تجارت

مراحل بکار رفته در دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی یک سیستم مناسب برای شیرین سازی آب های شور می باشد. این دستگاه شامل چندین مرحله تصفیه آب به صورت فیزیکی و شیمیایی بوده که همه این فرایند های تصفیه آب باهم می توانند آب را بدون بروز مشکل به صورت ۲۴ ساعته نمک زدایی کنند.

این مراحل شامل فیلتر شنی، فیلتر کربنی، فیلتر کارتریجی و غشای اسمز معکوس می شود که در برخی از آب شیرین کن های صنعتی مراحل بیشتری نیز به آن اضافه خواهد شد.

تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی در چند مرحله صورت می پذیرد؟

یک دستگاه کامل تصفیه آب صنعتی شامل چهار مرحله اصلی برای نمک زدایی آب می باشد. علاوه بر این چهار مرحله می توان چندین مرحله تصفیه آب دیگر به شکلی اختیاری و یا بر طبق نظر مهندسین اضافه شود.

مراحل اصلی تصفیه آب در آب شیرین کن صنعتی

همانطور که اشاره شد برای نمک زدایی آب چهار مرحله اصلی مورد نیاز است.

فیلتر شنی

اولین مرحله در تصفیه آب صنعتی فیلتر شنی می باشد. اساس کار این فیلتر بر مبنای تصفیه فیزیکی آب می باشد. با به دام انداختن ذرات معلق آب در لایه ‌های بستر فیلتر که معمولا از شن و ماسه (سیلیس) تشکیل شده است، در خروجی آبی عاری از گل و لای و ذرات اضافی، خواهد بود. صافی های شنی در واقع نوعی مخزن می باشند، که دارای یک شیر ورودی و یک خروجی و نازل هایی با پوشش شن و سیلیس به صورت لایه بندی شده هستند. ذرات معلق در آب با گذر از فیلتر و نازل پوشیده شده با دانه های شن و ماسه امکان عبور را پیدا نمی کنند و در نهایت خروجی آب تمیز، تصفیه شده و با کدورت کمتر خواهد بود. وجود فیلتر شنی باعث افزایش طول عمر دستگاه آب شیرین کن صنعتی، کاهش فشار به پمپ ها، کاهش گرفتگی غشاها، افزایش زمان دوره های شست و شوی ممبران و افزایش کیفیت آب خروجی می شود.

فیلتر کربنی

ساختار فیلتر کربنی شامل یک مخزن، شیر ورودی، سیلیس، کربن اکتیو و شیر خروجی می باشد. بدنه فیلتر کربن اکتیو در اغلب مواقع از جنس استنلس استیل و یا فایبرگلاس است. در دستگاه تصفیه آب صنعتی جهت حذف مواد آلی موجود در آب از فیلتر کربنی استفاده می شود. آب زلال و بدون بو و طعم و رنگ از فیلتر کربنی خارج می شود.

کاهش گرفتگی ممبران ها، حذف رنگ و بو، افزایش دوره های شست و شوی دستگاه همگی از دلایل نصب فیلتر کربنی در دستگاه آب شیرین کن صنعتی می باشد.

فیلتر کارتریجی

فیلترهای کارتریج پیش تصفیه، مواد جامد بزرگتر را قبل از اینکه به سمت ممبران پیش بروند، از آب خارج می کنند. این مرحله برای جلوگیری از رسوب ممبران و افزایش طول عمر آن ضروری است. فیلترهای کارتریج ساختار ساده ای دارند و اغلب از رشته های پلی پروپیلن ساخته می شوند.

ممبران اسمز معکوس

اما مهم ترین مرحله در دستگاه تصفیه آب صنعتی، تصفیه آب به روش اسمز معکوس می باشد. در این مرحله آب با فشار بالا به سمت غشای RO پمپاژ می شود. اندازه روزنه های ممبران به گونه ای انتخاب شده اند که آب اجازه عبور از روزنه ها را پیدا می کند اما سایر مواد محلول و غیر محلول در آب توسط غشا های RO به دام می افتند. بدین ترتیب هرگونه مواد معدنی و آلی از آب خارج می شود و شوری آب به حد استاندارد های تعیین شده برای آشامیدن می رسد.

ممبران های دستگاه آب شیرین کن به شدن نسبت به گرفتگی حساس می باشند. به همین دلیل درون دستگاه یک سیستم شست و شوی در محل CIP جهت احیای ممبران ها، سیستم تزریق آنتی اسکالانت جهت کاهش رسوب گذاری بر روی ممبران ها نصب می شود. با نصب این تجهیزات طول عمر دستگاه افزایش یافته و از غشاهای RO محافظت می شود.

مراحل بکار رفته در دستگاه تصفیه آب صنعتی

مراحل فرعی دستگاه تصفیه آب صنعتی

چهار مرحله اصلی دستگاه قطعا به طور کامل آب را تصفیه و نمک زدایی می کنند. اما در صورتی که شوری آب بالا باشد یا آب دارای شرایط خاصی باشد از مراحل دیگری نیز استفاده خواهد شد.

کلر زنی

کلر همیشه به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده مد نظر گرفته شده است. در صنایع حساس یا حتی برای نوشیدن گاهی کارفرمایان درخواست نصب سیستم کلر زن بر روی دستگاه تصفیه آب صنعتی را دارند. به همین جهت پس از پایان مراحل اصلی یک مرحله اضافی کلر زنی اضافه می شود.

ضدعفونی کننده UV

لامپ های UV به تدریج جایگزین کلر خواهند شد. قدرت ضدعفونی کردن آب در کم تر از چند ثانیه باعث شده که برخی از کارفرمایان برای ضدعفونی کردن درخواست نصب لامپ UV بر روی آب شیرین کن صنعتی را داشته باشند. این امر نیز به سادگی و توسط مهندسین قابل اجرا خواهد بود.

سختی گیری

سختی آب همیشه یک عامل رسوب گذار می باشد. در آب هایی که سختی آب بالاست می توان یک مرحله سختی گیر به قبل از مراحل اصلی تصفیه آب اضافه کرد. با اینکار از گرفتگی مکرر ممبران ها جلوگیری کرده و طول عمر دستگاه افزایش می یابد.

یون زدایی

تصفیه آب به روش یون زدایی روشی است که معمولا در آب شیرین کن های دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که میزان یون های موجود در آب دریا بسیار بالا بوده و ورود آب دریا بدون یون زدایی باعث گرفتگی ممبران ها و افزایش فشار به پمپ ها می شود.

هیدروسیکلون

استفاده از هیدروسیکلون پیش از تصفیه آب صنعتی زیاد رایج نیست. اما در صورتی که آب برداشت شده دارای شن و ماسه فراوانی باشد می توان از دستگاه هیدروسیکلون قبل از فیلتر شنی استفاده نمود تا فشار کاری دستگاه کم تر شده، میزان برق مصرفی کاهش یابد و فرایند تصفیه آب با سرعت بالایی انجام شود.

ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی چند مرحله ای

مراحل بکار رفته در دستگاه تصفیه آب صنعتی

گروه صنعتی آب سازه یکی از بزرگترین سازندگان دستگاه تصفیه آب صنعتی در کشور مفتخر است دستگاه های تصفیه آب صنعتی متناسب با نیاز شما را طراحی کند. هرگونه آب شور با هر میزان مواد محلول در آن را می توان با بکارگیری مراحل درست مورد تصفیه قرار دارد. آب شیرین کن کشاورزی، گلخانه ای، خانگی، برج خنک کننده، تجهیزات گرمایشی و برج های مسکونی مهم ترین پروژه های این شرکت در ساخت آب شیرین کن صنعتی بوده است.

جهت دریافت مشاوره تخصصی و رایگان آب سازه را در گوگل سرچ و یا با شماره های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۲۶۴۱۰۲۴۴

۰۲۱۲۶۴۴۰۲۴۵

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا