اقتصاد خرد

فرایند برگزاری مناقصات شامل چه مراحلی است؟

مناقصه فرایندی است که در آن خریدار کالا یا خدمات با داشتن استانداردهای لازم از میان پیشنهاددهندگان کمترین قیمت را انتخاب و به عنوان برنده مناقصه اعلام کرده و پس از ضبط تضامین با وی قرارداد منعقد می‌سازد. فرایند برگزاری مناقصات شامل مراحلی است که می‌بایست طبق قانون مناقصات به درستی انجام گیرد وگرنه در صحت و سقم مناقصه برگزار شده تردید به وجود خواهد آمد.

مقدمه

مناقصه فرایندی است که در آن خریدار کالا یا خدمات با داشتن استانداردهای لازم از میان پیشنهاددهندگان کمترین قیمت را انتخاب و به عنوان برنده مناقصه اعلام کرده و پس از ضبط تضامین با وی قرارداد منعقد می‌سازد. فرایند برگزاری مناقصات شامل مراحلی است که می‌بایست طبق قانون مناقصات به درستی انجام گیرد وگرنه در صحت و سقم مناقصه برگزار شده تردید به وجود خواهد آمد.

افراد می‌توانند با مراجعه به سایت مناقصه و مزایده از آخرین مزایدات و مناقصات برگزار شده اطلاع و آگاهی یافته و در صورت داشتن شرایط لازم در آن‌ها شرکت نمایند. به منظور آگاهی از مراحل موجود در فرایند برگزاری مناقصات بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فرایند برگزاری مناقصات

به منظور انجام مناقصات، تشریفات مناقصه از ابتدا تا انتها و عقد قرارداد با برنده مناقصه شامل مراحل ذیل خواهد بود:

  • تشریفات فراخوان مناقصه
    • قبل از فراخوان
      • تأمین مالی
      • تعیین نوع مناقصه در معاملات بزرگ
      • تهیه اسناد مناقصه
      • ارزیابی کیفی مناقصه گران
    • فراخوان مناقصه
      • مفاد فراخوان مناقصه
    • تشریفات برگزاری مناقصه
      • دریافت پیشنهادات
      • ارزیابی پیشنهادات
        • ارزیابی مالی
        • ارزیابی فنی و بازرگانی
      • تشریفات اعلام برنده مناقصه
        • اعلام برنده مناقصه
        • انعقاد قرارداد با برنده مناقصه

فرایند برگزاری مناقصات شامل چه مراحلی است؟

تشریفات فراخوان مناقصه قبل از فراخوان

انجام هر فرایندی مشروط بر آن است که ابتدا منابع مالی لازم برای انجام آن فراهم گردد. وزارتخانه‌ها و موسسات برگزارکننده مناقصات مکلف هستند در بودجه سالانه خود اعتبارات لازم به منظور پرداخت تعهدات مربوط به برگزاری مناقصات را پیش بینی کنند. همچنین معاملات دولتی با توجه به حجم ریالی انواع مختلفی دارد. در معاملات کوچک و متوسط کارپرداز یا مأمور خرید دستگاه مناقصه گزار از طریق استعلام کتبی خرید را انجام می‌دهد. در معاملات بزرگ معاملات نیازمند برگزاری مناقصات هستند.

مناقصه گزار می‌بایست اسناد و مدارکی را برای انجام مناقصه در اختیار پیشنهاددهندگان قرار دهد. این اسناد می‌بایست به صورت یکسان به همه شرکت کنندگان تحویل داده شود. اسناد مناقصه شامل نام و نشانی مناقصه گزار، مبلغ تضمین مناقصه، محل و زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل پیشنهادات و گشایش آن‌ها و میزان مبلغ پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار، مشخصات فنی و بازرگانی، استانداردها، کمیت و کیفیت کالا و خدمات مورد انتظار و … است.

اگر مناقصه محدود باشد پیش از برگزاری مناقصه ارزیابی کیفی مناقصه گران انجام می‌گیرد، اما در مناقصه عمومی با توجه به فراخوان تمامی افراد با داشتن شرایط لازم می‌توانند در مناقصات شرکت نمایند. به منظور ارزیابی کیفی مناقصه گران در مناقصه محدود تضمین کیفیت خدمات و محصولات، داشتن تجربه و دانش مورد نیاز، حسن سابقه، داشتن گواهینامه صلاحیت، توان مالی برای انجام کار و … مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تشریفات فراخوان مناقصه

در این مرحله لازم است تا مفاد فراخوان شرکت در مناقصه تهیه گردد. در مناقصات عمومی از طریق انتشار آگهی یا وسایل ارتباط جمعی به مناقصه گران اطلاع رسانی می‌شود. افراد حقوقی و شرکت‌ها می‌توانند از مناقصات جدیدی که در مهلت تعیین شده برگزار می‌شود اطلاع و اسناد و مدارک لازم برای شرکت در آن را فراهم آورده و مناقصات جدید در مفاد مناقصه لازم است تا مقدار تحویل کالا، مدت زمان مورد قبول برای تحویل، میزان پیش پرداخت، محل توزیع یا فروش برگ شرایط و … مشخص شوند. برای اطلاع از مناقصه شهرداری اصفهان می توانید وارد صفحه شوید و از به روزترین آگهی های مناقصه شهرداری اصفهان باخبر شوید.

حداقل موارد در مفاد فراخوان مطابق ماده ۱۳ می‌بایست شامل نام و نشانی مناقصه گزار، نوع و کمیت و کیفیت کالا یا خدمات، نوع و مبلغ تضمین در مناقصه، کحل و زمان و مهلت دریافت اسناد و گشایش پاکات ارائه گردد.  مناقصات عمومی با انتشار آگهی و در مناقصات محدود با ارسال دعوتنامه شرکت در مناقصات فراخوان انجام می‌پذیرد.

تشریفات برگزاری مناقصه

دستگاه مناقصه گزار مهلتی را برای ارائه پیشنهادات مناقصه گران مشخص می‌کند. این مدت از اولین نوبت انتشار فراخوان نباید کمتر از ۱۰ روز باشد. مناقصه گران می‌بایست پس از تهیه و تکمیل اسناد پیشنهادات، تسلیم پیشنهادات در مهلت مقرر به مناقصه گزار، دریافت رسید تحویل پیشنهادات در انتظار برگزاری مناقصه در موعد زمانی مقرر باشند. پیشنهاد مناقصه گران در زمان و مکان معین باز شده و پاکت تضمین، پاکت فنی و بازرگانی و پیشنهاد قیمت مناقصه گران گشوده می‌شود. اگر مناقصه تک مرحله ای باشد برنده مناقصه در همان جلسه و اگر مناقصه دو مرحله ای باشد پس از بررسی کمیته فنی در زمان مشخص شده برنده مناقصه اعلام می‌شود.

تشریفات اعلام برنده مناقصه

طبق قانون مناقصات، کمیسیون مناقصات پیشنهاد دهنده ای که مناسب‌ترین قیمت را ارائه داده باشد به عنوان برنده اول اعلام می‌کنند. برنده دوم زمانی اعلام می‌شود که تفاوت قیمت پیشنهادی برنده دوم با برنده اول کمتر از مبلغ تضمین باشد. در ادامه تنها تضمین برنده اول و دوم نزد مناقصه گزار نگهداری و مابقی تضامین مناقصه گزاران به آن‌ها بازگردانده می‌شود. پس از مشخص شدن برنده مناقصه با وی قرارداد منعقد می گردد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا