنند. جدیدترین ارتقا، هارد فورک Mystique در سال ۲۰۲۲ است. به روز رسانی ECIP-۱۱۰۴، که Mystique نام دارد، زیرمجموعه‌ای از تغییرات موجود در هارد فورک Ethereum Foundation London را اجرا می‌کند.

مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک ؛ کدام یک بهتر است؟

از آنجایی که توسعه اتریوم کلاسیک به طور مستقل ادامه یافته است، از برخی جهات از اتریوم متمایز است. مهم‌ترین تفاوت اتریوم کلاسیک و اتریوم این است که قصد ندارد از الگوریتم اثبات سهام به جای اثبات کار استفاده کند. همچنین، Ethereum Classic برخلاف اتریوم که محدودیت عرضه ندارد، مجموعاً حدود ۲۱۰ میلیون توکن عرضه خواهد کرد. علاوه بر این، ساخت و استقرار زنجیره‌های جانبی در این شبکه به پایان رسیده است؛ در حالی که اتریوم هنوز در حال آزمایش آنها است.

تاریخچه مختصری از اتریوم و اتریوم کلاسیک

  • جولای ۲۰۱۵: شبکه اصلی اتریوم فعال شد
  • می ۲۰۱۶: یک آسیب پذیری در کد صندوق سرمایه گذاری به نام The DAO کشف شد.
  • ژوئن ۲۰۱۶: ۵۰ میلیون دلار از صندوق سرمایه گذاری به سرقت رفت. اختلاف بین توسعه دهندگان برای بازگشت دارایی مردم، منجر به ایجاد هارد فورک اتریوم و اتریوم کلاسیک شد.
  • مارس ۲۰۱۷: انجمن اتریوم کلاسیک، عرضه ETC را به ۲۱۰ میلیون محدود کرد.
  • ژانویه ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۰: اتریوم کلاسیک با حملات متعدد ۵۱ درصدی مواجه شد.
  • دسامبر ۲۰۲۰: توسعه دهندگان از “MESS” برای مبارزه با حملات استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

اتریوم کلاسیک و اتریوم، با وجود شباهت‌هایی که دارند، دو رمزارز مستقل در نظر گرفته می‌شوند. زمانی که اتریوم از اتریوم کلاسیک جدا شد، شرکت‌هایی معتبری مانند Enterprise Ethereum Alliance که متشکل از شرکت‌های عظیمی مانند مایکروسافت است، برای افزایش پذیرش اتریوم، با این پروژه همراه شدند. آمار و ارقام نشان می‌دهند که در نبرد میان این دو ارز، اتریوم کاپ قهرمانی را به دست آورده است. اتریوم از اعتبار، شهرت و ارزش بازار بیشتری برخوردار است اما Ethereum Classic هنوز هم جامعه‌ای از کاربران و توسعه دهندگان سرسخت و ارزش بازار چند میلیارد دلاری دارد که  شانس آن را برای قرار گرفتن در ۵۰ رمزارز برتر را افزایش می‌دهد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا