صنایع معدنی

معجزه‌ای به نام کربنات کلسیم؛ ۵ چیز که در مورد آن نمی‌دانید

کافیست سر خود را از موبایل یا کامپیوتر خود بلند کنید و کمی به اطراف نگاه کنید. با اینکه احتمالا تا الان نمی‌دانستید، دور و بر شما پر از ترکیبات و وسایلی است که در ساخت آن‌ها از کربنات کلسیم استفاده شده است.

کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCo۳ یکی از متداول‌ترین ترکیبات روی کره زمین است و تقریبا ۷ درصد از پوسته زمین از این ترکیب ساخته شده است. سنگ‌های کربنات کلسیم به شکل‌های متفاوتی وجود دارند. از سنگ آهک و مرمر و تراورتن گرفته تا شکل گچ که به وفور در اطراف شما یافت می‌شود.

اگر در شرکت‌های صنعتی بزرگ کار می‌کنید یا یک کارگاه کوچک تولیدی دارید، قطعا آشنایی با کربنات کلسیم می‌تواند به شما کمک کند تا بهره‌وری تولید خود را افزایش دهید و درآمد بسیار خوبی را به دست بیاورید. با خرید پودر کربنات کلسیم و اضافه کردن آن به ترکیب محصولاتی که می‌سازید، کیفیت نهایی کار شما تا حد زیادی بالا خواهد رفت. پس اگر به دنبال افزایش درآمد واحد تولیدی خود در سال ۱۴۰۲ هستید، این مطلب را از دست ندهید.

کربنات کلسیم چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

کربنات کلسیم یک ماده طبیعی است که به صورت ذخایر طبیعی بر روی زمین، زیر زمین و حتی کف دریاها وجود دارد. این ماده طبیعی حاصل فرآیندی است که میلیون‌ها سال در زمین انجام شده و امروزه می‌توانید پوسته‌ها و رگه‌های کربنات کلسیم را در بخش اعظمی از کره زمین مشاهده کنید. رگه‌های کربنات کلسیم، بر اثر تجزیه شدن بدن حیوانات و دفن شدن پوست و استخوان‌ آن‌ها در کف دریا به وجود آمده است و می‌توان آن را در بین سنگ‌های آهکی به دست آورد.

مقدار بسیار زیادی از کربنات کلسیم موجود در کره زمین در قالب سنگ آهک، گچ یا سایر سنگ‌های معدنی وجود دارد. معمولا این نوع از سنگ‌های معدنی بعد از اینکه به صورت مستقیم از زمین استخراج می‌شوند، با روش‌های مختلف مانند انفجار، ضربه یا سایر مکانسیم‌های سایشی به چند تکه تقسیم شده و فرآیند جداسازی کربنات کلسیم از آن سنگ معدنی آغاز می‌شود.

با اینکه بیشتر مقدار کربنات کلسیم در آهک وجود دارد، مقداری از کربنات کلسیم موجود در دنیا را می‌توان در داخل سنگ مرمر نیز یافت کرد. در بعضی از کارخانجات فرآوری کربنات کلسیم، ابتدا کلوخ‌های سنگی کربنات کلسیم به پودر کربنات کلسیم تبدیل شده و سپس با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف پوشش خاصی را به کربنات کلسیم اضافه می‌کنند و محصول جدیدی با نام کربنات کلسیم کوتد یا پوششدار به وجود می‌آید. از این محصول می‌توان در صنایع مختلف استفاده کرد.

معجزه‌ای به نام کربنات کلسیم؛ ۵ چیز که در مورد آن نمی‌دانید

موارد مصرف پودر کربنات کلسیم

کربنات کلسیم در صنایع بسیاری قابل استفاده است. از این پودر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای افزایش کیفیت محصول نهایی استفاده می‌شود که در ادامه با ۵ استفاده خارق‌العاده آن آشنا خواهیم شد.

۱- از کربنات کلسیم به عنوان جایگزینی برای تیتانیوم در صنعت رنگ استفاده می‌شود. استفاده از کربنات کلسیم به رنگ باعث افزایش درخشندگی شده، مقاومت آن را در برابر رطوبت، گرما و سرما بالا می‌برد و در نهایت باعث کاهش هزینه‌های تولید رنگ خواهد شد.

۲- کربنات کلسیم در صنعت کاغذ جایگاه ویژه‌ای دارد. از پودر کربنات کلسیم به عنوان یک فیلر در زمان تولید کاغذ استفاده شده و باعث می‌شود که چاپ با کیفیت‌تری بر روی کاغذ اتفاق افتاده و استحکام کاغذ به شکل چشمگیری افزایش یابد. مصرف چوب کمتر در زمان تولید کاغذ از دلایل دیگر استفاده کربنات کلسیم در این صنعت است.

۳- استفاده از پلاستیک در سال‌های اخیر مدیون اضافه شدن پودر کربنات کلسیم به آن است. زیرا با استفاده کربنات کلسیم، تولید پلاستیک با قیمت کمتری انجام می‌شود و پایداری فیزیکی و استحکام پلاستیک در حضور کربنات کلسیم در ترکیب آن به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.

۴- صنعت لاستیک جای دیگری است که به صورت گسترده مدیون کربنات کلسیم است. استفاده از کربنات کلسیم باعث افزایش کیفیت تایر خودروها، درزگیرها و پنجره‌ها شده است و دیگر نمی‌توان این پودر را از روند تولید آن‌ها خارج کرد. کاهش هزینه و افزایش طول عمر از دیگر مزایای استفاده از کربنات کلسیم است.

۵- صنعت غذایی و داروسازی نیز از کربنات کلسیم بی بهره نمانده است و با توجه به قابلیت خوراکی بودن این پودر، می‌توان از کربنات کلسیم در ساخت انواع داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی استفاده کرد. از پودر کربنات کلسیم در شربت‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز به عنوان فیلتر کننده و خنثی کننده استفاده می‌شود.

معجزه‌ای به نام کربنات کلسیم؛ ۵ چیز که در مورد آن نمی‌دانید

معرفی شرکت آروشا؛ بزرگترین تولید کننده کربنات کلسیم در ایران

کارخانه کربنات کلسیم آروشا بعنوان بزرگترین و مجهزترین واحد صنعتی تولید پودرهای میکرونیزه سوپر فاین ایران تامین بخش عظیمی از نیاز داخل و صادرات را بر عهده دارد. شما می توانید از طریق این سایت بهترین نوع پودر کربنات کلسیم میکرونیزه را خریداری نموده و در سراسر کشور محصول خریداری شده را تحویل بگیرید. جهت سفارش و خرید انواع پودر سنگ و کربنات کلسیم مورد نیاز، می‌توانید به سایت شرکت آروشا با آدرسhttps://podresang.ir مراجعه کرده یا با کارشناسان فروش کارخانجات آروشا تماس حاصل فرمائید .

۰۲۵۳۸۲۰۸۱۳۱ – ۰۹۱۳۴۲۸۸۰۴۳ – ۰۹۱۳۴۴۲۲۹۸۳

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا