بورسورزشی

پول فروش سهام پرسپولیس و استقلال صرف انجام چه کاری می شود؟

سازمان خصوصی‌سازی طی هفته‌های آینده ۵۱ درصد سهام استقلال و پرسپولیس را به صورت بلوکی واگذار خواهد کرد تا به این ترتیب نقش دولت در مدیریت این ۲ باشگاه کمتر شود.

به گزارش تجارت امروز؛ حسین عبدی پیشکسوت پرسپولیس که در گذشته عضو هیات‌مدیره این باشگاه نیز بود است در گفت‌وگو با «اعتماد»  واگذاری ۵۱ درصد سهام این باشگاه را بررسی کرده است.

او در ابتدای صحبت‌های خود اظهار کرد: کسانی که می‌خواهند استقلال و پرسپولیس را واگذار کنند باید بدانند، می‌خواهند هویت این دو باشگاه را به بخش خصوصی بدهند. گاهی برخی افراد درباره واگذاری این ۲ باشگاه مطالبی می‌گویند که من خیلی متوجه منظور آنها نمی‌شوم. بروید، ببینید پرسپولیس و استقال چه چیزی دارند؟ آیا این ۲ باشگاه ملک و املاک عجیب و غریبی دارند یا زمین‌های زیادی در اختیارشان است؟ در سال‌های اخیر هم که سرمایه آنچنانی نداشته‌اند. آن چیزی که این ۲ باشگاه در اختیار دارند و قرار است واگذار شود بعد معنوی آنها است. این ۲ باشگاه سرمایه معنوی دارند که به واسطه هواداران‌شان ایجاد شده و الان هم این سرمایه قرار است واگذار شود.

وی افزود: کسانی که می‌خواهند باشگاه‌ها را واگذار کنند باید بدانند این ۲ باشگاه هویت و سرمایه معنوی خود را از کجا آورده‌اند و چه کسانی در ایجاد این سرمایه نقش داشته‌اند. این بعد معنوی حاصل تلاش و زحمت بزرگان زیادی است که حالا به یک سرمایه بزرگ تبدیل شده است. عمرهای زیادی در ایجاد این سرمایه نقش داشته‌اند که تا حالا استقلال و پرسپولیس ارزشمند شده‌اند. افراد زیادی عمر خود را در این ۲ باشگاه گذاشته‌اند که حالا یک سرمایه عظیم ایجاد شده است. برخی به شکلی درباره استقلال و پرسپولیس صحبت می‌کنند که گویی از ابتدا این ۲ باشگاه سرمایه معنوی داشته‌اند و الان می‌خواهند آن را واگذار کنند اما اینطور نبوده و سال‌های سال افراد زیادی زحمت کشیده‌اند تا این باشگاه‌ها به شرایط فعلی رسیده‌اند.

عبدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه واگذاری باید طوری باشد که این ۲ باشگاه دچار مشکل نشوند، گفت: باید ببینیم سرمایه‌ای که از واگذاری این ۲ باشگاه به دست می‌آید قرار است در کجا هزینه شود. الان هرکدام از این باشگاه‌ها سرمایه‌ای مشخص برای هزینه‌های جاری خود باید در اختیار داشته باشند. مردم لطف کردند و در این شرایط اقتصادی بخشی از سهام این ۲ باشگاه را خریدند و توانستند به باشگاه کمک کنند اما کسی دقیقا نمی‌داند این پول که از بورس به دست آمد در کجا هزینه شده و آیا در جایی سرمایه‌گذاری شده یا خیر؟ اگر این پول را صرف هزینه‌های جاری کرده‌اند و برایش برنامه‌ای نداشتند، پس در آینده هم مشکلاتی ایجاد می‌شود. اگر هم سرمایه‌گذاری شده پس می‌توان گفت باشگاه درآمد خوبی کسب خواهد کرد. اگر هم ۵۱ درصد سهام باشگاه به زودی واگذار شود قطعا سهامداران جدید به دنبال انتخاب اعضای هیات‌مدیره مد نظر خود خواهند بود تا باشگاه با شرایطی که آنها می‌خواهند اداره شود.

نکته خائز اهمیت این است که بورس ایران در سال‌های اخیر صعود چشمگیری داشته اما به یک‌باره با سقوط روبرو شد و حالا نگرانیم سهام این ۲ باشگاه نیز با ضرر و زیان روبرو شود اما همانطور که گفتم فعلا باید دید مدیران این ۲ باشگاه با سرمایه به دست آمده از فروش سهام در بورس چه کرده‌اند. آیا سرمایه‌گذاری شده یا این پول صرف هزینه‌های جاری شده است؟

نکته مهم این است که پول فروش بلوک ۵۱ درصدی چه خواهد شد؟ آیا قرار است به جیب دولت برود یا در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرد؟  یکی از شروطی که سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس گذاشته این است که خریدار متعهد شود باشگاه در ۲ سال پیاپی رتبه کمتر از چهارم نداشته باشد. این شرط علاوه بر احتمال ایجاد تبانی در لیگ، با انتقادات کارشناسان زیادی همراه بوده است.

حسین عبدی در این باره گفت: این یعنی کسانی که می‌خواهند باشگاه را واگذار کنند در عمل چنین قصدی ندارند. چه کسی می‌تواند نتایج یک تیم را تضمین کند؟ هر کس چنین شرطی گذاشته حتما اطلاعاتی در مورد باشگاه‌داری نداشته است. کسی که این شرط را تعیین کرده قطعا اطلاعاتی از فوتبال ندارد. چطور می‌شود نتایج یک تیم را دستوری پیش برد؟ فوتبال یک هنجار اجتماعی است که بر اساس قوانین خودش پیش می‌رود. چه کسی می‌آید سرمایه‌گذاری کند و سهام باشگاه را بخرد و این ریسک را بپذیرد که اگر تیم چهارم نشد آن را به دولت بازگرداند؟ این شرط عملا شدنی نیست چرا که در فوتبال هیچ نتیجه‌ای تضمین‌شده نیست.

عبدی درباره اینکه آیا بسترهای درآمدزایی در فوتبال ایران آماده است تا استقلال و پرسپولیس بعد از واگذاری دچار مشکل نشوند، گفت: کسی که می‌خواهد نزدیک به دو هزار و پانصد میلیارد تومان برای خرید ۵۱ درصد سهام این ۲ باشگاه هزینه کند یا پول بی‌حساب و کتاب دارد یا می‌خواهد به یک سود معقول برسد. البته اگر هزینه‌ها را مدیریت کنند و یک برنامه بلندمدت داشته باشند در این فوتبال هم می‌شود به سود رسید اما کار واقعا سخت است. خیلی از بسترهای درآمدزایی در فوتبال ما با بن‌بست روبرو است و این موضوع کار را سخت می‌کند اما همانطور که گفتم اگر برنامه‌ریزی داشته باشند و بتوانند هزینه‌های جاری باشگاه را تامین کنند با گذر از یک راه دشوار می‌شود به درآمدزایی رسید.

امیدوارم شرایطی که برای واگذاری این ۲ باشگاه فراهم شده باعث رقم خوردن آینده بهتر برای این ۲ باشگاه شود. عبدی در پایان تاکید کرد: نکته مهم و حائز اهمیت این است کسانی که می‌خواهند استقلال و پرسپولیس را واگذار کنند، بدانند عمرهای زیادی صرف ایجاد هویت و افتخار و بعد معنوی این ۲ باشگاه مردمی شده است. استقلال و پرسپولیس هواداران زیادی دارند که آینده تیم‌های محبوب‌شان برای آنها بسیار اهمیت دارد. بنابراین افرادی باید سکاندار مدیریت این ۲ باشگاه شوند که آنها را در یک مسیر حرفه‌ای و درست و با حساسیت بالا هدایت کنند.

انتهای مطلب/م.ع

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا