خودرو

معرفی و مشخصات فنی فیات دوکاتو + تصاویر

فیات دوکاتو، خودرویی که در لیست خودروهای وارداتی به ایران قراردارد و می تواند به عنوان یکی از مهمترین اعضاء خانواده فیات حرفه ای به حساب بیاید. از این خودرو در سراسر جهان به عنوان خودرویی کارامد با شاخصه‌های مهم آلایندگی و مصرف سوخت پایین نام می برند.

به گزارش تجارت امروز؛ مینی بوس میتسوبیشی فیات دوکاتو به دلیل وجود فضای زیاد برای مسافرت های بیرون از شهر و مجالس مهمانی انتخاب مناسبی است. این خودرو می تواند گروهی از افراد را جابه جا کند و هزینه های گزاف جابه جایی افراد را کاهش دهد.

تاریخچه

سازنده مینی بوس فیات دوکاتو شرکت sevel در ایتالیا است که به صورت تخصصی خودروهای تجاری تولید کرده و در بازار خودرو به فروش می رساند. آمار تولید این کارخانه سالانه حدود ۲۵۰ هزار عدد دستگاه خودرو است که در سراسر جهان فروخته می شود. فیات دوکاتوهایی که در ایران هستند نیز در همین کارخانه ساخته شده و به کشور ما آمده اند.

فیات دوکاتو بزرگ ترین بازیگر تجاری بازار خودروی جهانی به شمار می رود و در طی ۳۵ سال، پرچم دار خودروسازی فیات در این سگمنت به شمار می آمده است. ساخت فیات دوکاتو از سال ۱۹۸۱ آغاز شد. درحال حاضر جدیدترین نسخه آن مدل ۲۰۱۴ است که آخرین نسخه موجود در بازار خودروی جهانی محسوب می شود و کارخانه پارسیان موتور آن را در سال ۲۰۲۰ به بازار خودروی داخلی معرفی کرد.

معرفی و مشخصات فنی فیات دوکاتو + تصاویر

مشخصات فنی فیات دوکاتو

ظرفیتی که برای مینی بوس میتسوبیشی فیات دوکاتو در نظر گرفته شده ۱۷+۱ است که با کاربری های مختلف به بازار عرضه می شود. کمپر، کاروان، شاسی بار، آتش نشان، آمبولانس، خودروی حمل ویلچر، خودروی حمل پول، ون باری و ون مسافربری از جمله کاربردی ترین اشکال این خودرو محسوب می شوند.

موتور فیات دوکاتو یک موتور ۴ سیلندر سه لیتری توربو دیزل است که قدرت پیشرانه آن به ۱۷۴ اسب بخار می رسد و ازاین جهت نسبت به تویوتا ون هایس قوی تر عمل می کند؛ به جرئت می توان گفت که قوی ترین موتور برای این کلاس از خودروهای فیات، تعبیه شده است.

کم مصرف اما پرقدرت

کم مصرف بودن فیات دوکاتو سبب می شود هزینه های مربوط به مصرف سوخت و هزینه های نگهداری از آن کاهش یابد که این مزیت مهمی به شمار می رود. ثبات در سراشیبی، تشخیص نقطه ثقل بار، سنسورهای معکوس، کاهش خطر چپ کردن با فناوری کنترل پایدار الکترونیکی از جمله مشخصات فنی مهم این خودرو هستند.

معرفی و مشخصات فنی فیات دوکاتو + تصاویر

نقد و بررسی فیات دوکاتو

کاربرانی که از فیات دوکاتو استفاده می کنند، به مشخصات فنی آن علاقه مندند و معتقدند که یک فیات دوکاتو ابعاد مختلفی دارد. شکل ظاهری این خودرو بسیار شیک به نظر می رسد و خطوط آن بر اساس خطوط آیرودینامیکی قطارهای پرسرعت طراحی شده اند. قدرت، پویایی و اصالت فیات دوکاتو سبب می شود که این خودرو یک ماشین مورد اعتماد باشد و تجربه شیرینی را برای راننده ایجاد کند.

استانداردهای ایمنی

نکته مهم در ساخت این خودرو این است که استانداردهای ایمنی لازم را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند. سازنده این خودرو همچنین تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در کنار ایمنی، راحتی را نیز برای سرنشینان فراهم کند. برای خودروهایی مانند فیات دوکاتو که برای سفرهای طولانی مفید هستند، این نکته اهمیت دارد که به امکاناتی مانند صندلی های گرم برای راحتی افراد و سیستم تهویه مطبوع مجهز باشند.

مهندسین کارخانه فیات اعلام کرده اند که در نسخه جدید فیات دوکاتو عملکرد ترمز را بهبود بخشیده اند و با افزایش کارایی و عملکرد مثبت شاسی و بدنه، شانس دوام سیستم تعلیق و قطعات کلاچ را افزایش داده اند.

امکانات و فناوری ها

نسخه ۲۰۱۴ فیات دوکاتو دارای ۴ نوع طول متفاوت، سه نوع فاصله مختلف بین دو محور و دو ارتفاع متفاوت است که می تواند بین ۱۵۶۰ تا ۲۱۱۰ کیلوگرم بار حمل کند. جدیدترین نسخه فیات دوکاتو به دوربین معکوس انتخابی، صندلی های جدید و صفحه نمایشی لمسی ۵ اینچ با بلوتوث مجهز شده است. باوجود همه امکانات و فناوری های موجود در این ماشین ، می توان فیات دوکاتو را یک خودروی گران قیمت به شمار آورد؛ چرا که با قیمت بالایی در بازار خودرو عرضه می شود.

معرفی و مشخصات فنی فیات دوکاتو + تصاویر

خدمات پارسیان موتور شبکه قوی برای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان ندارد و خریدار ازاین جهت با مشکل مواجه خواهد شد. با وجود این مقدمه می توان چنین نتیجه گرفت که لوازم یدکی ایتالیایی این خودرو در کشور موجود نیست و در صورت خرابی خودرو، راننده با مشکلات بسیاری خواهد داشت.

بررسی فیات دوکاتو در بازارهای داخلی

مجموعه فیات قبل از مینی بوس های دوکاتو محصولاتی دیگری نیز به ایران وارد کرده که آن ها نیز از لحاظ دسترسی به تعمیرکار و لوازم یدکی، ضعف داشتند. یک ضعف فیات های دوکاتو این است که مجهز به گیربکس اتوماتیک نیستند و این مسئله می تواند رانندگان را با چالش مواجه سازد. استاندارد سوخت فیات دوکاتو یورو ۶ است که باتوجه به کیفیت پایین گازوئیل در کشور، ضریب استهلاک خودرو افزایش پیدا می کند. در آخر باید گفت که طراحی جدید این ماشین در قیاس با نمونه های مشابه اروپایی و کره ای ضعیف عمل می کند و نمی تواند در میان رقبای خود رتبه ای کسب کند.

یک مینی بوس فیات دوکاتو باید در بازار خودرو با محصولاتی مانند جک، مکسوس و هیوندای رقابت کند که طبیعتاً رقابت تنگاتنگی خواهد بود. فیات دوکاتو در ایران می توان از تحریم و کمبود تنوع در کلاس مینی بوس ها استفاده کند و خود را به عنوان یک خودروی فول کلاس به خریداران معرفی نماید. در نهایت باید دید که اقبال این ماشین در بازارهای داخلی چگونه خواهد بود و با چه درصدی به فروش خواهد رسید.

معرفی و مشخصات فنی فیات دوکاتو + تصاویر

نقاط قوت

افراد برای خرید یا اجاره فیات دوکاتو نقاط ضعف و قوت آن را بررسی می کنند و بر اساس همان موارد، تصمیم می گیرند. امکانات رفاهی فیات دوکاتو بر هیچ کس پوشیده نیست و شامل موارد مهمی مانند سیستم تهویه دوگانه، تهویه خروجی برای هر صندلی، جا نقشه ای، کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشینان، آینه های برقی راهنما و گرمکن دار، ترمز فرمان های چند کاربردی، سنسور باران و تاخوگراف دیجیتال، سیستم کنترل تطبیقی، سیستم هشداردهنده بین خطوط و سیستم کاهش خطر واژگونی می شود.

در سال ۲۰۱۵، موتور ۱۸۰ مولتی جت فیات دوکاتو به عنوان یک به روزرسانی نسخه ۲۰۱۴ به استرالیایی ها معرفی شد که هم اکنون برای نسخه جدیدتر آن، تغییراتی در نظر گرفته شده است. تغییرات موتور این خودرو سبب شد علاوه بر کاهش وزن خودرو، مصرف آن نیز کاهش یابد و در هر ۱۰۰ کیلومتر، به جای هشت لیتر، ۷,۲ لیتر سوخت، مصرف کند.

نقاط ضعف

خریداران فیات دوکاتو می توانند یکی از گیربکس های دستی ۶ سرعتی را برای ماشین خود انتخاب کنند. هرچند که گیربکس های این خودرو اتوماتیک نیستند و می توانند چالش بزرگی برای رانندگان کلان شهرها باشند. وزن ساختاری این خودرو روی محور جلو اعمال می شود چرا که دیفرانسیل آن در جلوی ماشین قرار گرفته است. کیفیت پایین جاده و رفتارهای نامناسب در هنگام رانندگی یا فرهنگ غلط دیگر رانندگان سبب می شود این مورد نقطه ضعف بزرگی باشد و ضریب استهلاک سیستم تعلیق خودرو افزایش پیدا کند.

قیمت مینی بوس فیات دوکاتو

قیمت گذاری بر روی یک خودرو در بازار ماشین قواعد خاصی دارد که تولیدکنندگان و فروشندگان عمده آن را رعایت می کنند. برند سازنده، مدل خودرو، کیفیت ساخت، قطعات یدکی، خدمات پس از فروش، قدرت پیشرانه و سایر فاکتورهای مهم، عواملی هستند که قیمت نهایی یک ماشین را تعیین می کنند.

همان گونه که گفته شد مینی بوس فیات دوکاتو یک خودروی گران قیمت در کلاس خود به شمار می رود چرا که این مینی بوس با قیمت ۱,۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد در بازار داخلی خودرو معامله می شود.

معرفی و مشخصات فنی فیات دوکاتو + تصاویر

مشخصات فنی فیات دوکاتو در یک نگاه

مهندسی فنی به کار رفته در این خودرو پیشرفته و قابل تامل است به طوری که با حداکثر قدرت موتور ۱۸۰ اسب بخار میتواند تا ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. سیستم قوای محرکه‌ی آن موتور جلو دیفرانسیل جلو بوده و در دو مدل جعبه دنده ۶ سرعته دستی یا جعبه دنده اتوماتیک ۹ سرعته پیشرفته قابل سفارش می باشد. این خودرو ۱۶ سوپاپ دارد و سیستم سوخت رسانی آن به صورت انژکتوری و پاشش مستقیم است. ظرفیت باک این خودرو ۹۰ لیتر بوده و میزان مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری و اتوبان به صورت مجموع برابر ۶,۹ لیتر می باشد. تولیدات این سری با استاندارد آلایندگی EURO۶ از به صرفه ترین در مصرف سوخت و میزان آلودگی صوتی بوده که تمام استاندارد های لازم را کسب کرده است.

خودرو فیات دوکاتو دارای ظرفیت‌های ۱۳ الی ۱۷ نفر است که در ۱۸۰ مدل کاربری خاص عرضه می گردد، از کاربردی ترین های آن میتوان : ون باری، ون مسافری، خودرو حمل پول، خودرو حمل ویلچر، آمبولانس، آتش نشان، شاسی بار، کاروان، کمپر و ….را نام برد.

خودرو فیات دوکاتو دارای امکانات رفاهی همچون: سیستم پایداری الکتریکی، سیستم کنترل تطبیقی، سیستم ماندگاری در سربالایی، سیستم هشدار دهنده بین خطوط، سیستم کاهش خطر واژگونی، سنسور باران و غروب، ترمزهای ABS و EBD ، تاخوگراف دیجیتال، فرمان مولتی فانکشن، آینه های جانبی برقی گرمکن دار و راهنما، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، جا نقشه ای، سیستم تهویه دوگانه و خروجی تهویه قابل تنظیم برای هر صندلی و … می باشد.

جدول مشخصات فنی

موتور  ۴ سیلندر – توربو دیزل
حداکثر قدرت  ۱۷۴ اسب بخار در ۳۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور  ۴۰۰ نیوتن متر در ۱۴۰۰ دور در دقیقه
حجم موتور  ۳ لیتر
 تعداد سوپاپ  –
جعبه دنده  ۶ سرعته
شتاب ۰ تا ۱۰۰  – ثانیه
حداکثر سرعت  – کیلومتر بر ساعت
 وزن  ۲۱۴۰ کیلوگرم
فاصله محور ها  ۴۰۳۵ میلی متر
ابعاد و نوع چرخ های جلو و عقب  ۲۲۵/۵۵R۱۶

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا