اقتصاد خرد

علت اختلاف مبلغ عیدی کارگران و کارمندان چیست؟

خط فقر ۲۰ میلیون تومانی مجادله بر سر مبلغ عیدی را می تواند توجیه کند؟

به گزارش تجارت امروز؛ پس از اعلام رقم عیدی کارگران و کارمندان، اظهارنظرها در شبکه های اجتماعی شکل گرفت. بعضاً کارمندان دولت رقم عیدی خود را ناعادلانه توصیف می کردند.

بر اساس قانون، عیدی کارگران معادل ۶۰ یا ۹۰ روز حقوق آنها است. کارگرانی که یک سال در مجموعه ای شاغل بوده اند، معادل ۲ ماه پایه حقوق و کارگرانی که بیش از ۱ سال سابقه فعالیت در آن مجموعه را دارند، معادل ۲ ماه و یک سنوات عیدی دریافت می کنند، بر اساس اعلام مراجع رسمی در دولت، با توجه به اینکه حداقل حقوق کارگران در سال جاری ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان است، حداقل عیدی کارگران ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.

با این همه اگر سطح حقوق کارگر بر اساس قانون بیش از این باشد به گونه ای که او را واجد شرایط دریافت عیدی معادل حداقل ۹۰ روز حقوق کند، حداقل عیدی کارگران به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر مبلغ عیدی کارکنان دولت به صورت یکسان از سوی قوه مجریه اعلام شد. بر اساس اعلام دولت، هر کدام از کارکنان کشوری، لشکری و بازنشسته معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عیدی خواهند گرفت. سال گذشته این مبلغ ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و در سال جاری این عدد به میزان ۱۰۰ هزار تومان رشد کرده است.

با این همه گفته می شود رقم عیدی در دستگاه های مختلف دولتی و نیمه دولتی به شدت متغییر است. سازمان ها بر اساس بودجه و توانگری مالی که دارند و نظر به تصمیم های مدیریتی داخلی، تحت عناوین مختلف در پایان سال مبالغی را به صورت مکمل در کنار عیدی دولتی به کارمندان خود پرداخت می کنند. برای نمونه هر سال در مجموعه وزارت نفت، مبلغ اهدایی به کارمندان دولت بسیار بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده از سوی دولت است.

در این رابطه با فرامز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، گفت: در خصوص عیدی کارگران بر اساس قانون مصوب ۱۳۶۹ در مجمع تشخیص مصلحت نظام، کارگران شاغل در کارگاه های مختلف به ازای یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد خود را عیدی دریافت می کنند. این عدد می تواند طبق سطوح و سنوات خدمتی و عرف کارگاه ، مقداری افزایش یابد. در این رابطه که گفته شده، کارمندان عیدی کمتری دریافت می کنند، اصولاً مقایسه دریافتی عیدی کارگر و کارمند از نظر مبنایی صحیح نیست.

وی افزود: شاید کارمندان مبلغ عیدی کمتری از کارگران دریافت کنند، اما مجموع عیدی، پاداش و سایر ردیف های دریافتی توسط کارمندان در پایان سال در ارگان ها و نهادهای مختلف، در مجموع از کارگران بیشتر است.

وی افزود: متاسفانه برخی مراجع عدد عیدی را اعلام می کنند و موجب اختلاف و قطبی سازی بی جهت میان کارگر و کارمند می شوند. در بسیاری از نهادهای دولتی کارمندان اضافه کار تشویقی از ۶۰ تا ۱۲۰ ساعت دریافت می کنند. همچنین حق عائله مندی این دو قشر متفاوت است. تعهد تطبیق، کمک غیر نقدی و ردیف های مختلف دیگری نیز برای کارمندان منظور می شود که به کارگر تعلق نمی گیرد. دولت همواره کارمندان را فرزندان تنی و کارگر را فرزند خوانده ذکور همسر قبلی تلقی می کند.

این کارشناس حوزه کار، اظهار کرد: متاسفانه افزایش فزاینده فشار اقتصادی باعث شده که برخی کنش های ناخوشایند بین قشری بروز کند، واقعیت آن است که همه ما به ریال حقوق می گیریم و ناچار هستیم به یورو خرج کنیم.

وی تاکیدکرد: خط فقری که از سوی دولت اعلام شده، تقریباً معادل ۱۵ میلیون تومان است، اما این عدد با واقعیت های جامعه فاصله دارد. وقتی اجاره دو الی سه برابر شده یا  مواد پروتئینی ۱۸۰ درصد رشد قیمت داشته است، مرغ ۲۳۰ درصد و البسه ۲۱۸ درصد رشد یافته، وقتی رکورد تورم در ۹۰ سال اخیر شکسته شده، با تمام معیارها و شاخص های علمی و مورد وثوق، خط فقر حتی در شهرهای کوچک بیش از ۲۰ میلیون تومان است؛ بنابراین اگر میزان عیدی دو برابر هم شود، بعید است بتواند تحولی بنیادین در وضع زندگی حقوق بگیر، چه کارمند و چه کارگر ایجاد کند.

مبلغ این عیدی با توجه به تورم موجود و افزایش شدید قیمت‌ها به عقیده بسیاری از کارشناسان در حد شوخی و طنز است،تاجایی که بسیاری از مردم معتقدند، حتی اگر این عیدی داده نشود هم فرقی به حال کارمند و کارگر ندارد.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا